R Robert-san01 skrev:
Det är gränsfall att jag tycker det är lönt för 10k. 2d semester, båt/bro, hotell, bilkost mm blir säkert en 6-8 000 innan du har Svenska plåtar på den.

Andrahandsvärdet på stora släp är också sämre om du säljer det som privatperson då många som köper stora släp är företagare och de kan inte dra moms från privatperson.

Du kommer inte att betala mer för släpet du hämtar mot att köpa i Sverige, men jag tror inte du kan räkna med någon gigantisk besparing.

Glöm inte att kolla öppettider för det lokala reg kontoret. De kan ha lite udda tider och stängt vissa dagar.
Familjen har ändå ett besök på Lalandia inplanerat och då är man så nära Bordershop att det alltid brukar bli en sväng dit också, så beroende på hur man ser det blir något släp-inköpet eller Lalandia-/Bordershop-besöket väldigt billigt.
Grannen är lite sugen så även om jag inte tar med mig ett släp till, så blir resekostnaden halverad och då är saken biff.

Edit: Hotellet behöver jag inte betala för då jag har gott om poäng hos Radisson Rewards och kan bo "gratis" där.
Semester behöver jag inte ta ut eftersom jag ändå är ledig varannan vecka.

Edit 2: Tack för tipset om reg.kontoret
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jag kommer hämta hem ett släp om två veckor.
Var köper du släpet?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
N norfre skrev:
Var köper du släpet?
Det lutar åt aluliner.com
 
@Chentin
Blev det något släp?
Gick inregistreringen i Sverige bra?
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
M muffis skrev:
@Chentin
Blev det något släp?
Gick inregistreringen i Sverige bra?
Yes!
Det står här hemma i ladan och väntar.
Har haft fullt upp på jobbet och fick inte iväg ansökan om ursprungskontroll förrän den 14/8.
Idag fick jag besked om att den blev godkänd och på måndag väntar registreringsbesiktning.

Tänkte återkomma med en redogörelse när allt är klart.


Är det någon som vet om kapellet måste sitta på eller kan man lämna det hemma under besiktningen?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Lämna kapellet hemma. Det sänker bara lastvikten.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Jag reg.besikta ett släp nyligen... Inte funderade de över kapellet.... De kikade bara på papper och släpets Id, bromsar osv
 
R Robert-san01 skrev:
Lämna kapellet hemma. Det sänker bara lastvikten.
Spelar ju ingen roll, det är ju släpets totalvikt som avgör om man får dra det eller inte. Däremot så stjäl det ju vikt från lastförmågan på släpet.
 
B blue.b skrev:
Spelar ju ingen roll, det är ju släpets totalvikt som avgör om man får dra det eller inte. Däremot så stjäl det ju vikt från lastförmågan på släpet.
Stämmer inte riktigt.
Man får högre registrerad maxlast om tjänstevikten är lägre vid registreringstillfället - även om totalvikten fortfarande är densamma.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Stämmer inte riktigt.
Man får högre registrerad maxlast om tjänstevikten är lägre vid registreringstillfället - även om totalvikten fortfarande är densamma.
Hur skulle det spela någon roll, det är fortfarande bruttovikten som polisen väger och den får inte vara högre än totalvikten som inte får vara högre än bilens tjänstevikt eller max tillåten släpvagnsvikt (om vi pratar om B behörighet).
 
B blue.b skrev:
Hur skulle det spela någon roll, det är fortfarande bruttovikten som polisen väger och den får inte vara högre än totalvikten som inte får vara högre än bilens tjänstevikt eller max tillåten släpvagnsvikt (om vi pratar om B behörighet).
Det spelar roll när man är på grustaget och vill lasta högsta möjliga vikt.
Jag har BE. Bilen får dra 2000kg
Släpets totalvikt är 2000kg
Om jag då kan få med mig extra grus - motsvarande kapellets vikt - så gör jag gärna det.
Lämnar självklart kapellet hemma och vill då inte ha det medräknat i tjänstevikten.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P
Detta med "inte vara högre än bilens tjänstevikt" är borttagen sedan januari 2013.

Idag gäller: Så länge summan av totalvikterna inte överskrider "körkortbehörighetens vikt" (B, B96, BE) samt att släpets bruttovikt är lägre än bilens dragvikt så är det ok att dra släpet.

Så har du B kort och en bil som har totalvikt 1800 kan du dra ett släp med totalvikt på 1700 oavsätt tjänstevikt på bil. Sen hur mycket man får lasta beror på bilens dragvikt och släpet stjänstevikt....

Men besiktiga med så lite tillbehör som möjligt för att få så hög lastvikt som möjligt. Vet inte vilket släp du valde men har du helt borttagbara lämmar skulle jag ta bort dessa också...
Man måste dock räkna in dessa "tillbehör" den dagen man lastar men man har störst frihet om man gör så.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Det spelar roll när man är på grustaget och vill lasta högsta möjliga vikt.
Jag har BE. Bilen får dra 2000kg
Släpets totalvikt är 2000kg
Om jag då kan få med mig extra grus - motsvarande kapellets vikt - så gör jag gärna det.
Lämnar självklart kapellet hemma och vill då inte ha det medräknat i tjänstevikten.
Jag är trött nu men, så vid kontroll skulle de lasta av gruset och väga det separat och sen väga släpet för sig och då se diffen? Det är väl iaf. totalvikten allt handlar om? = lastat släp som vägs :thinking:
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag är trött nu men, så vid kontroll skulle de lasta av gruset och väga det separat och sen väga släpet för sig och då se diffen? Det är väl iaf. totalvikten allt handlar om? = lastat släp som vägs :thinking:
Men alltså...
Nu drar jag till med fiktiva siffror:

A - Släpet vägs och registreras utan kapell:
Totalvikt (tjänstevikt + maxlast): 2000kg
Tjänstevikt: 500kg
Maxlast: 1500kg

B - Släpet vägs och registreras med kapell:
Totalvikt (tjänstevikt + maxlast): 2000kg
Tjänstevikt: 600kg
Maxlast: 1400 kg

Så...
Jag åker till grustaget (B-alternativet ovan)
- Hej! Jag vill ha ett fullt lass 8-12
- Ok, jag kan se i min dator att du bara får lasta 1400 kg.
- Fan också... skulle ha reggat släpet utan kapellet, för då kunde jag ha lastat 100 kg till... Kan du inte lasta 1500 kg ändå?
- Nej! Vi lastar aldrig över tillåten maxlast!

Är du med?

Om jag blir stoppad av polisen i fallen ovan kommer dom väga in mig på 2000 respektive 1900 kg.
Båda är godkända men jag missar 7% lastkapacitet varje sväng till grustaget, i sett senare fallet. Onödigt...
 
En liten bild på släpet för att återgå till topic:

Svart bil med släp täckt av en presenning parkerat på en gata i Bargteheide.

Här precis efter att jag hämtat det i Bargteheide, mellan Lübeck och Hamburg.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.