129 718 läst · 473 svar
130k läst
473 svar
Importera släpvagn från EU-land
Har aldrig varit med om att maskinisten i en grusgrop har koll på personbilssläp. På lastbilar brukar dom skriva max vikt på sidan av flaket för maskinisten kan omöjligt hålla reda på alla fordon han lastar under en dag.C Chentin skrev:Men alltså...
Nu drar jag till med fiktiva siffror:
A - Släpet vägs och registreras utan kapell:
Totalvikt (tjänstevikt + maxlast): 2000kg
Tjänstevikt: 500kg
Maxlast: 1500kg
B - Släpet vägs och registreras med kapell:
Totalvikt (tjänstevikt + maxlast): 2000kg
Tjänstevikt: 600kg
Maxlast: 1400 kg
Så...
Jag åker till grustaget (B-alternativet ovan)
- Hej! Jag vill ha ett fullt lass 8-12
- Ok, jag kan se i min dator att du bara får lasta 1400 kg.
- Fan också... skulle ha reggat släpet utan kapellet, för då kunde jag ha lastat 100 kg till... Kan du inte lasta 1500 kg ändå?
- Nej! Vi lastar aldrig över tillåten maxlast!
Är du med?
Om jag blir stoppad av polisen i fallen ovan kommer dom väga in mig på 2000 respektive 1900 kg.
Båda är godkända men jag missar 7% lastkapacitet varje sväng till grustaget, i sett senare fallet. Onödigt...
Här har dom koll.B blue.b skrev:
Man anmäler sig i receptionen.
Dom frågar hur mycket man vill lasta, efter att ha kollat upp registreringsnummer på både bil och släp.
Efter att man betalat åker man bort till en lastplats i grusgropen och snart kommer en större hjullastare med rätt fraktion.
Deras lastare har våg "i skopan" och kan tippa väldigt precist.
Dom har av alla gånger jag varit där med olika släp, aldrig lastat för mycket.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 982 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 982 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Vad heter modellen? Den har helt andra lemlås än mitt PSX.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Aha, så kan det nog vara.R Robert-san01 skrev:
Men visst brukar det vara släta sidor på lämmarna, om man inte beställer med kapell?
Eller finns spåret för krokarna på alla lämmar?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Det var ett litet veck på lämmarna som var lagom högt att ha som linje för knopparna till kapellet. Mina knoppar är små svarta som sitter med självborrande plåtskruv.C Chentin skrev:
När jag köpte mitt så var det samma släp oavsett om det var kapell eller inte, tror jag iaf för man sa inget.
Då var det dags för en liten redogörelse.
När jag började fundera på att köpa släp visste jag att jag ville kunna lasta minst 1.000 kilo, att flaket skulle vara minst 370 cm långt, samt att kärran skulle vara helsvetsad och helgalvad.
Priserna stack iväg och det verkade som att jag skulle behöva kompromissa. Hemska tanke!!
...tills jag såg den här tråden.
Började kolla upp Anssems och hittade ett trevligt släp som passade mina krav: PSX-S 2500.405x178 (totalvikt 2.500 kg)
Det får lasta ca två ton.
Min bil får bara dra 2.000kg men jag tänkte att det kunde vara bra att ha lite marginal, om jag någon gång byter bil.
Hittade ett släp hos aluliner.com och det skulle finnas i lager, för €2.695
Min tanke var att köpa till kapell, men då priset låg på mellan 12-17.000:- funderade jag på om det var lönt.
Som av en händelse hittade jag ett likadant släp, med 180cm kapell, men med totalvikt 2.000 kg, på kampanj för €2.899
Eftersom jag ändå inte får dra mer efter nuvarande bil, kändes det som en no-brainer.
Jag ringde och beställde släpet.
Fick prata med en man som pratade mycket bra engelska. Efter att han bekräftat att aktuellt släp fanns i lager i Bargteheide, gjorde jag en banköverföring (tog 2 bankdagar)och släpet var "paxat".
För att hitta synergi-effekter tog jag med mig familjen ner en onsdag och stannade till på det av barnen sedan länge efterlängtade Lalandia i Rødby.
På fredagsmorgonen lämnade jag dom andra och stack över med båten till Tyskland, för att fixa med alla papper, vägskatt, försäkring, tillfällig nummerplåt mm.
Tanken var att hämta släpet på lördagen men fixa allt på fredagen då jag visste att registrerings-kontoret skulle vara öppet.
Detta visade sig dock vara helt meningslöst då allt redan var klart när jag kom fram.
Handlaren hade redan fixat med allt och hade nummerplåten på plats.
Det kostade €130, viket jag hade med mig i kontanter.
Mycket smidigt.
Kunde därmed åka tillbaka och hämta familjen, för att åter igen ta med mig dom över till Tyskland och en natt i Hamburg.
Jag hade lite poäng kvar hos Radisson Rewards, vilka brändes på Radisson Blu. Inte alls dumt.
På lördagen åkte vi och hämtade släpet, körde förbi Citi Markt i Lübeck för att "handla lite".
Även Nielsens discount, Calle's och Border shop fick sig ett par besök innan vi var hemma i Sverige igen.
Väl hemma var det så dags att begära ursprungskontroll hos transport-styrelsen.
Efter att jag betalat avgiften och skickat in kvitto-kopia, CoC i original och zalaus... äh, kommer inte ihåg vad det hette... tog det ca 14 dagar innan detta var godkänt och klart.
Dags att boka reg-besiktning.
Pratade med Besikta och fick en tid 4 dagar senare - vilket var igår.
