129 718 läst · 473 svar
130k läst
473 svar
Importera släpvagn från EU-land
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Vet inte om du vinner så mycket på att dra ner med trailern. Det är väldigt mycket dyrare på färjan med släp då det går på meter-pris och det är inte det roligaste att åka 100mil med släp bakom.Bucket skrev:
Jag skulle överväga att regga in ena släpet i Tyskland och ställa det andra på det reggade. Det var inte så über krångligt att regga in släpet i Tyskland.
Tråden är gammal men provar ändå.... Har varit i kontakt med p+p i Bassum (som nämnts flera ggr i tråden) för att köpa ett tippsläp. För att undvika den tydligen omständiga processen i samband med införskaffande av tyska skyltar så frågade jag om de kunde skicka CoC så jag kunde ta med svenska tillfälliga skyltar ner.
Inga problem men de kräver då FULL betalning för trailern i förväg!? Någon annan som råkat ut för detta...?
Inga problem men de kräver då FULL betalning för trailern i förväg!? Någon annan som råkat ut för detta...?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Jag har för mig att jag betalade min vagn helt i samband med beställning.
P+P skulle inte jag vara orolig för att betala i förskott
P+P skulle inte jag vara orolig för att betala i förskott
OK... Känns lite bättre då... Inte ens när jag beställt direkt från fabrik utomlands har det tidigare krävts full betalning i förskott...
En följdfråga då, om ni betalat i förskott så antar jag att även ni åkte ner med svenska tillfälliga skyltar? Det var inget mer i tyskland som krävdes, bara att limma på svenska skyltarna och åka hem?
Edit: Ringde nyss transportstyrelsen och tänkte fråga om handläggningstid för tillfälliga skyltar och fick ett absolut nej till svar... Att ansöka om tillfälliga skyltar till fordon som inte befinner sig i Sverige låter sig tydligen inte göras. Man ska väl inte fråga så mycket utan bara ansöka... märks på kontakten med p+p att detta görs då och då. Vad som händer om man blir stoppad med svenska tillfälliga skyltar i Tyskland har jag ingen aning om, kanske lugnare att, utan ett ord på tyska, försöka ordna med tyska skyltar.
En följdfråga då, om ni betalat i förskott så antar jag att även ni åkte ner med svenska tillfälliga skyltar? Det var inget mer i tyskland som krävdes, bara att limma på svenska skyltarna och åka hem?
Edit: Ringde nyss transportstyrelsen och tänkte fråga om handläggningstid för tillfälliga skyltar och fick ett absolut nej till svar... Att ansöka om tillfälliga skyltar till fordon som inte befinner sig i Sverige låter sig tydligen inte göras. Man ska väl inte fråga så mycket utan bara ansöka... märks på kontakten med p+p att detta görs då och då. Vad som händer om man blir stoppad med svenska tillfälliga skyltar i Tyskland har jag ingen aning om, kanske lugnare att, utan ett ord på tyska, försöka ordna med tyska skyltar.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Jag reggade min på plats med röda-tyska skyltar. Det var lite pyssel men det gick rätt bra. P+P hjälpte till med skatten som måste betalas från Tyskt konto.M maskus skrev:OK... Känns lite bättre då... Inte ens när jag beställt direkt från fabrik utomlands har det tidigare krävts full betalning i förskott...
En följdfråga då, om ni betalat i förskott så antar jag att även ni åkte ner med svenska tillfälliga skyltar? Det var inget mer i tyskland som krävdes, bara att limma på svenska skyltarna och åka hem?
Tips är att kolla på kapell, ramper mm. De har riktigt bra priser på tillbehören.
Väcker en gammal tråd.
Har P+P slutat sälja Anssems?
Kollar man på anssems.com länkas det bara till deras egna "megastores" men det är skralt med info om hur man går tillväga när man vill handla. Webshop står det, men inga priser eller "lägg i kundvagnen".
Googlar man på ett visst släp, kommer man till aluliner.com
Någon som har erfarenhet av dom?
Har P+P slutat sälja Anssems?
Kollar man på anssems.com länkas det bara till deras egna "megastores" men det är skralt med info om hur man går tillväga när man vill handla. Webshop står det, men inga priser eller "lägg i kundvagnen".
Googlar man på ett visst släp, kommer man till aluliner.com
Någon som har erfarenhet av dom?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Kollade för typ 1år sedan då jag funderade på att byta släp och upptäckte samma sak. Kollade inte så mycket mer då Euron var så hög att det knappt skulle löna sig. Har inte kollat nu.C Chentin skrev:Väcker en gammal tråd.
Har P+P slutat sälja Anssems?
Kollar man på anssems.com länkas det bara till deras egna "megastores" men det är skralt med info om hur man går tillväga när man vill handla. Webshop står det, men inga priser eller "lägg i kundvagnen".
Googlar man på ett visst släp, kommer man till aluliner.com
Någon som har erfarenhet av dom?
