nino skrev:
ni som har koll på det här med vagnar från tyskland, finns det någon prisvärd kåpvagn gärna med ramp bak och 750kg? eller är dom tyngre?
Har en caravell buss och inget BE kort
Ett tips kan vara jaxal-kåpan, de tillverkar plastkåpor i en hyfsad mängd olika storlekar, har nåt som passar de flesta vagnar. Påstås ha bra priser, har inte kollat själv.
 
nino skrev:
ni som har koll på det här med vagnar från tyskland, finns det någon prisvärd kåpvagn gärna med ramp bak och 750kg? eller är dom tyngre?
Har en caravell buss och inget BE kort
Med tanke på alla kostnader för resor, reggningar m.m. så är det mindre lönsamt, om ens alls, att köpa lätta vanliga släpkärror på detta sättet, ju tyngre och dyrare sak, desto mer lönsamt att lägga tid och pengar på import.
 
ok, resan hade jag iof tänkt göra, mest flytande varor som ska hem då :)
Tänkte om det lönade sig så kunde man haka på en vagn också med lite mer flytande
 
Börja med att ta BE, och sen ett 2500kg släp så du får med laglig ranson ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
corre skrev:
Börja med att ta BE, och sen ett 2500kg släp så du får med laglig ranson ;)
Då kan man passa på att köpa en lastbil där nere också att dra släpet med ;)
 
thomasx skrev:
Då kan man passa på att köpa en lastbil där nere också att dra släpet med ;)
Då räcker det nog inte med BE behörighet....
 
om man lastar lastbilen PÅ släpet så....
 
C-kort har jag, så flyg ner lastbil hem då alltså? bör väl få med hela ransonen då :)

Ok, alltså ingen större ide att köpa små vagnar då, får kolla i sverige istället
 
nino skrev:
C-kort har jag, så flyg ner lastbil hem då alltså? bör väl få med hela ransonen då :)

Ok, alltså ingen större ide att köpa små vagnar då, får kolla i sverige istället
Ja, på blocket kan man göra bra affärer, det gäller bara att hålla koll och vara lite uthållig :)
 
Ni verkar ha koll på detta med släp införsel så jag prova ställa en fråga här.

Går det att ta in ett reggat och besiktigat släp från Danmark? känner säljaren så jag får ta hem det med regbeviset och besiktningsrapporten.

Släpet är ett boggi från 1998 i nyskick riktigt bra pris:) som minigrävaren hade fått plats på utan problem.

Är det bara att göra ursprungskoll och sen in på regbes eller ska det skaffas massa intyg? är ett brendrup släp och fick svar från den svenska importören att det ville dom absolut inte hjälpa till med intyg men dom hade släp på lager för 60 lock inkl moms.
 
Det borde inte vara något problem. SBP bryr sig inte om släpet kommer från Danmark eller Tyskland bara det är reggat i EU så skall det gå på den "enkla" vägen. Brendrup själv borde kunna hjälpa dig med bromspapper och CoC intyg.
 
Glömde: Prova att säga till importören att du har flyttgods du skall ta med, då kanske de blir lite hjälpsammare. Det blir lite mindre "import" då tänker jag.
 
  • Gilla
Tveskägg
  • Laddar…
Ringde bilprovningen och killen jag pratade med hade precis fått in bromsintyg på samma bromsar och axlar som jag har.

Han var så pass snäll så han mailade över det och Danska motsvarigheten till transportstyrelsen var vänliga nog och plocka också fram alla papper och skicka dom till mig:D

Så snart kommer det att rulla ett maskinsläp på våra svenska vägar...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
gti8v skrev:
Ringde bilprovningen och killen jag pratade med hade precis fått in bromsintyg på samma bromsar och axlar som jag har.

Han var så pass snäll så han mailade över det och Danska motsvarigheten till transportstyrelsen var vänliga nog och plocka också fram alla papper och skicka dom till mig:D

Så snart kommer det att rulla ett maskinsläp på våra svenska vägar...
Gött!

Återstår bara då att skicka ett email till den svenska agenten och förklara varför du aldrig tänker sätta en enda orginalreservdel på den kärran, i alla fall ingen inköpt i sverige ;)
 
Har nu sålt min Golf och ska väl börja planera min resa.

Jag vill som sagt ha en Anssems MSX 3000 med tillbehör, vill kunna köra bilar, grus/singel, sopor m.m på det därav föll valet på denna trailer.
Köpspec:
* Trailern
* Höga lämmar
* "Hjulstopp" X 2 (Dom som man sätter bakom/resp. framför hjulen när man använder den som biltransport.
* 100km kit, är det något man skall/behöver ha? ingår det eller måste man välja till? vad innefattar det? Att man bara får åka 80km/h i Sverige vet jag, mest för att få den med stötdämpare!
* Hjul, vilka ska man ha/lev. trailern med, kan man välja? Vad ska man isf. välja?
* Stödben, skall man best. direkt eller ska man köpa hemma och montera själv? Är dom bra dom benen som dom monterar? Är det "vevstödben eller "fasta" ben med låsningen i fästet?

Tips mottages tacksamt på fler/mer tillbehör eller "måsten" till traliern!

Sen VAR skall man köpa enl. er mening?

Andra saker man skall lägga till?

/ Andreas
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.