Besiktningen gick fint (och kostade 2.288 och nu väntar jag bara på att plåten ska komma.
Så...
Kostnaderna då:
Släp: €2.899 = 30.767:-
Tillfällig registrering, skatt mm: €130 = ca1.400:-
Transport*: 1.600:-
Ursprungskontroll: 600:-
Registrerings-besiktning: 2.288:-
Summa: ca 36.700:-
* Vad gäller transporten har jag höftat lite.
Öresundsbron : 260:-
Rödby-Puttgarden : Gratis (fick en gratis överfart med boendet på Lalandia)
Puttgarden-Rödby (bil+släp(12 m)): 1.774:-
Öresundsbron: 458:-
Bensin: ca 1.100:-
Summa: ca 3.600:-
Räknar bort 2.000:- då det hamnar på "nöjeskontot" iom Lalandia och shoppingen.
Så... var det värt det?
Kollar man svenska priser hamnar man på ca 46.000:- för samma släp med samma kapell.
Hade iofs. aldrig lagt dom pengarna på ett släp, så nu kan man säga att jag köpte mig ett bättre släp än vad jag tänkt, samt ovärderliga erfarenheter, för ungefär dom pengarna jag tänkt mig från första början.
Slutet gott, allting gott
När jag började fundera på att köpa släp visste jag att jag ville kunna lasta minst 1.000 kilo, att flaket skulle vara minst 370 cm långt, samt att kärran skulle vara helsvetsad och helgalvad.
Priserna stack iväg och det verkade som att jag skulle behöva kompromissa. Hemska tanke!!
...tills jag såg den här tråden.
Började kolla upp Anssems och hittade ett trevligt släp som passade mina krav: PSX-S 2500.405x178 (totalvikt 2.500 kg)
Det får lasta ca två ton.
Min bil får bara dra 2.000kg men jag tänkte att det kunde vara bra att ha lite marginal, om jag någon gång byter bil.
Hittade ett släp hos aluliner.com och det skulle finnas i lager, för €2.695
Min tanke var att köpa till kapell, men då priset låg på mellan 12-17.000:- funderade jag på om det var lönt.
Som av en händelse hittade jag ett likadant släp, med 180cm kapell, men med totalvikt 2.000 kg, på kampanj för €2.899
Eftersom jag ändå inte får dra mer efter nuvarande bil, kändes det som en no-brainer.
Jag ringde och beställde släpet.
Fick prata med en man som pratade mycket bra engelska. Efter att han bekräftat att aktuellt släp fanns i lager i Bargteheide, gjorde jag en banköverföring (tog 2 bankdagar)och släpet var "paxat".
För att hitta synergi-effekter tog jag med mig familjen ner en onsdag och stannade till på det av barnen sedan länge efterlängtade Lalandia i Rødby.
På fredagsmorgonen lämnade jag dom andra och stack över med båten till Tyskland, för att fixa med alla papper, vägskatt, försäkring, tillfällig nummerplåt mm.
Tanken var att hämta släpet på lördagen men fixa allt på fredagen då jag visste att registrerings-kontoret skulle vara öppet.
Detta visade sig dock vara helt meningslöst då allt redan var klart när jag kom fram.
Handlaren hade redan fixat med allt och hade nummerplåten på plats.
Det kostade €130, viket jag hade med mig i kontanter.
Mycket smidigt.
Kunde därmed åka tillbaka och hämta familjen, för att åter igen ta med mig dom över till Tyskland och en natt i Hamburg.
Jag hade lite poäng kvar hos Radisson Rewards, vilka brändes på Radisson Blu. Inte alls dumt.
På lördagen åkte vi och hämtade släpet, körde förbi Citi Markt i Lübeck för att "handla lite".
Även Nielsens discount, Calle's och Border shop fick sig ett par besök innan vi var hemma i Sverige igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väl hemma var det så dags att begära ursprungskontroll hos transport-styrelsen.
Efter att jag betalat avgiften och skickat in kvitto-kopia, CoC i original och zalaus... äh, kommer inte ihåg vad det hette... tog det ca 14 dagar innan detta var godkänt och klart.
Dags att boka reg-besiktning.
Pratade med Besikta och fick en tid 4 dagar senare - vilket var igår.
Besiktningen gick fint (och kostade 2.288 och nu väntar jag bara på att plåten ska komma.
Så...
Kostnaderna då:
Släp: €2.899 = 30.767:-
Tillfällig registrering, skatt mm: €130 = ca1.400:-
Transport*: 1.600:-
Ursprungskontroll: 600:-
Registrerings-besiktning: 2.288:-
Summa: ca 36.700:-
* Vad gäller transporten har jag höftat lite.
Öresundsbron : 260:-
Rödby-Puttgarden : Gratis (fick en gratis överfart med boendet på Lalandia)
Puttgarden-Rödby (bil+släp(12 m)): 1.774:-
Öresundsbron: 458:-
Bensin: ca 1.100:-
Summa: ca 3.600:-
Räknar bort 2.000:- då det hamnar på "nöjeskontot" iom Lalandia och shoppingen.
Så... var det värt det?
Kollar man svenska priser hamnar man på ca 46.000:- för samma släp med samma kapell.
Hade iofs. aldrig lagt dom pengarna på ett släp, så nu kan man säga att jag köpte mig ett bättre släp än vad jag tänkt, samt ovärderliga erfarenheter, för ungefär dom pengarna jag tänkt mig från första början.
Slutet gott, allting gott
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Grattis och tack för storyn!