M mattie_river skrev:
Alla radhusområden har ingen samfällighet. En del radhus jag har tittat på ligger vid en helt vanlig gata. Och en del gavelhus där jag tittat har har parkeri
Självklart! Som många andra skriver så finns det garanterat områden där det du efterfrågar är tillåtet/accepterat/oreglerat. Men det finns också motsatsen.
Det du måste göra är att se till förutsättningarna på varje plats som är av intresse och se om du kan förlika dig med vad som gäller där.
OM det är reglerat i ett intressant område och du flyttar dit så säger jag bara att du kan ställa till det rejält för dig genom att inte följa reglerna som gäller just där.

• Gilla
bling
  • Laddar…
M
Det här är det som gäller i Stockholm. Ser inget direkt hinder. Det jag blir konfunderad över är att infarten inte får korsa gångbana. Men det finns ju ändå massor av infarter som korsar trottoarer... Bild på en informationsplakat om bygglov för parkering och undantag från lovsplikten i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
tveksamt tveksamt skrev:
Självklart! Som många andra skriver så finns det garanterat områden där det du efterfrågar är tillåtet/accepterat/oreglerat. Men det finns också motsatsen.
Det du måste göra är att se till förutsättningarna på varje plats som är av intresse och se om du kan förlika dig med vad som gäller där.
OM det är reglerat i ett intressant område och du flyttar dit så säger jag bara att du kan ställa till det rejält för dig genom att inte följa reglerna som gäller just där.
Jo, det klart att det finns alla möjliga varianter av det mesta. Till varierande priser. Men saker "gäller" knappast för att x antal personer TROR att de gäller.

Nej, saker gäller inte för att folk tror att det gäller. På samma sätt blir inte saker tillåtna för att folk tror eller tycker att de ska vara det.
Så för att inte göra fel, ta reda på vad som gäller för just den bostad du är intresserad av.

Ställ frågan till en ev. samfällighet. ”Jag vill parkera min bil här, finns det något som reglerar detta i samfällighetens regler?”
Ställ frågan till kommunen. ”Jag vill anlägga parkering här, finns det regler mot detta eller annat jag måste förhålla mig till?”
Ställ frågan till grannarna för att be om deras åsikt och har de invändningar, försök bemöta dessa. iInte för att deras åsikt är tvingande på något sätt, men för att hålla en god ton och grannsämja.
Osv.
Osv.

M
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, saker gäller inte för att folk tror att det gäller. På samma sätt blir inte saker tillåtna för att folk tror eller tycker att de ska vara det.
Så för att inte göra fel, ta reda på vad som gäller för just den bostad du är intresserad av.

Ställ frågan till en ev. samfällighet. ”Jag vill parkera min bil här, finns det något som reglerar detta i samfällighetens regler?”
Ställ frågan till kommunen. ”Jag vill anlägga parkering här, finns det regler mot detta eller annat jag måste förhålla mig till?”
Ställ frågan till grannarna för att be om deras åsikt och har de invändningar, försök bemöta dessa. iInte för att deras åsikt är tvingande på något sätt, men för att hålla en god ton och grannsämja.
Osv.
Osv.
Om vi ska gå på det som framgår av Stockholms stads hemsida så finns det inget hinder. Därav min fråga. Om något är "tillåtet" så är det snarare en avsaknad av förbud. Mina första 20 år i livet bodde jag i ett radhusområde som inte var BRF. Kan säga att det var en del som ställde sin bil på tomten (om den var tillräckligt stor). Har aldrig hört talas om att någon frågade grannarna om det. Förmodligen för att grannarna ansåg att andra inte hade med det att göra.

M mattie_river skrev:
Det jag blir konfunderad över är att infarten inte får korsa gångbana.
Fast så står det inte. Det står "man ska inte behöva backa över gångytor och gångbanor". Nu vet jag inte hur de egentligen menar men det skulle kunna vara så att de anser att man ska kunna vända inne på fastigheten så att man alltid korsar gångbanan körandes rakt fram, vilket skulle kunna anses säkrare. Precis som du säger finns det ju massvis med infarter som korsar en gångbana. I en stad gäller det antagligen de flesta.

M mattie_river skrev:
Frågan var ju ställd utifrån förutsättningen att det inte är en BRF och att det är en gata för biltrafik utanför. Och ingen samfällighet som har något med denna frågan att göra. Det är alltså en "villatomt" vi talar om men med radhus istället för villa.
Kolla hur det ser ut i området.
Det du kan fundera över är om du hittar ett område där ingen av grannarna parkerar framför huset, kan det bero på?
a) Alla grannar uppskattar en promenad mellan bilen och huset
b) Du är den ende som kommit på att man kan parkera framför husen i just det här radhusområdet
c) Det finns någon regel som förhindrar parkering framför husen.

/M

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Fast så står det inte. Det står "man ska inte behöva backa över gångytor och gångbanor". Nu vet jag inte hur de egentligen menar men det skulle kunna vara så att de anser att man ska kunna vända inne på fastigheten så att man alltid korsar gångbanan körandes rakt fram, vilket skulle kunna anses säkrare. Precis som du säger finns det ju massvis med infarter som korsar en gångbana. I en stad gäller det antagligen de flesta.
Ja, precis. Som jag förstår att du tänker så går det nog inte att undvika att backa ut i 99 procent av fallen. Om man inte backat in... Vilket de flesta inte gör...

M
M mgranbom skrev:
Kolla hur det ser ut i området.
Det du kan fundera över är om du hittar ett område där ingen av grannarna parkerar framför huset, kan det bero på?
a) Alla grannar uppskattar en promenad mellan bilen och huset
b) Du är den ende som kommit på att man kan parkera framför husen i just det här radhusområdet
c) Det finns någon regel som förhindrar parkering framför husen.

