Jag gjorde det enkelt för mig... Köpte aluramper på PP när jag köpte släpet. Inte jättebilliga, men väldigt billigt jämfört med vad de kostar här hemma. Tror de är gjorda för 2500kg/par.
 
Tyckte de var föra även där... och att du har ramper löser knappast min frågeställning! :)
 
Det var en variant på lösning, även om det inte var just den du tänkt dig. Dvs att köpa färdiga ramper.

Något att tänka på är att det behövs rätt stadiga saker för att klara 2500kg på en PSX, det pga av att lasthöjden är dryga 65cm. Det gör att det måste till rätt långa saker för att inte vinkeln skall bli så brant så det inte går att köra upp och då blir nästan all kraft rakt ner. Mina ramper är nästan 2,5m långa, 6,5cm tjocka och väger 17kg/st.
 
Vår släpvagn som vi tidigare skrivit om, är nu äntligen reggad och klar.
Till slut så fick jag audiens (så kändes det) hos PP Anhänger som skickade mitt mail vidare till Anssems och så efter några dagar kom det ett nytt orginal, denna gång med någon slags vattenstämpel mitt på även om jag tyckte den såg misstänkt lik ut att ngn bara lagt med ett stort A (A:et i Anssems) som en grå bakgrund).

Men, skickade in det till transportstyrelsen och en dag senare var ursprungskontrollen klar. Bara regbesiktningen kvar då... se nästa inlägg
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Besiktningen gick fint tills han upptäckte ett fel i CoC-dokumentet som jag sen fick gå hem och kontakta Anseems om. Orkar inte skriva hela förklaringen på svenska utan klistar in innehållet i konversationen här:

Hi Anssems.
Page 2 of the CoC-document, row 19, says 100 kg as maximum weight for the coupling point. This is the correct value.
But, row 45.1, ”Approval number or approval mark of coupling device”, says 120 kg. This is impossible since the maximum weight is 100 kg.
I would like you to send a new and correct CoC-document as soon as possible, where the number at 45.1 is changed to 100 kg. This is necessary for the registration process here in Sweden to be successfull.


och så kom svaret nån dag senare:

Good afternoon,
The 120 kg that is written in row 45.1 means the maximum weight of the Alko Coupling itself and not the trailer.
The information that is written is correct, so the COC is also correct.

Ringde besiktningskillen, som vänligt nog lämnat ut sitt direktnummer, och han godtog den förklaringen. En efterbesiktning senare (500 kr...) så var kärran reggad och klar.

Hela processen har egentligen varit smidig och värt sitt arbete, om jag bara fått rätt dokument från början med den där vattenstämpeln. Så jag avråder ingen från att göra samma sak, se bara NOGA till att dokumenten är rätt. Hör av er om ni undrar över något.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Förresten, ingen som byggt egna ramper och vill dela med sig av foton eller byggidéer?
 
Kul att det gått bra! Ett år senare ångrar jag bara att jag inte importerade mitt tidigare.
 
Får man fråga vad totalkostnaden blir. För att ta hem ett psx3000 ink ramper och stöden ex andra finesser? Hade någon en uppgift på vad bara ramper och stöden kostade?
 
Jag har inte total koll på kostnaden just nu, får sätta mig och räkna. Men tror att du kan få fram det ganska bra genom att gå bakåt en tid i denna tråd.

I Sverige har jag betalt 700 kr för ursprungskontroll, 1500 för besiktning, samt 500 kr för efterkontroll (vilket man ju måste se som onödigt...).

Tyskland: mindre än 100 euro för reggning och skylt. Ca 20.000 kr för kärran, 500 kr styck för stödben.

Sen kommer resan. 3-4000 kr i milkostnad (20 kr/mil) samt färjebiljetter, så totalt kanske 5000 kr.
 
Kollade fakturan och jag betalade 2890 Eur ex moms för min och det är med ramper, kapell, stödben, lås och 100km/h kittet. Själva vagnen kostade 1970 Eur. Sedan samma avgifter som martinradbo haft.
 
martinradbo skrev:
Besiktningen gick fint.......

En efterbesiktning senare (500 kr...) så var kärran reggad och klar.......
Vad gällde efterbesiktningen? Inte dokumentfelet väl, för i såna fall anser ju jag att det är en felaktigt uttagen avgift som du borde få tillbaka.
 
Inspirerad av någon tidigare cellplast-max-lastare måste jag ju visa att går finfint att maxa även ett gammalt hederligt svensk-släp också. :)
Flaket är 3,5 x 1,8m. Truckföraren på bygghandeln var skeptisk ända till slutet när han till sist insåg att det funkade hur fint som helst. "Man får inte lasta högre än fyra å en halv meter" tyckte han bland annat :)
Släpet köpte jag för övrigt för 6000:- :D

full last.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Grattis till fyndpriset! 6 000 var inte helt fel.

För övrigt finns det - som alla här säkert vet - ingen begränsning på hur högt man får lasta i Sverige.
 
mycke_nu skrev:
Grattis till fyndpriset! 6 000 var inte helt fel.

För övrigt finns det - som alla här säkert vet - ingen begränsning på hur högt man får lasta i Sverige.
Det är nog sant, men lite opraktiskt är det att lasta så man blir högre än 4,5 meter då inga hinder som ligger över den höjden märks ut.
 
Ja, kärran var ett riktigt bra fynd, och flyt hade jag, när jag kom för att hämta den hade han redan fått bud på dubbla priset, så han sa genast att jag inte fick pruta. Ok, sa jag, jag ska inte pruta... :)

Jag har varit med på en transport på ca 5m höjd, det var till att planera färdvägen mycket noga, särskilt eftersom det här i göteborg hänger massa vajrar och annat skräp över vägarna mest överallt. :mad: :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.