Jag har pratat flera ggr idag med deras engelsspråkiga kille och frågat om detta flera ggr för att vara säker. Och svaret har i alla fall till mig varit tydligt, det är cash som gäller.

Nu sitter jag här med 2200 euro i handen så nu är det inte så mycket att fundera på. Fick dessutom en hygglig växlingskurs. Att det känns som ett u-land är en helt annan femma. :(
 
martinradbo skrev:
Nu sitter jag här med 2200 euro i handen så nu är det inte så mycket att fundera på.....
Nå, hur gick det?
 
Sedlarna puts väck men istället står det en kärra här nu. Återkommer med rapport från turen.
 
Jag fick proforma och betalade PP med Plusgirot till deras konto. Ville inte släpa omkring på en massa Euro.
 
Ni som köpt med stödben bak på era Anssems-vagnar, hur exakt har ni monterat dem? Finns ingen given placering tycker jag. Visa gärna bilder eller beskriv placeringen.
 
ullberg
Vad blev totalkostnaden för din import "inkl. allt"?

/U
 
martinradbo skrev:
Ni som köpt med stödben bak på era Anssems-vagnar, hur exakt har ni monterat dem? Finns ingen given placering tycker jag. Visa gärna bilder eller beskriv placeringen.
....innan vi får en roadtrip-story här på forumet blir det ingen hjälp till dig........ :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag köpte med montering. Det gick inte med vanliga då det skall klara lite last och Anssems monteras i ramen. Det är mao special för PSX serien.
 
Robert-san01 skrev:
Jag köpte med montering. Det gick inte med vanliga då det skall klara lite last och Anssems monteras i ramen. Det är mao special för PSX serien.
Mina var inget speciellt, vanliga winterhoff(tror jag) och det var monterade ungefär som på videon ovan.
 
Gilbert skrev:
Som sagt, du borde inte få nån hjälp före roadtripstoryn, men den här snutten kan nog hjälpa: [länk]
Visst fungerar den monteringen, men känns lite kass att köpa stöttor för 1000 kr som inte har given plats att sitta på, utan man måste sänka dem och borra nya hål i fästet för att det ska fungera. Jag tänkte tanken att montera dem framför den stålplåten istället för på baksidan som han gjorde, då får de plats, men väldigt bökigt då att komma åt för att veva dem upp/ner.
 
Och här kommer då efter diverse utpressning… :D även vår roadstory.

  1. Mailade med PP Anhänger. Fick först löfte om att få godkända vinterdäck för enbart 100 euro extra (står mer om detta tidigare i tråden) men tyvärr tog han sen tillbaka det löftet och sa att det inte gick. Fick aldrig nåt svar på varför.
  2. Lade en formell order några dagar innan vi skulle ner per epost. Samma dag kom en snygg orderbekräftelse tillbaka, allt stämde och det kändes viktigt att ha bokat kärran i förväg. Det var Sven som skötte all kommunikation från deras sida, den enda som pratar hygglig engelska.
    Beställde:
    -Kärra PSX-3000-325, 2059 euro
    -Två stödben bak, 120 euro
    -Ett mjukt grönt nät som är perfekt när man kör löv/grenar som annars är jobbigt att surra. 40 euro
  3. Vi körde ner från Gbg via Helsingborg-Helsingör, köpte en enkel biljett då på kvällen, sov över hos vänner norr om Köpenhamn. Körde sen 05:00 för att ta Rödby-Puttgarden kl. 07:00. Denna dag hade vi köpt en 1-dagars-biljett inklusive H-H, men åkte som sagt dagen innan och fick därmed köpa en extra biljett. 1-dagarsbiljetten för övrigt köpte vi som bil-släp helt och hållet, blev ändå billigare än att köpa fullpris enkelvägsbiljetter. Tror 1-dgrs biljetten kostade 1600 kr ungefär. + 350 kr för den extra H-H.
  4. Framme hos PP vid 11-tiden. Betalade cash, de ville ha det så, de räknade sedlarna i sin fina sedelräkningsmaskin precis som på banken, så nog kör de mycket cash alltid... Men smidigt och god ordning som vanligt i Tyskland.
  5. Fick följande handlingar:
    -Köpebevis
    -Bromsberäkningspapper
    -CoC-intyg
    -Registreringsbeviset
  6. Körde sen den dryga milen till Sykes där STVA (registreringskontoret ligger där). 50 meter bredvid ligger en sån där skyltstansare. Proceduren i korthet:
    -Först till skyltmakaren och köpa försäkring för fem dagar, 70 euro (inklusive skylttillverkning m.m.) Svårt att förstå att vi inte skulle ha 30 dgr, men efter ett samtal med PP så förstod hon och då försvann också behovet av den omtalade vägskatten. Alltså slapp vi helt och hållet krånglet och kostnaden med den.
    -Sen till regkontoret, fylla i lite papper. Betala 10 euro i avgift i deras kassa. Få med papper från dem som skyltmakaren behöver.
    -Till skyltmakaren, som nu fyllde i mer papper, samt tillverkade skylten.
    -Tillbaka till reg-kontoret och visa upp skylten, vänta på att de slutförde processen.
    Allt detta tog väl en knapp timme.
  7. Till PP Anhänger och trycka på skylten och få ut kärran.
  8. Körde tillbaka till Puttgarden och tog färjan 20:15. Då hann vi utan problem med sista H-H den dagen kl. 23:30. Hemma strax efter 02:00 i Göteborg.
Vi fick väl nån timme över i Sykes och nån timme i Lubeck, samt en timme i Bordershop på vägen hem, annars var tidsplanen bra. Dessutom en timme i köer på de tyska motorvägarna. Så visst hade man kunnat köra hela hämtningen på den dag, men med väldigt dåliga marginaler tror jag.

