Utvärdering 2,5 år senare.

Många kanske undrar om det verkligen lönar sig att köpa ett eget, lite "grövre" släp, eller om det "bara kan vara bra att ha".

Tänkte därför summera mina 30 månader som släp-ägare.

Innan jag bestämde mig för att köpa ett släp av den här kalibern (har fått MÅNGA frågor under perioden, om jag har släpet registrerat på "företaget", vilket jag alltså inte har då jag inte har något företag) tänkte jag nog själv mest att det ju faktiskt vore smidigt att ha ett släp hemma för jämnan. Ett släp som kan lasta mycket. Visst visste jag att det skulle betala sig, men att det skulle gå såhär fort, det trodde jag inte.
För betalat sig, det har det...

Som den kalenderbitare jag är (nåja), har jag dragit ett sträck för varje gång jag kört med släpet.
Har jag lastat grus på grustaget, har jag dragit två streck, då dom tar 400:-/lass, och det är mer än vad det kostar att hyra gallersläp ett dygn här.
Mitt släp får lasta 1510 kg och ett hyrsläp 690 kg.

Dom fem gånger jag har kört med överfulla, nätade lass, till tippen, har jag också dragit två streck per gång, då ett hyrsläp hade behövt gå minst två vändor för samma mängd. Det är i stort sett bara här jag har satt ett monetärt värde på den sparade tiden.

För att få ett så korrekt värde som möjligt har jag i det stora hela räknat i underkant.
Har en körning dragit ut på flera dagar, har jag bara dragit två streck - även om det hade varit dyrare på macken.
Men vid alla tillfällen då det lika väl hade räckt med ett litet släp, har jag dragit ett sträck.

Det har blivit 113 streck till dags datum.
Avrundar jag det nedåt till 100 och räknar att jag har kört med kapellet 1/4 av gångerna och jämför med galler- och skåp-släp från macken får jag följande:

OKQ8
Pris per dygn - skåp (11m3): 518:-
Pris per dygn - gallersläp: 380:-
(25 x 518) + (75 x 380) = 41.450:-

Släpet har alltså gott och väl betalat sig.

Har dessutom sparat en massa pengar på att jag har kunnat åka och köpa saker som aldrig hade gått om jag inte fick lasta så mycket.
Köpte bl.a ett pallställ 30 mil bort, som vägde hundra kilo för mycket (vägde släpet på en vågstation på hemvägen). Det hade ju inte gått med ett "mack-släp". Köpte det riktigt billigt så där sparade jag mycket

Likaså andra saker som jag hittat på blocket och kunnat sticka iväg och hämta, och som har blivit billigt eftersom jag inte har behövt hyra släp innan.
Köpte t.ex en 3-fas-brocka (betong-blandare), som blev billigare än att hyra ett dygn på Cramo eller liknande.

För att inte tala om att slippa stressen över att man måste hinna hem och lämna prylarna för att släpet måste lämnas tillbaka innan...


Har allt varit positivt?
Ja nästan. Jag såg 6 månader efter att jag köpt släpet att dom hade slarvat med galvningen på ett par ställen och att man kunde börja skönja rost.
Jag påpekade det för säljaren utan framgång. Fick till slut blanda in "Konsument Europa" för att få hjälp.
Efter många turer fram och tillbaka sa dom att jag skulle skicka ner släpet till Tyskland och om dom inte "hittade något fel", skulle jag åka på att betala frakten dit och hem.
Jag konstaterade att risken var högre än eventuell reward, varför jag valde att avstå.
Det kändes så uppenbart att dom skulle hävda att jag gjort åverkan på släpet, vilket skulle ha lett till att korrosion uppstått, vilket inte var fallet.

Först försökte dom få det till att det var dom svenska förhållandena som orsakat det, men jag parkerar det alltid i en väl ventilerad lada, kör knappt med det på vintern eftersom jag bara har sommarhjul till det och jag spolar alltid av det direkt om det blir skitigt, så det köper jag inte riktigt.
Men men... Det är så pass lite att det går att leva med.

Nu funderar jag på att byta el-kabeln till en sån där "spiral-kabel", som man plockar av mellan gångerna. Har börjat se tecken på glapp i originalkabeln.
Vet bara inte var jag ska fästa kontakten riktigt. Någon av er andra som gjort något liknande?
 
