Puffar denna tråden lite.

Ingen som sitter och planerar en resa neråt? har fått ett riktigt "vill-ha" begär på en Anssems MSX 3000, på den skulle man ju även kunna lasta lite annat! :) typ en eller två andra vagnar....
 
peternicklas
skaanlj skrev:
Puffar denna tråden lite.

Ingen som sitter och planerar en resa neråt? har fått ett riktigt "vill-ha" begär på en Anssems MSX 3000, på den skulle man ju även kunna lasta lite annat! :) typ en eller två andra vagnar....
Ja eller lite "flytande" varor(y)
 
Kan hända att ett par ramper och stödben skulle kunna följa med hem när du åker. Har Även funderat på att sälja mitt psx3000 och ta hem ett nytt med lite mer utrustning, men tiden är inte riktigt rätt för det nu.
 
Inte riktigt rätt tid här heller, men jag är bra sugen på att köpa ditt släp om och när du byter.
 
mycke_nu skrev:
Inte riktigt rätt tid här heller, men jag är bra sugen på att köpa ditt släp om och när du byter.
"problemet" är att ett sådant här släp går att sälja beggat för inte riktigt men nästan samma stålar som man tar hem ett nytt för. Du kommer mao vilja ha ett nytt du med, inte ett beggat.... Släpvagnar i allmänhet och entrepenadsläp i synnerhet är klart överprisade på blocket, men verkar faktiskt också säljas för dessa pengar.

Tror jag.
 
peternicklas
martinradbo skrev:
Jag har nu pratat länge i telefon med htsline.de.
Han var trevlig och kunde även tänka sig att fixa pappersarbetet i förväg om jag bara skickade ner kopior på pass och annat nödvändigt.

Men det riktigt intressanta är att han berättade att Anssems PSX-vagnar på 2 ton numera reggas som 2,5 ton. Ni är ju flera som skrivit om att de egentligen varit överdimensionerade för 2 ton så det känns väl ganska naturligt att de nu får speca det högre.

Priser som jag fått (inkl tysk moms)
Kärra PP Anhänger / HTS Line
Anssem 2500-325 - / 2255
Anssem 2500-405 2285 / 2435
Anssem 3000-325 2519 / 2655
Anssem 3000-405 2616 / 2835

Jag har tidigare tänkt att 2 ton är lite för lite (lastvikt ca 1,5 ton) och att en 3-tons-kärra därför var motiverat. Men skillnaden mellan 2,5 och 3 är så liten att jag nog svängt till 2,5:an nu. Får den ju för 4000 svenska kronor billigare, dessutom kanske försäkring och sånt också minskar.

Har inte pratat med PP anhänger ännu, men skall maila dem nu för att få bättre svar
Hur gör man med momsen. Betalar man tysk moms och sedan Svensk för att till slut få tillbaka den Tyska???
 
Ja, det stämmer nog. Bra läge att köpa nytt nu när Euron står lågt.
 
Det finns två alternativ för momsen, antingen lämnar man sitt EU-momsnummer som är organisationsnumret utan streck med SE före och 01 efter, då kollar säljaren i VIES att allt är ok och man köper varan momsfritt. Det andra alternativet är att köpa varan med tysk moms och via skatteverkets hemsida använda deras elektroniska tjänst för att begära tillbaka momsen från tyska skatteverket.

EDIT: Är man inte momsregistrerad betalar man endast tysk moms på släpvagnar, en släpvagn är inte ett fordon då den inte har egen framdrivning och anses därför ur skattesynpunkt likvärdig som en bunt plywood.
 
Redigerat:
peternicklas
Gilbert skrev:
Det finns två alternativ för momsen, antingen lämnar man sitt EU-momsnummer som är organisationsnumret utan streck med SE före och 01 efter, då kollar säljaren i VIES att allt är ok och man köper varan momsfritt. Det andra alternativet är att köpa varan med tysk moms och via skatteverkets hemsida använda deras elektroniska tjänst för att begära tillbaka momsen från tyska skatteverket.

EDIT: Är man inte momsregistrerad betalar man endast tysk moms på släpvagnar, en släpvagn är inte ett fordon då den inte har egen framdrivning och anses därför ur skattesynpunkt likvärdig som en bunt plywood.
Så om man betalar Tysk moms så behöver man inte kladda med svesk moms då det inte räknas som fordon, är det rätt uppfattat??
 
@ Gilbert
Hade inte du sålt din vagn?
Behöver du inte en ny då......:)
Du har ju erfarenhet, kan ju hänga med.
 
peternicklas skrev:
Så om man betalar Tysk moms så behöver man inte kladda med svesk moms då det inte räknas som fordon, är det rätt uppfattat??
För en vanlig svensk privatperson är svaret ja.
 
skaanlj skrev:
@ Gilbert
Hade inte du sålt din vagn?
Behöver du inte en ny då......:)
Du har ju erfarenhet, kan ju hänga med.
Utan att säga för mycket så har jag alla släpar jag behöver...men en tysklandsresa kan ju vara kul så tja, jag är mutbar ;-)
 
Gilbert skrev:
Utan att säga för mycket så har jag alla släpar jag behöver...men en tysklandsresa kan ju vara kul så tja, jag är mutbar ;-)
Jag brukar åka upp till Lugnvik utanför Kramfors, nära dig?

Dit har jag ca. 60 mil.:|
 
skaanlj skrev:
Jag brukar åka upp till Lugnvik utanför Kramfors, nära dig?

Dit har jag ca. 60 mil.:|
Och dit har jag ca 35 mil så det blir nog lite roddigt att väva ihop nåt :)
 
ni som har koll på det här med vagnar från tyskland, finns det någon prisvärd kåpvagn gärna med ramp bak och 750kg? eller är dom tyngre?
Har en caravell buss och inget BE kort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.