J Jacob87 skrev:
Hej,

Jo jag va på Ikea idag. Dom har lådor som är 370 och då funkar det!

Det blev en bosch på black friday via Elgiganten. 25000:- på rea. Jag tittade på Miele först, den kostar 37.000:- men då är det utan kolfiltret som sitter i skåpet. Det skulle landa på 50.000:- vilket är för mycket!

Hej
Har du installerat din Bosch häll, vi håller på och undersöker hällar nu, Bosch är en av dom vi funderar på.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Inte farligt högt tycker vi, men då är ingen av oss speciellt korta. Totalhöjden är 12 + 80 + 2 - 1,4 = 92,6 t o m!

Sen bör tilläggas att köket är flyttat och ej på dess ursprungliga plats vilket medförde att ett element behövdes flyttas. Det löstes genom ett element i sockeln vilket kräver lite utrymme, även om också den finns för 80mm-sockel.

[bild]

Täcksidorna måttade vi till själva och fick tillsågade i 16mm MDF på Bauhaus (!). Sen lämnades de till ett lackeri som lackade dem och alla luckor i den kulör vi ville ha.

Fläkten, och samtliga vitvaror (utöver kyl/frys som inte är bytta än), är från Neff och köptes i Tyskland. Det blev långt mycket billigare än att köpa i Sverige, Black Friday eller ej.

Hej
Vad tycker du om er Neff häll, ljudnivå samt sugförmåga på fläkten? Hur fungerar plattorna? Är på G att bestämma oss snart.

G Graneryd skrev:
Hej
Vad tycker du om er Neff häll, ljudnivå samt sugförmåga på fläkten? Hur fungerar plattorna? Är på G att bestämma oss snart.
Hej,

Fläkten är bra tycker jag, men då jämför jag med fläkten vi hade i lägenheter förrut. Man kan inte få allt av en bänkfläkt, det blir liksom en kompromiss om man inte vill stirra in i en fläktkåpa när man lagar mat. Vi valde denna lösningen av just den anledningen. Jag avråder dock från kolfilter, utan ordna en imkanal.

Hällen är på 80cm och fyra zoner varav två variabla. Snabb och enkel att använda, om man tycker om snurrknappen!

Vi köpte allt från Tyskland via Bob’s Elektro, bra att göra med och snabba leveranser.

Hej,
Sent svar!

Det blev en häll från Miele. Jag tycker den är grym. Suget från fläkten är riktigt bra. Speciellt när hällen själv bestämmer vilken effekt fläkten ska vara på!
Jag fick den nya hällen som gör att man kan koppla upp sig mot en app och massa andra fina funktioner. Jag rekommendera att skaffa en häll med inbyggd fläkt!

J Jacob87 skrev:
Hej,
Sent svar!

Det blev en häll från Miele. Jag tycker den är grym. Suget från fläkten är riktigt bra. Speciellt när hällen själv bestämmer vilken effekt fläkten ska vara på!
Jag fick den nya hällen som gör att man kan koppla upp sig mot en app och massa andra fina funktioner. Jag rekommendera att skaffa en häll med inbyggd fläkt!

Hej
Tack för ditt svar. Gissar att den va ganska dyr, eller?
Men viktigt att det inte luktar mat i hela huset.
Man hade ju velat prova den .

G Graneryd skrev:
Hej
Jag köpte en bosch från första början via elgiganten. Den fick förlängt leverans datum varje vecka tillslut fick jag leveransdatum i April vilket jag inte accepterade. Då gjorde vi en deal imed att jag hade ett helt kök men ingen häll att vi köpte miele via elgiganten för samma pris som för boschen som jag köpte på black friday! Så jag fick ett väldugt bra pris pp Miele hällen. Fick dock köpa miele anslutningssats under hällen för original priset vilket va dubbelt sä dyrt som Bosch set.

Det luktar inte mat alls här hemma så jag tycker den är riktigt bra. Men Bosch hällen ska också vara riktigt bra! Dock kommer den inte förrän i mitten av april!

J Jacob87 skrev:
Jag köpte en bosch från första början via elgiganten. Den fick förlängt leverans datum varje vecka tillslut fick jag leveransdatum i April vilket jag inte accepterade. Då gjorde vi en deal imed att jag hade ett helt kök men ingen häll att vi köpte miele via elgiganten för samma pris som för boschen som jag köpte på black friday! Så jag fick ett väldugt bra pris pp Miele hällen. Fick dock köpa miele anslutningssats under hällen för original priset vilket va dubbelt sä dyrt som Bosch set.

Det luktar inte mat alls här hemma så jag tycker den är riktigt bra. Men Bosch hällen ska också vara riktigt bra! Dock kommer den inte förrän i mitten av april!

Hur mycket kostade anslutningsdelen?

G Graneryd skrev:
Hur mycket kostade anslutningsdelen?
6000:- Beror dock på vilka delar du behöver. Man sätter ihop en egen sats på mieles hemsida.

Heij83
G Graneryd skrev:
Hej
Jag sökte lite på tyska sidor och hitta Miele hällen för ca 30 000:-

Jag tror en spishäll med inbyggd fläkt kan vara ett bra alternativ om man har dåligt med utrymme, eftersom man inte behöver plats bakom hällen. I vårt fall hade vi redan plannerat med ett tomt 30cm skåp bakom där allt skulle placeras så det var liksom hela idén från början. Kökssäljaren försökte få oss att köpa Neff´s variant på spis+häll (Neff + Siemens + Bosch har i princip samma komponenter för övrigt) men vi avstod av främst två skäl:

* Mindre stekyta eftersom mellanrummet tas upp av fläkten. Det är alltså en motsvarande en 60 cm häll i ett 90 cm format. Vi har en 80 cm (finns även 90cm från Neff men vi ville ge fläkten bättre möjlighet att fånga upp ånga/os ut i kanterna) med dubbal flex-zoner inåt fläkten, som vi använder mest.

* Rengöringen.... överkok, fett mm kommer leta sig ner i fläkten som innebär mer rengöring och skötsel. Vi har två stora fettfilter som vi skickar in i diskmaskinen varannan vecka, samt torkar av med trasa.

Men som sagt, vår setup tar mer plats i anspråk och har man inte det så är häll+fläkt säkert ett bra alternativ. Men kom inte och säg att det inte luktar mat i huset ibland, pröva steka raggmunk & stekfläsk.... oavsett vilken lösning man väljer så stiger både os och vattenånga, vilket gör att en spiskåpa alltid kommer fungera bättre. Det är därför bra att veta att det man väljer i slutändan blir en kompromiss, eftersom man inte kan få allt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.