martinradbo skrev:
Visst fungerar den monteringen, men känns lite kass att köpa stöttor för 1000 kr som inte har given plats att sitta på, utan man måste sänka dem och borra nya hål i fästet för att det ska fungera. Jag tänkte tanken att montera dem framför den stålplåten istället för på baksidan som han gjorde, då får de plats, men väldigt bökigt då att komma åt för att veva dem upp/ner.
Mina stöd såg ut såhär:
37_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

37_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lite mindre "fyrkantig" lösning än de med sprint då man kan montera plattan i vilket läge som helst, de har låsning i alla fyra lägena.
 
Gilbert skrev:
Som sagt, du borde inte få nån hjälp före roadtripstoryn, men den här snutten kan nog hjälpa: [länk]
Fick idag följande svar från PP Anhänger (inköpsstället av vagnen) på frågan om var det är tänkt att placera stödbenen:
hello, put it there were it can be.

Det kallar jag kundvård!
 
Har förresten nu kört en del med kärran, en Anssems PSX 3000-325, och kan stämma in i kören av tidigare talare som sagt att:
* Den är jobbig att förflytta för hand på grus
* Den är något skumpig utan last när man inte har köpt till stötdämparpaketet.
* Sidorlämmarna är inte helt perfekt låsta av sprintarna så de skramlar när man kör tomt, irriterande, Ett litet mellanlägg så att det blir stumt gör susen (t.ex. ett vikt A4-papper eller annan valfri tunn sak).

En detalj som jag kommer åtgärda är avsaknaden av bra krokar på utsidan av lämmarna som är lättåtkomliga. Öglorna på insidan är bara bra när man kör nåt som står mitt på kärran, t.ex. en grävare eller en pall med sten eller liknande.
I de flesta andra fall vill man binda på utsidan, och befintliga öglor sitter så långt in att det är krypning som gäller för att komma åt dem.
FÖrutom placeringen av öglorna så är det kass med just öglor när man t.ex. har ett långt rep som man drar fram och tillbaka över lasten, eller när man ska spänna ner sitt lastnät som man lagt över högen med skräp.

Inser att jag får montera på egna krokar, precis längst ut i underkant på lämmen. Skall bara hitta en bra modell.

I övrigt en underbar kärra. Så nöjd med köpet, att den väger under 500 kg i egenvikt för en 3-tonskärra är ett stort plus. Tom kärra i laglig hastighet på motorvägen ökade bara min förbrukning från 0,6 till 0,7 liter/mil.
 
Svensk byråkrati har nu börjat krångla för mig. Fick svar från Transportstyrelsen idag som inte godkänner CoC-dokumentet jag skickat till dem. De skriver:
Insänt intyg uppfyller inte kravet enligt direktiv 2007/46/EG kapitel Vii, artikel 18, stycke 3. Intyg om överensstämmelse skall utformas på ett sådant sätt att det inte går att förfalska. Det papper som används skall därför skyddas antingen av färggrafik eller av en vattenstämpel med tillverkarens indentifikationsmärke.

I klartext saknar alltså dokumentet från PP Anhänger (Anssems) något som gör att det inte går att kopiera. Suck.
Jag hävdade att flera andra fått det godkänt, men då sa hon att det kan vara för att EU:s direktiv precis har ändrats.

Tills vidare kör man olagligt...
 
martinradbo skrev:
Svensk byråkrati har nu börjat krångla för mig. Fick svar från Transportstyrelsen idag som inte godkänner CoC-dokumentet jag skickat till dem. De skriver:
Insänt intyg uppfyller inte kravet enligt direktiv 2007/46/EG kapitel Vii, artikel 18, stycke 3. Intyg om överensstämmelse skall utformas på ett sådant sätt att det inte går att förfalska. Det papper som används skall därför skyddas antingen av färggrafik eller av en vattenstämpel med tillverkarens indentifikationsmärke.

I klartext saknar alltså dokumentet från PP Anhänger (Anssems) något som gör att det inte går att kopiera. Suck.
Jag hävdade att flera andra fått det godkänt, men då sa hon att det kan vara för att EU:s direktiv precis har ändrats.

Tills vidare kör man olagligt...
Men, hmm, du registrerade, om jag förstått det hela rätt, släpen i tyskland, då borde det inte behövas CoC/Intyg om överensstämmelse, de papperen borde den tyska motsvarigheten till transportstyrelsen ha lagt beslag på och transportstyrelsen borde vara nöjda med två delar av det tyska regbeviset.
 
Gilbert skrev:
Men, hmm, du registrerade, om jag förstått det hela rätt, släpen i tyskland, då borde det inte behövas CoC/Intyg om överensstämmelse, de papperen borde den tyska motsvarigheten till transportstyrelsen ha lagt beslag på och transportstyrelsen borde vara nöjda med två delar av det tyska regbeviset.
Jag reggade släpet i tyskland, helt riktigt, men vid ursprungskontrollen hos TRansportstyrelsen kräver de ändå detta. Om det är korrekt eller inte har jag ingen aning om.
 
martinradbo skrev:
Jag reggade släpet i tyskland, helt riktigt, men vid ursprungskontrollen hos TRansportstyrelsen kräver de ändå detta. Om det är korrekt eller inte har jag ingen aning om.
[h=1]Ansök om ursprungskontroll[/h][h=3]Handlingar du alltid ska skicka in till oss: [/h]
  • Undertecknad bekräftelse (om du har använt vår e-tjänst) eller ifylld ansökningsblankett.
  • Registreringsbevis från ursprungslandet i original
  • Köpehandling, kvitto eller annan handling som visar hur fordonet har blivit ditt.

[h=3]Är fordonet oregistrerat ska du i vissa fall även skicka in något av följande dokument:
[/h] ”Certificate of conformity” (CoC)


Berörda delar klippta från transportstyrelsens hemsida, CoC är dokumentet som intygar att fordonet är byggt i enlighet med gällande EU-lagstiftning för att brukas inom gemenskapen.Om CoC saknas för ett fordon som har en giltig registrering i ett annat EU-land så borde det inte spela nån roll, den giltiga registreringen tar då över som bevis på att fordonet är godkänt för trafik inom EU. Det kan inte vara så att det CoC du skickade in var en kopia och att Transportstyrelsens handläggare inte har grepp på att dokumentet inte behövs i ditt fall?
 
Tack för input. Jag ska göra ett nytt försök och ringa min handläggare på måndag morgon och hänvisa till den texten.
 
Det stämmer om kärran hade varit permanent reggad och godkänd i Tyskland. Jag gjorde ju bara en exportreggning och det gills inte enligt handläggaren på Transportstyrelsen...
 
röd eller gul regskylt?
 
Gilbert skrev:
röd eller gul regskylt?
Minns inte, men jag tror den är gul. Det är hur som helst en 5-dagarsvariant så just nu får jag (egentligen...) inte köra släpet alls.
 
Trodde inte man fick exportera med gula plåtar, det är ju tillfällig registrering för saluvagnar som är sålda i Tyskland till tysk.
 
Du får köra med importvagnen i 10 dagar från att den passerade gränsen om jag inte minns helt fel.
 
Som sagt, osäker på färgen, det var ett tjafsande hos skyltmakaren i Tyskland, hon krävde även att PP Anhänger skulle betala vägskatt. Då bad jag att hon ringde dem, och när det var klart så hade hon fattat att jag ville ha kortaste möjliga tid (billigaste avgift) och då kom 5-dagars skylten fram och kravet på vägskatt försvann.

Det står instansat ett datum på skylten som tydligt säger när den slutar att gälla, och de var fem dagar efter min resa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.