Redigerat:
  • Gilla
K_arlstrom och 6 till
  • Laddar…
Jag kan ta en bild senare idag på hur kontakten sitter på mitt släp om du är intresserad. Där vi först bytte till 7-polig spiralkabel och sedan ändrade till 13-polig för att få till det här med backlampa bra på bilar med ljuset uppdelat till en höger och en vänstersida. Dimljus går också att ha med 13-polig kontakt. Men då jag inte har hittat någon bra lampa att montera, funktionen saknas i befintlig armatur, så finns inte den möjligheten ännu på släpet.
 
  • Älska
Chentin
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men varför jämföra ett stort släp med ett litet? Det går att hyra stora släp också.........Men visst är det smidigt med ett eget släp om man har plats och ekonomi för det.
 
S Stefan1972 skrev:
Har inte läst hela tråden men varför jämföra ett stort släp med ett litet? Det går att hyra stora släp också.........Men visst är det smidigt med ett eget släp om man har plats och ekonomi för det.
Jämförelse mellan största släpen jag kan hyra där jag bor och mitt eget:

Flaklängd:
Galler-släp: 326 cm
Skåp-släp: 366 cm
Mitt släp: 405 cm

Volym:
Galler-släp: -
Skåp-släp: 11 m3
Mitt släp: 13 m3

Max last:
Galler-släp: 690 kg
Skåp-släp: 390 kg (!)
Mitt släp: 1510 kg

Jag bor på landet och har gott om plats för förvaring.
Åker ofta till grustaget och köper olika fraktioner, beroende på projekt. Har ca 2 mil dit, vilket gör att jag helst slipper köra fler gånger än nödvändigt.

Edit:
Att hjälpa någon att flytta med ett hyrt skåpsläp är en mardröm, eftersom man antingen får köra hundra svängar fram och tillbaka eller överlasta det efter dom första 10-15 flyttlådorna.
Att hjälpa någon med mitt släp är en fröjd - om man är bra på Tetris. Det är jag ;)

Edit 2:
Jag har gjort en lyftanordning, som gör att jag själv kan lyfta kapellställningen från släpet. Det gör att jag på ca 20 minuter kan byta mellan att köra med, eller utan kapellet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Utvärdering 2,5 år senare.
Nu funderar jag på att byta el-kabeln till en sån där "spiral-kabel", som man plockar av mellan gångerna. Har börjat se tecken på glapp i originalkabeln.
Vet bara inte var jag ska fästa kontakten riktigt. Någon av er andra som gjort något liknande?
Jag byte precis till 13polig med backljus på släpen (humbaur) och monterade kontakten på bakre bulten på påskjutsanordningen via en plåtvinkel. Där satt redan en hållare för den fasta sladden så jag tyckte det var en bra plats.
Jag drog en ny sladd från kontakten till en kopplingsdosa lite längre bak, som gav mer plats att koppla ihop sladdarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
C corre skrev:
Jag byte precis till 13polig med backljus på släpen (humbaur) och monterade kontakten på bakre bulten på påskjutsanordningen via en plåtvinkel. Där satt redan en hållare för den fasta sladden så jag tyckte det var en bra plats.
Har du lust att ta en bild och visa? Vore kanon!
 
Fast har ditt släp en lastvikt på 1510 kg så lär det väl vara en körkortsfråga också.........de flesta hyrsläp är anpassade för att funka i de flesta situationer med B kort.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast har ditt släp en lastvikt på 1510 kg så lär det väl vara en körkortsfråga också.........de flesta hyrsläp är anpassade för att funka i de flesta situationer med B kort.
Absolut.
Jag har BE.

Edit:
Men du undrade varför jämföra stort släp med vad man kan hyra. Jag kan inte hyra ett större släp än i min redogörelse - oavsett körkortsklass - eftersom uthyrarna i närheten inte har något större.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast har ditt släp en lastvikt på 1510 kg så lär det väl vara en körkortsfråga också.........de flesta hyrsläp är anpassade för att funka i de flesta situationer med B kort.

Just det, och därför finns det inga stora släp att hyra.....
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Har du lust att ta en bild och visa? Vore kanon!
Jag handlade mitt fäste på Släpvagnhuset när jag byggde om till spiralsladd.

3e nerifrån

http://www.slapvagnshuset.se/eldetaljer/
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Absolut.
Jag har BE.

