42 213 läst · 104 svar
42k läst
104 svar
Inbyggnad av veranda, 20-talshus
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Både dörr och fönster blir från RM snickeri i Vimmerby. En pardörr med överljus och fönsterna blir kopplade bågar med spröjs i båda bågar, snarlika originalfönsterna. Lycka till med projektet!K karny889 skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Vi har tagit det lite lugnt med bygget senaste veckorna. Dels så nådde vi målet och milstolpen att få det tätt och riva den inbyggda gavelväggen, och dels tog föräldraledighet slut och allt det innebär med dagis, snor, långa arbetsdagar etc. Men det kan man unna sig!
Sedan sist har i alla fall elektrikern varit här och gjort några halvtillfälliga dragningar så att undercentralen mitt i verandabygget kunde rensas bort.
Och denna helgen fick vi upp takavvattningen. Hade varit väldigt mycket lättare att göra innan språngblecket kom på plats men det blev lite hastigt när plåtslagaren fick en lucka att lägga taket innan semestern. Kruxet var att få till det i hörnen men det gick efter en del svärande och bändande. Lite resultat nedan.
Sedan sist har i alla fall elektrikern varit här och gjort några halvtillfälliga dragningar så att undercentralen mitt i verandabygget kunde rensas bort.
Och denna helgen fick vi upp takavvattningen. Hade varit väldigt mycket lättare att göra innan språngblecket kom på plats men det blev lite hastigt när plåtslagaren fick en lucka att lägga taket innan semestern. Kruxet var att få till det i hörnen men det gick efter en del svärande och bändande. Lite resultat nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det har varit tyst från detta projekt men det är inte över, har bara varit i lite dvala. Vi har småpysslat lite och satt upp ångbroms och glesat taket men framför allt har vi väntat och väntat på leverans av dörrar i fönstret. Och idag kom DHL förbi led en pall lastad med godis! Så i helgen får vi förhoppningsvis grejorna på plats. I veckan har vi fixat med att skaffa hem alla detaljer som behövs, knäckt fönsterbleck och förberett oss till tänderna. Ska bli fantstiskt roligt att få allt på plats!
Har även satt fart med ett badrum som ligger rakt ovanför den rivna ytterväggen, vi sparade det när vi gjorde ovanvåningen i fall det skulle sjunka något när vi tog väggen så att fogarna sprack eller nåt. Får kanske skapa en tråd om det också. Eller en tråd om hela huset...
Har även satt fart med ett badrum som ligger rakt ovanför den rivna ytterväggen, vi sparade det när vi gjorde ovanvåningen i fall det skulle sjunka något när vi tog väggen så att fogarna sprack eller nåt. Får kanske skapa en tråd om det också. Eller en tråd om hela huset...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad är det för fönster och dörrar ni köpt, ser riktigt fina ut.Bernieberg skrev:Det har varit tyst från detta projekt men det är inte över, har bara varit i lite dvala. Vi har småpysslat lite och satt upp ångbroms och glesat taket men framför allt har vi väntat och väntat på leverans av dörrar i fönstret. Och idag kom DHL förbi led en pall lastad med godis! Så i helgen får vi förhoppningsvis grejorna på plats. I veckan har vi fixat med att skaffa hem alla detaljer som behövs, knäckt fönsterbleck och förberett oss till tänderna. Ska bli fantstiskt roligt att få allt på plats!
[bild]
[bild]
[bild]
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Tog oss ifrån jobbet lite tidigare idag och fick en pjäs av fem monterad: dörren. Skönt att ha den på plats, om man inte är van är det alltid lite otäckt att börja borra och dona i dyrgripar man har väntat länge på. Men det gick bra! Lite jobbigt när foder, smygar och allt annat redan är på plats när dörren sätts, blir inte så stora möjligheter för justeringar.
Lite bilder från eftermiddagen:
Lite bilder från eftermiddagen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Kul att ni gillar dörren, den har vi satsat mycket på. Min fru ägnade nog 50 % av sommaren till att begrunda kulörval, speglar, gångjärn och allt annat som går att göra val kring... Det gick åt ungefär lika mycket arbetsinsats som hela resten av bygget. Men nöjda blev vi!T Tvapac skrev:
Dörren är modell Classic från RM i Vimmerby och enligt ett av deras förslag som heter PY7Ö (parytterdörr 7 med överljus). Länk finns nedan, där finns även en bra prislista som täcker både grundutföranden och massor av tillval. Dyrt blir det men vi tycker att snickerierna är värda att satsa mycket på.
https://www.rm.se/sv/produkter/ytterdorrar/modell--classic--ytterdorr/profilsnitt/
Så här långt supernöjda. Några speciellt bra saker:
-Helt fantastisk finish på alla detaljer.
-I princip kan man få designen precis hur man vill, de fixar det mesta och är tillmötesgående även när man drar detaljerna i långbänk
-Dörren som inte är gångdörr öppnas med ett enda handtag som sitter i höjd med gångdörrens, alltså inte med hakar uppe och nere som det ofta är. Mycket smidigt.
-På nersidan är väl priset, det tar emot lite även om det känns bra i slutänden. Och leveranstiden. Tog väl 18 arbetsveckor och då trängde sig sommarsemestern in mitt i.
Summa summarum, om ni gillar dörrar så gör RM fantastiska men om ni bara vill stänga om er så köp nåt enklare
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Efter lite slow start och frukost satte vi igång med fönster idag och nu sitter allt på plats. Ett av de roligare arbetspassen i vår renoveringshistoria. Så myclet som hände med huset på något sätt. Tidigare har vi inte haft någon utsikt alls åt det hållet från bottenvåningen så hela entrén har bara varit en mörk gränd. Kul!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag brukade rekommendera ett mindre snickeri i Dalarna där vi fick ett par finfina pardörrar gjorda för tio år sen.
14000 kostade det, grundmålat oglasat, och det tyckte jag var helt ok.
Men nu frågade jag på ett treluftsfönster, 30x16 och det skulle kosta 24000.
Så det verkar som om priserna ungefär dubblats på tio år. 30000 för pardörrar då kanske?
Jag ska nog renovera och sätta in äkta spröjs i befintligt fönster istället.
Så det verkar som om priserna ungefär dubblats på tio år. 30000 för pardörrar då kanske?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Fönster på 30x16 är ju i och för sig ganska rejält så då drar det nog iväg...J Jehu skrev:Jag brukade rekommendera ett mindre snickeri i Dalarna där vi fick ett par finfina pardörrar gjorda för tio år sen.
Det är inte Leksandsdörrn du tänker på i Dalarna? De verkar också ha riktigt fina grejor men inte billiga de heller.