/M
Men det var ju just det som var min fråga... De jag kan komma på som skulle kunna bestämma om det här är kommunen, samfällighet och BRF. Om samfällighet samt BRF saknas och kommunen inte hindrar det så gäller väl knappast nåns tyckande istället...

M mattie_river skrev:
Men hur ser en utfart ut? Det finns mig veterligen ingen regel som säger att man måste ha staket, betongkant, stenkant, häck eller annat vid tomtgränsen.
Nej, men den här typen av beslut kan bygga på ganska subjektiva bedömningar. Om du har en yta där du brukar köra in bilen, och OM kommunen (eller vem som rår om gatan) har synpunkter. Så kommer du att få ett föreläggande med viteskrav om att ta bort utfarten till gatan. Och visst man kan ju alltid prova att inte göra så mycket mer än att tillfälligt sluta ha bilen där. Men vid slutet av din frist så kommer kommunen att bedöma om du tagit bort utfarten, tycker de då inte att du gjort det så kommer vitet att dömas ut. Du kan visserligen överklaga det beslutet, men om det går dig emot, så åker du på att betala, även om du vidtar rättelse (om rättelsen sker efter slutdatumet). Vitet kan handla om åtskilliga 100 000.

M
H hempularen skrev:
Nej, men den här typen av beslut kan bygga på ganska subjektiva bedömningar. Om du har en yta där du brukar köra in bilen, och OM kommunen (eller vem som rår om gatan) har synpunkter. Så kommer du att få ett föreläggande med viteskrav om att ta bort utfarten till gatan. Och visst man kan ju alltid prova att inte göra så mycket mer än att tillfälligt sluta ha bilen där. Men vid slutet av din frist så kommer kommunen att bedöma om du tagit bort utfarten, tycker de då inte att du gjort det så kommer vitet att dömas ut. Du kan visserligen överklaga det beslutet, men om det går dig emot, så åker du på att betala, även om du vidtar rättelse (om rättelsen sker efter slutdatumet). Vitet kan handla om åtskilliga 100 000.
Det här med det gäller regler för utfart är jag med på. Men jag vet att det finns områden där många helt enkelt har stensatt hela framsidan. Var är utfarten då?

harry73
Jag tror att om det på visningen verkar enkelt att anlägga parkering på egen tomt, då är det det oftast.
Dvs, har du bilväg fram tll tomtgräns, eller bara kort sträcka över gångbana utan planteringar, skulle jag absolut utgå från att man får anlägga parkering.
Att såga i kantsten eller ta bort kantsten är en annan femma och där är det bra att ta kontakt med kommunen, men oftast funkar det också med en träregel ed längskantstenen så att man enklare kommer upp.
Sedan kan det bli problem om grannar envisas med att parkera framför din utfart som officiellt inte är en utfart eller om kommunen planerar att flytta en lyktstolpe eller plantera ett träd så att de hamnar mitt för din utfart som inte är utfart.

Så bäst är nog att kolla upp och få skriftligt OK från kommunen att ha din utfart där. Lycka till.

H hempularen skrev:
föreläggande med viteskrav om att ta bort utfarten till gatan.
Men är det inte normalt att man har någon form av väg/infart till sin fastighet? Nu pratar jag om en egen privatägd fastighet och inte någon bostadsrättsförening.

Finns det undantag för "små" fastigheter med exempelvis ett radhus på?

I en annan (gammal) tråd skriver du själv "Men om det är enda möjliga vägen in till fastigheten, så kan du tilltvinga dig ett servitut."

• Gilla
harry73
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att om det på visningen verkar enkelt att anlägga parkering på egen tomt, då är det det oftast.
Dvs, har du bilväg fram tll tomtgräns, eller bara kort sträcka över gångbana utan planteringar, skulle jag absolut utgå från att man får anlägga parkering.
Att såga i kantsten eller ta bort kantsten är en annan femma och där är det bra att ta kontakt med kommunen, men oftast funkar det också med en träregel ed längskantstenen så att man enklare kommer upp.
Sedan kan det bli problem om grannar envisas med att parkera framför din utfart som officiellt inte är en utfart eller om kommunen planerar att flytta en lyktstolpe eller plantera ett träd så att de hamnar mitt för din utfart som inte är utfart.

Så bäst är nog att kolla upp och få skriftligt OK från kommunen att ha din utfart där. Lycka till.
Med "kantsten" menar jag den som är mellan tomten och ev trottoar. Den tillhör ju alltså fastigheten och inte kommunen/gatan. Var nyligen och tittade på radhus från 40-talet. Kan säga cirka 80 procent av husen där hade stenlagt/lagt singel framför 50-100 procent av husens bredd på kanske 7 meter. Det blev parkering för 1-2 bilar plus lite till.

Förresten har lite svårt att tro att det är tillåtet att parkera in bilar oavsett om utfarten är registrerad eller inte.

Jo det är nog vanligast. Men väghållaren kan neka dig att ha en utfart till vägen. Om det är ett område där de flesta (alla?) radhus saknar bilinfart. Då lär det finnas någon form av regel som förbjuder det. Tror det kan stå i detaljplanen också. Fast utfartsförbud skall mest handla om säkerhet. Tror de kan neka av några fler skäl.

När det gäller rätt till infart, så handlar det om rätt att komma fram till sin tomt. Om du måste passera över grannens tomt för att komma fram, så kan du tilltvinga dig ett servitut med den rätten. Men väghållaren kan förbjuda dig att ha en utfart till vägen. Du kan tvingas lägga servitutet mot någon annan väg, även om det innebär intrång på fler grannars fastigheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.