Edit:
Men du undrade varför jämföra stort släp med vad man kan hyra. Jag kan inte hyra ett större släp än i min redogörelse - oavsett körkortsklass - eftersom uthyrarna i närheten inte har något större.
absolut. Det lät bara som att du försökte sälja in grejen till andra. Men så kanske du inte tänkte alls........:cool:
 
S Stefan1972 skrev:
absolut. Det lät bara som att du försökte sälja in grejen till andra. Men så kanske du inte tänkte alls........:cool:
Aha. Jag förstår hur du menar.
Jo det gjorde jag ju iofs.
Du har rätt i att man måste ta med det i beräkningen.
 
Här kommer lite bilder på hur kontakten sitter på släpet. Vi gjorde först bara en bockad plåt, som kontakten sitter i, vilken fästes i en av dragskruvarna. Men det blev för vekt så staget som finns på bilderna tillkom senare. Det fäste som det länkades till i några inlägg ovan saknar en viktigt del, nämligen ett hål i mitten där kablarna skall gå ut. De flesta honkontakter har kabelutgång rakt bakåt. Det saknar också som vi märkte ett stabiliseringsstag.

Bockad plåt med en släpvagnskontakt monterad vid dragskruven och ett tillsatt stag för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkontakt monterad på släpvagn med stabiliseringsstag och bockad plåt på en stenlagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en släpvagnskopplingsmekanism med en böjd plåt som håller en kontakt, fastsatt med dragskruv och förstärkt med ett stag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Chentin
  • Laddar…
R roli skrev:
Här kommer lite bilder på hur kontakten sitter på släpet. Vi gjorde först bara en bockad plåt som kontakten sitter i. Men det blev för vekt så staget som finns på bilderna tillkom senare. Det fäste som det länkades till i några inlägg ovan saknar en viktigt del, nämligen ett hål i mitten där kablarna skall gå ut. De flesta honkontakter har kabelutgång rakt bakåt. Det saknar också som vi märkte ett stabiliseringsstag.

[bild] [bild] [bild]
Tack!
 
Nu får jag skämmas över mina långa skruvar jag inte kapat

Men nog har min hållit ok i sådär10-12år utan stag + öppning fanns redan på mitt fäste iaf. men tar ju aldrig av spiralsladden så det skiljer oss ju åt + ser ut som "kinesrostfritt"

uMjV12Iia74hKLzmGpgh9G0s8EUkQxmbzGY1_LKRZUDc1yaeMkzrE72kznFyq8UXpGV4LH154BIXFXHx7P8cQYOovAkMoUJ3H5MYpc06xj-dxCuNLU2YL6FDlzhI9Q4Ms92GjssZraNPsFnIBfcGP2RiyufDKEs0PovLU6n2mZB9EwKZBhjVnp5dJ6EKQQn15cGeExvsLg61EPJ4BhmYvg1cciFd2kTOg_MK4zGNVMRPcCiED-iXfJ3Pgk-lYF2pelDcMSc54296KD1MvAnU02zHJbOVL5R7GvsTkJCoitFgeMmz_5zmTDflZZiE8Le6XlPCbTl0Q4lQsv3bxWTJb-CQYwJccbvLX4X2jLgUFmfXF3FdKIaY2ovjq-etNlwxfkHYQ0fZ21WJe8xi7oGNc01ljI03RLHWrysp28MRsi6QGI7iLAKYTFbI0M2HTJg88lB9gpq-1zJ6jJNzp8fJsFimO0vu0JII2v_sUXYxm2IDT-ZYzxYl1o3dcfnO6Vhkj6mk6qnZyuvPw4VSg2Ecw4gWDxVvITVdLazezVG28U8v9vygOI-bVy1YIR4WVmPjwq8beDHtO0i_wGGZ2J57VQbHoI_VNksiSzWRv1s32r9idROIuZuqUQODq4Zm8EJKzut2vEZrHpHlH2ewg6URvrV8nIlWJ6_3QEK0A-CXDX6A2F6NruJ8klUcCQS2M4N6sgdgqkwde44kAPfnxzM19eSjrHM2ieIuDWDSWgjflytPjDVRyLXEmZdBsMYl6p3Y5T83nwWIlqdbwDXOYnwF_er_Ica2C8Z1zlqJa1eiO8BHIhRPyDyftA-lT59GCA_Yt-ecgE0=w704-h938-no
 
  • Gilla
  • Älska
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.