Verkar bättre att köpa två och sälja ett här. Då,blir det begpris på ett nytt......
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
P
Jag har börjat titta på att importera från Tyskland. Tyvärr så har kronan sjunkit mot euron. Men man får ett klart större släp för samma pengar. Dock bör man inte ha allt för långt att åka alternativt ha billig frakt.

Mycket_nu
Vad har du tittat på? Jag funderar på ett 2500-2700 högbyggt. Vet inte om jag ska ha riktig tipp. Det springer iväg i pris.

Finns dock en del märken i Tyskland som är lite billigare. Frågan är dock hur dom är.
 
Jag behöver främst lastkapacitet för att köra byggmateriel, 2500 - 2800 kg vore lagom. Har mest funderat på lågbyggt, men högt vore kanske bättre med tanke på bredd och markfrigång.
 
Riktigt tipp ser ju rätt fräckt ut, men det drar ner lastvikten rejält, uppåt ett halvt ton tror jag. Jag upplever att det hemma är rätt sällan som man vill tippa av saker i en stor hög. Bättre att skotta det dit det ska direkt. Dessutom, om man behöver tömma släpet så går det väldigt snabbt om man har ett högbyggt släp - fäll lämmarna och dra av gruset - 2-3ton är av på 40 minuter.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Riktigt tipp ser ju rätt fräckt ut, men det drar ner lastvikten rejält, uppåt ett halvt ton tror jag. Jag upplever att det hemma är rätt sällan som man vill tippa av saker i en stor hög. Bättre att skotta det dit det ska direkt. Dessutom, om man behöver tömma släpet så går det väldigt snabbt om man har ett högbyggt släp - fäll lämmarna och dra av gruset - 2-3ton är av på 40 minuter.
Japp, håller med. Sedan, släpper alla massorna från släp med tipp? lutningen verkar inte så mycket att t.ex. jord skulle falla av av sig själv. Det finns ju även en billigare variant med tipp. De utan kolv. Hur fungerar det, man lastar normalt sett framlass för att få lite tryck på draget. Ska man behöva skyffla av lite framtill på släpet för att de ska tippa?
 
  • Gilla
Löven4ever
  • Laddar…
Jag har ett 1-tons släp med manuell tipp, och nej, det rasar inte av.

Det är också mycket riktigt svårt att tippa om inte lasten är perfekt balanserad. Baklass gör att man inte får upp låsningen och framlass orkar man inte tippa. Det krävs någon form av vevmekanism för att det ska fungera.

Däremot är tippen väldigt bra när man skall köra upp maskiner vilket jag gör ofta.
 
P
Sån "tipp" för lasta maskiner och dylikt kallar jag mer tilt än tipp. Jag har också ett 1 tons med tilt och nej det rasar inte av.

Det där med tipp och lastvikt tycker jag också är tråkigt. 3-400kg extra i tomvikt är inte lite. Frågan är om man kan acceptera det. Och hur ofta man köra släpet utan att man ska tippa.

Jag har räknat att importkostnaden exkl resa blir ca 5000sek. Tyska plåtar, försäkringar, svensk registrering och besiktning. Rimligt?

Sen har jag själv rätt nära till Tyskland...
Åker man via Puttgarten så finns ju alltid shopping att göra.;)
 
TheStills skrev:
Åker man via Puttgarten så finns ju alltid shopping att göra.;)
Och med ett "nytt" släp bakom bilen har man ju även rimliga möjligheter att få med sig varorna hem. :cool::wow:
 
Vad tycker ni det skulle vara rimligt att betala för ett Anssems PSX 3000 / MSX 3000 inreggat och klart i Sverige? Funderar på att ta hem två släp istället för bara ett.. Någon som är sugen på ett? :)
 
Bucket skrev:
Vad tycker ni det skulle vara rimligt att betala för ett Anssems PSX 3000 / MSX 3000 inreggat och klart i Sverige? Funderar på att ta hem två släp istället för bara ett.. Någon som är sugen på ett? :)

Hade gärna haft ett men sambon säger blankt nej! För det innebär redig dragbil ala amerikansk dieseltruck och enligt hon pengar i sjön
 
Bucket skrev:
Vad tycker ni det skulle vara rimligt att betala för ett Anssems PSX 3000 / MSX 3000 inreggat och klart i Sverige? Funderar på att ta hem två släp istället för bara ett.. Någon som är sugen på ett? :)
De stora släpen har lite begränsad kundkrets pga krvaet på körkort och bil. Inte så många ekipage som klarar det utan BE. Utan att ha undersökt närmare tror jag sådana släp kan vara intressanta för företagare och då måste de vara moms kvar. Kanske 40+moms?

Jag funderar på att sälja mitt PSX-3000 och köpa ett KSX-3000.
 
Jag har funderat på att köpa ett Anssems PSX 2500-325 från P+P. Tanken var att beställa leverans till Kiel för vidare transport till Göteborg med Stenaline. P+P tar €286 för leverans inom Tyskland och om inte Stenaline tar överpris så borde det löna sig jämfört med att köra ner och hämta själv.

Ser man dessutom till att få CoC och kvitto per post ett par veckor innan leverans så kan man fixa ursprungskontrollen och tillfälliga registreringen (numera gratis) lagom till man hämtar släpet i hamnen. Är vi några stycken som går ihop och köper samtidigt så borde det bli rätt förmånligt, speciellt om man dessutom kan få lite rabatt...
 
P
Varför inte handla från Flensburg? http://www.htsline.de/
Då kan du åka Gtb-Fredrikshamn och köra ner....
Vet inte hur det blir med plåtarna dock...
Hur är det om man tar släpet i hamnen i Kiel? och vad säger Svenska myndigheterna. räcker Coc?
 
Redigerat:
Jag har sett sidan men avfärdat den då den påminner om något en lågstadieelev knåpat ihop... Har du någon egen erfarenhet av dom? Vill ju inte betala 20 000 kr till någon skojare... Men som du säger så ligger den väldigt bra till. Kikade färjetider och man hinner att köra t.o.r. på en dag inklusive tid att fylla kärran med lite importvaror i flytande form. Klart intressant...

Får man bara CoC:et (och kvittot) direkt efter beställning och TS inte är alltför sega med ursprungskontrollen så ska det inte vara några problem att få en tillfällig registrering innan man kör ner. Då är det bara att smacka på en rödskylt baktill och åka hem.

Varför skulle det bli problem i Kiel? P+P's transportagent får ju leverera till hamnen, sen sköter Stenaline resten och ser till att jag kan hämta den i Göteborg. Stenaline tar ju självklart betalt för detta, men det borde löna sig jämfört med att köra fram och tillbaks själv.
 
Jag har planer på att handla från HTSLine, deras priser på hemsidan stämmer dock inte.. Vet att de ha föreslagits förut i den här tråden.

Jag tänkte däremot åka ner med en tom biltrailer och kasta på två och åka hem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.