Jag kommer hämta hem ett släp om två veckor.
Ett Anssems PSX-S 2500.405x178 kostar 2,698.00 EUR, vilket med nuvarande euro-kurs och valutaväxlingspåslag landar på ca 29.000:-
Skånesläp tar nu 39.000:- för exakt samma släp på kampanj. Kollade för några dagar sen och då kostade det ca 43.000:-
Så nog finns det ekonomi i att hämta ett släp.
Tar jag med ett släp till borde jag kunna sälja det för 35.000:- (?) och på så sätt få ner fraktkostnaden.
Skulle man rent av kunna få på ett släp till tror ni? Vikten är ju inga problem, men frågan är hur det blir med höjden när man ska på färjan. Man vill ju inte hamna för högt.
Ett Anssems PSX-S 2500.405x178 kostar 2,698.00 EUR, vilket med nuvarande euro-kurs och valutaväxlingspåslag landar på ca 29.000:-
Skånesläp tar nu 39.000:- för exakt samma släp på kampanj. Kollade för några dagar sen och då kostade det ca 43.000:-
Så nog finns det ekonomi i att hämta ett släp.
Tar jag med ett släp till borde jag kunna sälja det för 35.000:- (?) och på så sätt få ner fraktkostnaden.
Skulle man rent av kunna få på ett släp till tror ni? Vikten är ju inga problem, men frågan är hur det blir med höjden när man ska på färjan. Man vill ju inte hamna för högt.
Lasthöjden är ju 70cm cirka och lämmarna 30cm till. Så två släp blir 170cm högt och tre släp blir 140+100= 240cm. Du kanske måste boka något annat än personbil på färjan då? Lämmarna går iofs att fälla ner och om du dessutom demonterar stödhjulet på översta släpet så hamnar du ju på 210cm, det måste gå på personbils-taxa.....
Fundera också på om du inte ska ha stödben och ramper direkt. Det saknar jag och jag tror det är billigare att köpa från fabrik. Samma sak med högt kapell.
Fundera också på om du inte ska ha stödben och ramper direkt. Det saknar jag och jag tror det är billigare att köpa från fabrik. Samma sak med högt kapell.
Högt kapell är nog ingen dum idé. Var lite tveksam först men ju mer jag tänker på det ju smartare känns det.
Ramper däremot...
Jag har nästan obegränsat med utrymme hemma. Har dock inte obegränsat med pengar.
Därför tänker jag att jag bygger två ordentliga ramper i trä, att ha stående hemma. Med dessa borde jag kunna köra upp både gräsklippare och bil eventuellt. Dom kommer dock bli SVINTUNGA varför dom inte kommer gå att ha med sig.
Däremot tänker jag att maskinuthyrare och gräsklippar-service-verkstaden, borde ha egna ramper/lastare att nyttja när man väl har kommit dit.
Fast det är klart... vad kostar ett par ramper?
Någon som har koll på vad gallergrindar kostar?
Ramper däremot...
Jag har nästan obegränsat med utrymme hemma. Har dock inte obegränsat med pengar.
Därför tänker jag att jag bygger två ordentliga ramper i trä, att ha stående hemma. Med dessa borde jag kunna köra upp både gräsklippare och bil eventuellt. Dom kommer dock bli SVINTUNGA varför dom inte kommer gå att ha med sig.
Däremot tänker jag att maskinuthyrare och gräsklippar-service-verkstaden, borde ha egna ramper/lastare att nyttja när man väl har kommit dit.
Fast det är klart... vad kostar ett par ramper?
Någon som har koll på vad gallergrindar kostar?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Det är gränsfall att jag tycker det är lönt för 10k. 2d semester, båt/bro, hotell, bilkost mm blir säkert en 6-8 000 innan du har Svenska plåtar på den.C Chentin skrev:Jag kommer hämta hem ett släp om två veckor.
Ett Anssems PSX-S 2500.405x178 kostar 2,698.00 EUR, vilket med nuvarande euro-kurs och valutaväxlingspåslag landar på ca 29.000:-
Skånesläp tar nu 39.000:- för exakt samma släp på kampanj. Kollade för några dagar sen och då kostade det ca 43.000:-
Så nog finns det ekonomi i att hämta ett släp.
Tar jag med ett släp till borde jag kunna sälja det för 35.000:- (?) och på så sätt få ner fraktkostnaden.
Skulle man rent av kunna få på ett släp till tror ni? Vikten är ju inga problem, men frågan är hur det blir med höjden när man ska på färjan. Man vill ju inte hamna för högt.
Andrahandsvärdet på stora släp är också sämre om du säljer det som privatperson då många som köper stora släp är företagare och de kan inte dra moms från privatperson.
Du kommer inte att betala mer för släpet du hämtar mot att köpa i Sverige, men jag tror inte du kan räkna med någon gigantisk besparing.
Glöm inte att kolla öppettider för det lokala reg kontoret. De kan ha lite udda tider och stängt vissa dagar.