2 893 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
ikea metod avstånd mellan vägg och överskåp
Är täcksidan monterad.
På min lilla telefon så ser det bara ut som skåpen är monterade och som Aga skrivit förmodligen på skena.
Har jag sett rätt så kommer täcksidan att dölja springan när det är färdigt.
På min lilla telefon så ser det bara ut som skåpen är monterade och som Aga skrivit förmodligen på skena.
Har jag sett rätt så kommer täcksidan att dölja springan när det är färdigt.
Monterar själv ett ikea kök just nu och har samma glipa på 5 mm. Började mäta skåpen för jag trodde att jag byggt fel men insåg att det är någon på ikea som inte helt tänkt till.
Väggskåpet är 36.5 cm djupt, sedan som AG A nämner är skåpen upphängda på en list och har en liten plastbit i botten som skjuter ut skåpet lite. Eller mer exakt 1 cm.
När man monterar köket/täckskivorna så vill man ju såklart ha täckskivan i samma nivå som luckorna. Den behöver då sticka ut 2 cm från stommen. Det gör att täckskivan från vägg till ytterkant av lucka behöver vara 39,5 (1+36.5+2). Men ikea skickar bara med en täckskiva som är 39 cm djup... Vilket då lämnar en 5 mm fin glipa...
Väggskåpet är 36.5 cm djupt, sedan som AG A nämner är skåpen upphängda på en list och har en liten plastbit i botten som skjuter ut skåpet lite. Eller mer exakt 1 cm.
När man monterar köket/täckskivorna så vill man ju såklart ha täckskivan i samma nivå som luckorna. Den behöver då sticka ut 2 cm från stommen. Det gör att täckskivan från vägg till ytterkant av lucka behöver vara 39,5 (1+36.5+2). Men ikea skickar bara med en täckskiva som är 39 cm djup... Vilket då lämnar en 5 mm fin glipa...
Håller på att planerar för täcksidor nu. Och har sett på bilder att folk har gjort både och. Livat täcksidan med luckan i framkant så blir glipa mot vägg och även har monterat dikt mot vägg så luckan sticker ut 5mm men täcker glipan mellan stomme och dörr. Själv kommer jag köra dikt mot vägg.
H HampusGberg skrev:
Tack då förstår jag, undrar om vad som blir snyggare, att ha en liten skillnade framtill eller baktillH HampusGberg skrev:Monterar själv ett ikea kök just nu och har samma glipa på 5 mm. Började mäta skåpen för jag trodde att jag byggt fel men insåg att det är någon på ikea som inte helt tänkt till.
Märkligt, svärföräldrarna fick nyligen ett kök från Ikea monterat. Nu ser jag på nätet att deras lucka endast är 1.6mm (vilket ganska många av deras luckor är)H HampusGberg skrev:Monterar själv ett ikea kök just nu och har samma glipa på 5 mm. Började mäta skåpen för jag trodde att jag byggt fel men insåg att det är någon på ikea som inte helt tänkt till.
Och där sitter täckskivan dikt an väggen och livar fint med luckan i framkant.
Läser man på Ikea så anger de måtten med skena till 37.6cm och med en lucka på 1.6 så landar man på 39.2cm vilket i så fall skulle innebära att det saknas 2 mm i deras fall. Snickarna kanske körde med täckskivor för högskåp och sågade till rätt mått.
jag har pratat med ikea och det ska bli så att luckorna sticker ut en liten bitT Tompafix skrev:Märkligt, svärföräldrarna fick nyligen ett kök från Ikea monterat. Nu ser jag på nätet att deras lucka endast är 1.6mm (vilket ganska många av deras luckor är)
Och där sitter täckskivan dikt an väggen och livar fint med luckan i framkant.
Läser man på Ikea så anger de måtten med skena till 37.6cm och med en lucka på 1.6 så landar man på 39.2cm vilket i så fall skulle innebära att det saknas 2 mm i deras fall. Snickarna kanske körde med täckskivor för högskåp och sågade till rätt mått.
snickarna kollade inte i beskrivningen tyvärr, jag hade köpt täcksidor till överskåp
fick monteringsanvisningen på mail nu och man ska skjuta in täcksidan mot väggen o sen skruva fast den
jag hade gärna haft lite utstickande luckor faktiskt, tycker det är snyggt
Jepp, så har jag gjort i de IKEA-kök jag monterat. Även utan monteringsanvisning så är det uppenbart.B Miiia skrev:jag har pratat med ikea och det ska bli så att luckorna sticker ut en liten bit
snickarna kollade inte i beskrivningen tyvärr, jag hade köpt täcksidor till överskåp
fick monteringsanvisningen på mail nu och man ska skjuta in täcksidan mot väggen o sen skruva fast den
jag hade gärna haft lite utstickande luckor faktiskt, tycker det är snyggt