15 768 läst · 23 svar
16k läst
23 svar
Importera släp - lönande affär
Vad har du för belägg för det där?Thomas_Blekinge skrev:
I min värld har jag hela tiden inbillat mig att släp inte behöver försäkras, att dragbilens trafikförsäkring även täcker släpet.
Har jag fel?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Det är faktiskt ett fel som smugit sig (fint sätt att säga att jag slarvat i korrekturen) in i texten. Kursen när jag skrev texten var 9,80 och kostnaderna är räknade mot den kursen. Ska be Marlén uppdatera!Robert-san01 skrev:
Jag köpte ett släp i tyskland för något år sedan och det är lika lätt som artikelförfattaren beskriver. Den tyska fiman hjälpte till med exportpapper skatt och försäkring. De större firmorna är van vid export, inga problem. De tyska exportskyltarna gäller några veckor så vi körde till Rom och hämtade ett flyttlass på vägen hem. Kostnaden för släpen blev billigare än att hyra in en flyttfirma. Nu har vi dessutom kvar ett fint släp.
Du behöver inte ha trafikförsäkring på ett släp i Sverige, i andra länder finns andra regler. Men det måste vara registrerat för att rulla på egna hjul efter dragbilar. Undantaget är färd till registreringsbesiktningen. Då har man ett ärendenummer man kan visa upp för svenska polisen. Givetvis går det att lasta ett släp på en registrerad biltrailer och på så vis dra hem det. Offtopic: Det många inte vet är att det är förbjudet att dra lgf skyltade släp som är avsedda att köra gods på efter personbil. Som så många gör med gamla uttjänta släp till soptippen. Undantaget är båtvagnar, då de är konstruerade för att enbart köra båtar på inte vanligt blandat gods.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 901 inlägg
I Tyskland finns krav på försäkring på släpvagnar (se lagtexten https://www.gesetze-im-internet.de/pflvg/BJNR102130965.html).
Har du med dig en egen svensk registrering för släpet klarar du dig undan. Men om du vill exportregistrarerar vagnen i Tyskland så får du köpa en försäkring.
Lycka till!
Har du med dig en egen svensk registrering för släpet klarar du dig undan. Men om du vill exportregistrarerar vagnen i Tyskland så får du köpa en försäkring.
Lycka till!
Klicka här för att svara