10 poäng! Jag googlade men hittade inget vettigt själv!
 
Redigerat:
Hur gör ni som beställer maskiner från UK med elsladden? Använder ni adapter? Eller klipper ni av sladden och sätter på vår kontakt?
Eller om ni köpt en Festool, köper ni lösa svenska sladdar här hemma?
 
jackt skrev:
Hur gör ni som beställer maskiner från UK med elsladden? Använder ni adapter? Eller klipper ni av sladden och sätter på vår kontakt?
Eller om ni köpt en Festool, köper ni lösa svenska sladdar här hemma?
Jag har köpt adapter till min Dewalt.
 
jackt skrev:
Hur gör ni som beställer maskiner från UK med elsladden? Använder ni adapter? Eller klipper ni av sladden och sätter på vår kontakt?
Eller om ni köpt en Festool, köper ni lösa svenska sladdar här hemma?
Jag kör med adapter till Bosch, Makita osv.
Festool har jag även köpt från Tyskland så då löste sig det problemet. UK-plugit-sladdarna ligger och skräpar i nåt hörne :)

För övrigt när det gäller festool så har jag den senaste tiden bara köpt från tyskland. Det har varit billigare, framförallt frakten som kostar 15 euro i enhetspris per beställning. Nu är ju detta tråden om UK men stället är http://www.gerschwitz.net. De har även alla reservdelar i systemet så det är enkelt om man vill beställa udda saker.
 
trattalask
Är det någon som vet ifall Toolstop brukar ha påskrea eller så? Behöver skaffa mig en excenterslip och en borrhammare. Skulle inte sitta fel med lite rabatt.
 
T
Annars så är ju pundet löjligt billigt nu, under 10 kr:wow:
 
Tobas skrev:
Är det någon som vet ifall Toolstop brukar ha påskrea eller så? Behöver skaffa mig en excenterslip och en borrhammare. Skulle inte sitta fel med lite rabatt.
Googla på "voucher toolstop" så hittar du rabatt koder. Finns även en del skrivit om detta här på forumet.
 
trattalask
Jo, pundet ligger verkligen lågt. Det är bara att tacka och ta emot.
Har googlat lite men inte hittat någon rabattkod som funkar.
 
trattalask
Tack, men dom har jag redan provat utan framgång.
 
T
Tobas skrev:
Tack, men dom har jag redan provat utan framgång.
Testa "ToolStop", har funkat förr!
 
trattalask
"ToolStop" funkade nog förr, när det va bättre. Samma sak med GOOG11.
 
Det här blir min första post. Har i åratal läst på forumet, men aldrig fått tummen ur att ordna ett konto.
Känner att jag är tvungen att ge lite ris & ros angående företag från UK. Samt skriva lite allmänt om mina erfarenheter angående import.


Rutlands - Bästa servicen jag vet. Är det några problem med en order, löser dom det direkt. Känns dyrt med deras enhetsfrakt, men det blir det inte. Om man räknar med att det kostar mer än det står vsa. Sen har dom ju lite annat sortiment och man måste beställa från så pass många andra om man vill ha en likadan beställning. Så Rutlands är jag återkommande kund till.

Pvrdirect - Håll er borta. Har lagt en order där, men aldrig mer. Krångliga och ohjälpsamma/obrydda.

Toolstop - Snabbaste leveranserna jag vet.

Lawson - Har nyligen lagt min första order där, jag väntar på några riktiga fynd. Bl.a en bandsåg.

De flestas (i forumtråden) favorit Axminster har jag tidigare valt bort, men jag ska lägga en beställning där så fort det värsta ekonomiska trycket lagt sig från Lawson-beställningen.

Vill man bara handla någon enstaka vara är Ebay att föredra. Det rekommenderar då jag.

Har aldrig blivit lurad på ett UK-köp, men däremot har jag gått på några minor ifrån både USA (företag på ebay) samt olika företag från Sverige.

I nästan alla fall har jag lyckats få tillbak utlagda pengar, det tack vare att jag betalt med Visa-kort samt har en enastående bank - Swedbank. Har läst att det ska vara svårt att få tillbaks pengar om man ej betalt med krediten. Jag har ingen kredit på Visakortet så det är skitsnack. Det är hur intresserade banken är som spelar roll. Gör dom en insats så brukar det lösa sig.

Att handla från Tyskland fungerar, men det kan bli lite krångligt ibland. Ebay.de fungerar visserligen rätt bra.
Men i jämförelse är UK det som gäller. Stickpropp eller ej.

Det får oss att komma till just Sladd, kontakt och plugg; Här har jag själv bytt kontakt på de verktyg som haft en vanlig kontakt. De som haft säkring i sig har jag adapter på (känns bättre). Hela sladden har jag bytt på ett par verktyg, de jag vet har skruvfästning.

Fraktpriserna från England är helt underbara, så länge det inte blir allt för tungt (senaste fraktkostnaden (läs: från Lawson) gick på £192). Trots den kostnaden "sparar" jag ändå minst 11 500 kr (sett till bästa priset jag fått tag på i swe) bara på bandsågen. Men små beställningar från UK är ju ibland billigare än de flesta verktygskedjor i Sverige.

Till själva hanteringen av det logistiska måste jag säga att här finns det problem. Bor i Norrbottens inland och det mesta levereras av Bussgods och Posten. Har visserligen både Schenker och DHL-servicepoint men det brukar ändå komma till Postens eller Bussgods utlämningsställe. De ggr Bussgods eller Posten ej tar över så är Schenker alltid långsamma samt väldigt krångliga. Ibland får man vänta veckovis. Det har hänt en gång att paketet gått tillbak till UK, då hade jag tur att jag slapp returfrakten.


Nu får det nog räcka för denna gång, orkade någon läsa igenom så, tack och kul.
 
Redigerat:
  • Gilla
manose och 2 till
  • Laddar…
Vixcent skrev:
Det här blir min första post. Har i åratal läst på forumet, men aldrig fått tummen ur att ordna ett konto.
Att handla från Tyskland fungerar, men det kan bli lite krångligt ibland. Ebay.de fungerar visserligen rätt bra.
Men i jämförelse är UK det som gäller. Stickpropp eller ej.
.
Välkommen och tack för ett bra inlägg!
En fråga bara ang dina tyska erfarenheter... krångligt?? Hur menar du då, språket?

Min erfarenhet är att är priset i stort detsamma så väljer jag en tysk handlare 9ggr av 10, främst tack vare billigare o snabbare frakt och korrekt stickpropp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.