  1. Hemma, in på transportstyrelsens hemsida och beställa ursprungskontroll, kostar 700 kr. Postat papperen med vanlig post. Betalar räkningen, väntar nu på svar. Sen återstår reg.besiktning hos Bilprovningen, typ 3-400 kr.
  2. Har även beställt en gallergrind från http://www.mftprodukter.com/ för i vårt fall cirka 5000 kr ink moms + 400 kr i frakt. Funderar även på en www.flexicab.se men det är nästan 10.000 kr ink moms så det får nog vänta lite. Men först då blir liksom kärran komplett.

Kostnaderna har alltså blivit:
Kärra 2219 euro = 20 640 kr.
Färja: 1600+350 = 1950
Bilkörning: 150 mil ca* 20 kr= 3000 kr
Tyska avgifter: 70+10 euro= 740 kr
Svenska avgifter: 700+350= 1050 kr

Hörde precis från norsk släkting att de hade en boggie-kärra som fick lasta 2,5 ton, alltså precis samma som vår, som de köpt för 27.000 norska kr. Ingen aning om skillnaderna mellan kärrorna i övrigt, men det är inte så mycket dyrare än vad jag gett kan man tänka…

Det kommer bli fler resor, nu är det lätt att hämta garageportar, fibercementplattor till fasaden eller andra riktigt dyra varor. Men lite synd att vi fick åka helt själva denna gången, hoppas kunna få ihop sambeställningar i framtiden så sparar man in mycket på fraktkostnaderna som ändå blir ganska mycket när man tänker efter.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Martin, vill väldigt gärna se bilder på gallergrindarna när du får dom, speciellt vill jag se infästningen i hörnorna och ev stöd mitt på, mellan hörnstolparna. Pratade själv med MFT häromåret, tyckte jag behövde grindar när jag skulle göra hem ved för klyvning men ångrade mig i sista stund (klarade mig utan, inget fel på produkt eller leverantör),
 
Bilder kommer självklart. Han kör med ett slags plattjärn som går ner i hörnstolparna.

På mitten av långsidorna finns två excenterspännare. Alltså ingen som sitter mitt på utan på jämt avstånd så klart.
Eftersom lämmarna är helt släta måste jag sätta på extra "krokar" på lämmarna som dessa excenterspännare kan ta tag i. Funderar istället på att hitta jättelånga spännare som skulle kunna ta tag längst ner på kärran (alltså under befintliga lämmar).
Han skall skicka med de där extra krokarna i alla fall, nackdelen är väl att de sticker ut lite från en i annars helt slät sida på kärran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.