21 578 läst · 67 svar
22k läst
67 svar
IF höjer min villa/hemförsäkring med 38,3%!!
P Pling123 skrev:Jag känner att pulsen går upp bara av att läsa ditt inlägg! Samma sak hände för mig förra året, där priset gick från nånstans under 5000 kr till att plötsligt ligga runt 10.000 (!) kr.
Känner igen mig i det du beskriver. Det minsta man kan begära av en leverantör är att denne motiverar varför man plötsligt vill ha flera tusenlappar mer per år för samma försäkring man haft i många år och som har räknats upp år från år dessutom. Jag ansträngde mig mycket för att få en förklaring till detta, men som jag sagt så var det ingen som bemödade sig att återkomma trots löften. Hade jag i mitt tidigare jobb behandlat kunder på det viset hade jag nog inte haft många kvar efter en tid.
Där har vi helt olika uppfattningar.U Utasja skrev:
Har aldrig haft problem med att få ut ersättning från Länsförsäkringar. Dom har alltid betalat ut summor jag tycker är helt ok. Oavsett skador/inbrott på hus och fordon.
Det är ju egentligen hela grundprincipen bakom en försäkring väl? Alla bidrar till potten ifall nåt händer. Det som är störande i detta fall är väl snarare att försäkringsbolagen har olika pris för olika områden så alla kunder är inte med jämlikt. Vissa betalar mindre, vissa mera. Man undrar hur det skulle se ut om alla hade samma rat i hela landet.M Maxirati skrev:
Hade alla mina försäkringar samlade hos if tidigare.
Har fungerat bra vid ärenden när jag fått skada på bilen och när cykeln blev stulen.
Men när det var dags att förnya bilförsäkringen och if nu ville ha 9800Kr/år för min Seat Leon 1,2 TSi 110Hk -2014 fick det vara nog.
Ringde och pratade med kundtjänst som inte tyckte det var ett dugg konstigt att det är dyrare att försäkra min gamla Seat hos dem än en Porsche hos annat bolag.
Jag bytte bolag för alla mina försäkringar.
Men när jag idag ett år senare kollar igen vad det skulle kosta att försäkra min gamla Seat hos if blir jag än mer sur. 5400Kr.
Hade jag fått det priset för ett år sen när de ville höja till 9800Kr så hade jag ju stannat kvar.
Har fungerat bra vid ärenden när jag fått skada på bilen och när cykeln blev stulen.
Men när det var dags att förnya bilförsäkringen och if nu ville ha 9800Kr/år för min Seat Leon 1,2 TSi 110Hk -2014 fick det vara nog.
Ringde och pratade med kundtjänst som inte tyckte det var ett dugg konstigt att det är dyrare att försäkra min gamla Seat hos dem än en Porsche hos annat bolag.
Jag bytte bolag för alla mina försäkringar.
Men när jag idag ett år senare kollar igen vad det skulle kosta att försäkra min gamla Seat hos if blir jag än mer sur. 5400Kr.
Hade jag fått det priset för ett år sen när de ville höja till 9800Kr så hade jag ju stannat kvar.
Vet inte vad du har för erfarenhet av Volvos/IF,men faktum kvarstår efter senaste skadan,forfarande bonusklass 9,och givetvis 0 skadefria år.Flyttade förresten till södra Stockholm nyligen ifrån en sk glesbygd och kan inte se att bilförsäkringen förändrats ett dugg.Har redan drabbats av en incident här som berörde hemförsäkringen.Inga problem vare sig med kontakten eller själva utbetalning.Förhoppningsvis betraktas jag forfarande som en bra kund av IF.Tror inte jag är unik på något sätt men troligt är väl att bolagen delvis gör en individuell helhetsbedömning på oss kunder.Området man bor i spelar väl,också säkert in.En försäkring har man väl av en viss orsak,om nu varje skada skulle resultera i höjda premier utöver den generella höjningen plus den sk självrisken,så försvinner ett skäl till att vara ”trogen” kund.Att ha återkommande kunder borde väl ligga i bolagens intresse ,också.I sådana fall skulle jag också ge mej in i jakten på den försäkring som ger lägst premie.Men nu befinner jag mej inte där utan sitter nöjd.M Maxirati skrev:Det är nog mycket omständigheter och tur som gör att en del lyckas uppleva en bra relation med sitt försäkringsbolag. Det finns säkert ett helt spektrum från dåliga till bra upplevelser. Att du fått oförändrad premie på bilen trots flera skador låter nästan för bra för att vara sant. Man brukar ju sjunka i bonusklass efter en skada. I alla fall om man själv varit vållande.
Kan bara säga att efter att jag berättat om mina erfarenheter bland vänner och bekanta så har det dykt upp flera som haft riktigt dåliga erfarenheter av just IF. Och flera av dem har bytt till andra bolag. Själv är jag nybliven pensionär och en tämligen skötsam sådan. Tänker på säkerheten i flera avseenden och försöker undvika att hamna i en situation där jag blir tvungen att kontakta mitt försäkringsbolag. Som boende i Stockholm har man vant sig vid att betala betydligt högre premier än vad boende ute på landet gör, vilket också innebär att en höjning på premien med 38,3% handlar om flera tusenlappar.
Är du säker på det, har du haft något skadeärende på dina bilar?pacman42 skrev:
Min erfarenhet av TryggHansa och IF är att dom strular när det blir tal om ersättningar och skador, dom förnekar allt och vägrar ersättning, alternativt skriver ner värdet p.g.a. ålder osv osv.
Med LF har det aldrig varit något större tjafs, dom beter sig mer rimligt.
Om det hade varit som i reklamen "IF HJÄLPER MYCKET" så hade det varit bra. Men i verkligheten hjälper dom inte mycket alls. Jag har blivit nekad all form av ersättning för den skada jag ådrog mig i en bilkollision. Har begärt omprövning av deras beslut och beskrivit mina besvär och det elände jag haft i flera år, men deras inställning är klar och tydlig - ingen ersättning. Jag avser att gå vidare med detta ärende och har redan talat med jurister om det. Det var enligt en av dem allmänt känt att IF anlitar väldigt högavlönade läkare för att göra bedömningar åt dem, vilka sällan gagnar försäkringstagaren.N Namnet skrev:Är du säker på det, har du haft något skadeärende på dina bilar?
Min erfarenhet av TryggHansa och IF är att dom strular när det blir tal om ersättningar och skador, dom förnekar allt och vägrar ersättning, alternativt skriver ner värdet p.g.a. ålder osv osv.
Med LF har det aldrig varit något större tjafs, dom beter sig mer rimligt.
Jag skulle aldrig rekommendera någon att använda sig av IF och det har inte endast att göra med mina personlig upplevelser av dem, utan minst lika mycket utifrån vad jag fått höra om andras tråkiga erfarenheter av dem. Marknadsföra sig kan dom, men att leva upp till vad dom säger klarar dom inte!