T
Varför är frakten så pass mycket billigare från Tyskland än UK egentligen?
 
Ja, språket. Kanske jag skulle ha precisera det i inlägget.

Senast jag beställde från Tyskland gick det visserligen väldigt fort, men jag behövde googletranslate vid kontakt. Det blir fort jobbigt när man har en längre mailkontakt. Sen måste man in och ändra om man använder det till att skriva, eftersom att meningsuppbyggnaden och innebörden blir knasig ibland.

Verkar även som att det är billigare att frakta paket över 20 kg ifrån UK än DE. Det är konstigt, tycker jag.

Som du ser behöver jag skriva långt för att förklara en simpel sak, -Men, Ja.
 
Tank77: Förutom att UK är en ö, så har DHL väldigt mycket trafik mellan Tyskland och Sverige vilket ger en viss prispress.
Tyskland är ju för övrigt en jättemarknad för Svensk in och utförsel om man jämför med UK.
 
€22 brukar jag betala i frakt från Tyskland, varit upp i 30kg då.
 
FredrikR:

Var har du då beställt?
 
Vixcent skrev:
FredrikR:

Var har du då beställt?
Lefeld (eBay.de) riktigt bra, även Rubart.de har helt ok frakt.
 
Förutom Rubart.de så har jag även handlat från Handwerker-Versand.de men smaken är väl som baken. Jag föredrar trots det UK.

Känns som att Tyskland är så nära att det borde vara ännu billigare. Men jag har väl gjort beställningarna på fel ställen. Men ibland är det en viss sak och det känns bra. Men ska kolla lite innan nästa köp. Även kolla upp "Lefeld".


Tack o Hej.
 
Tycker det verkar som om priserna från tyskland är 9,90-14,90-19,90 eller som mest 24,90€.
I många fall billigare än inrikes Sverige
 
En fråga till er som handlar på ebay alternativ Amazone mfl tyska sajter
För min del som inte kan engelska eller tyska verkar det vara betydligt enklare från UK, men jag är på gång med Einhell Bordssåg RT-TS 1825 U och i nuläget är Amazone betydligt billigare,men jag hittar inga fraktkostnader till Sweden Jo jag använder translate men ändå förvirrande
Vågar man handla från tyska knallar utan problem,det var som man inte kan betala med Pay pal
 
Vad är det för Tysk firma du funderar över?
 
För att få fram fraktkostnad på Amazon: lägg varan i korgen, gå till kassan, gå vidare i processen och till slut står fraktkostnaden (om dom skickar till sverige) i spalten till höger, ev har också priset höjts pga svensk moms. Kommer inte ihåg om du måste vara inloggad. Lite omständigt tycker jag själv.
 
foppa72 skrev:
För att få fram fraktkostnad på Amazon: lägg varan i korgen, gå till kassan, gå vidare i processen och till slut står fraktkostnaden (om dom skickar till sverige) i spalten till höger, ev har också priset höjts pga svensk moms. Kommer inte ihåg om du måste vara inloggad. Lite omständigt tycker jag själv.
Har aldrig själv beställt/försökt beställa från Amazon just pga att det känns omständigt.
Vart framgår det om det man vill handla kan skickas till Sverige, är det först när man ska checka ut?
 
FredrikR skrev:
Har aldrig själv beställt/försökt beställa från Amazon just pga att det känns omständigt.
Vart framgår det om det man vill handla kan skickas till Sverige, är det först när man ska checka ut?
Man måste lägga sakerna i varukorgen och i princip checka ut för att få upp ett meddelande om att dom inte skickar till sverige.

Man kan dock lägga in alternativa leveransadresser på sitt konto till vidare-shipping-företag om man vill (i alla fall på engelska och amerikanska Amazon) men då kan det bli dubbla fraktkostnader förståss...
 
När det gäller just Amazon så är det lite tricky.
Dels så säljer dom själva varor och i dom fallen så står det klart och tydligt på deras hemsida vart dom levererar, kostnad och ev begränsningar.
MEN
Amazon agerar även distributör och även E-handels frontend till en massa andra företag. För dom andra företagen så vet man oftast inte om dom skickar till Sverige förrän man kommit några steg på vägen i varukorgen. Inte allt för sällan dyker det upp en varning som säger att dom inte levererar till den address man valt.:mad:
Allt detta gör ju att Amazon kan tyckas vara väldigt komplicerat och här är jag beredd att hålla med.
 
Till Elkludde, angående RT-TS 1825U:

www.handwerker-versand.de
är billigare på den sågen, men det kommer nog att kosta i frakt.

Ett annat bra alternativ är (Om du ej handlat från dom tidigare) www.shop-seltmann.de. Där kostar den dig drygt €250 inkl frakt därifrån (198-10= 188 + frakt 59 = 247€). Du får nämligen en rabattkod på 10 euro om du anmäler dig till deras nyhetsbrev.

Nu kanske det blev lite för mycket Tyskland för denna tråd. Jag ber om ursäkt för det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.