hej!
är sugen på att byta min gammla varmvattenberedare mot en Idol Compact 200A++

är det någon som har erfarehet av Idol Compact 200A++?

mvh
 
H Hultsätter skrev:
Jodå, se här:
[länk]
oj då.... man blir ju lite fundersam om livslängden inte är så lång när det är ganska stor utgifter det handlar om.
sen har det säker hänt kanske mycket på utveklingen på 6 år (förhoppningsvis)

man kanske ska kolla om det finns kannske några andra fabrikat som har samma funktion

mvh
 
Nibe har en liknande, F110: https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare/f110

Men det finns nog en bra anledning till att det är en ganska ovanlig produkt. Besparingen i förhållande till investeringskostnaden och den förväntade livslängden är ganska dålig.


Jag har inte kollat så mycket på Indol'en, men Nibes motsvarighet ger bara drygt 1 kW med kompressorn, så tappar man lite mer varmvatten kommer elpatronen att behövas ganska fort.
Det är svårt att få ut så mycket mer effekt ur frånluften eftersom man då behöver ett alldeles för stort flöde, vilket gör att en massa kall tilluft måste värmas upp. Eller så måste man kyla luften till lägre temperatur, men då åker man på avfrostningar med tillhörande förluster.
 
Redigerat:
ni har inga tips på en hyfsat energisnål vattenberedare?
som ni kan tipsa om?
 
Vad har du för värmekälla för resten av huset?
Rent krasst, om inte varmvattnet går att producera med husets värmekälla, så är nog en vanlig enkel elberedare billigast i längden. Har man inte alltför aggressivt vatten, väljer material utifrån förutsättningarna och byter eventuell offeranod i tid så håller den 30+ år.
 
värmer huset med 2 varmluftspump (luft/luft) från IVT, båda är inköpta inom 6 års period,
men varmattenberedaren är från 1993 på 200 L, där av min tank att kanske investera i en nyare som är lite mer energi snål

mvh
 
Problemet med värepumpsberedare är dels den korta livslängden, men även låg effekt på grund av att det finns en begränsad mängd energi i frånluften. Drar man ut mer luft för att höja effekten så måste lika mycket kalluft ventileras in och värmas upp.
Så jag är skeptisk till att konceptet ger någon nämnvärd besparing över tid i verkligheten.
 
Vill du ha något som är energisnålare så fundera på storleken på vvb. Måste du absolut ha en vvb på 200 liter eller räcker det med en på 100 liter eller 150? Det kan vara läge att se över duschmunstycken och byta till lågflödes dito. Jag tror inte att du kommer att se några större skillnader i energiförbrukning mellan din vvb och en ny med samma beredarvolym.
 
Läste någon som fört statistik på sin värmepumpsberedare och besparingen (ej vinter) verkade faktiskt vara betydligt bättre än vad jag vågat räkna med. Besparingen låg närmare 90%. Hittar tyvärr inte sidan igen.

Jag ska försöka bygga om mitt system med en separat värmepump och så kör jag troligen på elpatron på vintern för att slippa att pumpen drar in en massa kalluft. Ska man ha den lösningen tror jag man måste ha FTX för oavsett hur effektiv värmekälla man har (med t ex två värmepumpar i serie som följd) drar man in en massa onödig kalluft. Sommartid däremot är det bara att gasa på, då bli man inte ledsen av extra ventilation såvida man inte kör en värmepump i kylläge men då går det ju att koppla pumpen till uteluften.

Men aldrig mer en integrerad lösning på ett sådant här system.
 
H Hultsätter skrev:
Läste någon som fört statistik på sin värmepumpsberedare och besparingen (ej vinter) verkade faktiskt vara betydligt bättre än vad jag vågat räkna med. Besparingen låg närmare 90%. Hittar tyvärr inte sidan igen.
90% jämfört med vad? Det finns ingen värmepump som har den verkningsgraden och man måste räkna med investeringskostnaden för en värmepumpsberedare kontra en simpel elberedare.
 
B
Runt 2-2.5 i cop är mer realistiskt att beräkna för en sådan beredare, 3 kanske är möjligt om man ligger med låg temp I beredaren. 90% besparing antyder ju cop 10.

Och det vid varmvattentemperaturer. Skulle gärna ha en sådan vp till att värma huset...

Om jag inte minns galet så är ju förbrukningen av vv i en standardfamilj på 4 personer ca 4000kWh/år. Om man har 2.5 i cop, så sparar man ca 2400kWh/år jämfört med beredare. Gissar man 2kr/kWh så blir det ju knappt 5000kr/år man sparar jämfört med beredare.

Indol split 15 kostar 8000kr. Kan man ansluta en sådan mot en stor vvb så kanske man kan räkna hem en sådan installation innan den går sönder. Enligt manualen så tål växlaren och pumpen tappvv, så jag antar att man skulle kunna ta en standardberedare och koppla in via vvc uttag på beredaren, och låta den inbyggda beredarens patron stå väldigt lågt inställd (eller fördröjd med timer).

Skulle nog säga att värmepumpsberedare passar bättre i lite varmare klimat, där de kan nyttjas som "gratis" ac sommartid. I svenska förhållanden så får man ju antingen installera dem som frånluftsventilation eller får lite problem med kyla i rummet den står i (kanske är ok i t.ex. källaren...)
 
Hittar som sagt inte källan så 90% var säkert en överdrift då det som ni noterat är orimligt. Men energiförbrukningen var i storleksordningen 100 kWh i månaden vad jag mins.

Hur som helst var det lite bättre än vad jag trodde och med Indols extrapris på en Split 15 kan det nog löna sig.
 
Redigerat:
Schablonförbrukning för ett normalt hushåll ligger runt 5 000 kWh per år, så är man en lite mindre familj och/eller kanske snålar lite så är inte ca 300 kWh nettoenergi i månaden orimligt. Med ett COP på 3 hamnar man på 100 kWh köpt energi, så det verkar ganska rimligt.
 
Ja 100 kWh ska det naturligtvis vara. Har ändrat till det i mitt inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.