2 666 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Identifiera hyvel hjälp
Jaha...... hyvelbettet och kutterkilen...... ja det är en bra kutterkonstruktion.
Putsa bort all gammal kåda av alla kutterdelar med denaturerad sprit (eller hembränt) och kontrollera så allting är i skick. Sedan när du har ställt in betten på rätt höjd och spänner skruvarna så börjar du från mitten och spänner en skruv i gången turvis utåt till båda sidorna.
Båda betten skall vara på plats i kuttern då man drar åt skruvarna det sista. Annars lär man kunna dra kuttern vind säger gubbarna.
Kan du konsten att ställa in betten rätt med en träribba eller behöver du litet tips?
Putsa bort all gammal kåda av alla kutterdelar med denaturerad sprit (eller hembränt) och kontrollera så allting är i skick. Sedan när du har ställt in betten på rätt höjd och spänner skruvarna så börjar du från mitten och spänner en skruv i gången turvis utåt till båda sidorna.
Båda betten skall vara på plats i kuttern då man drar åt skruvarna det sista. Annars lär man kunna dra kuttern vind säger gubbarna.
Kan du konsten att ställa in betten rätt med en träribba eller behöver du litet tips?
Här har jag försökt skissa upp hur man gör.
Man tar en rak ribba av hårt trä ungefär 30 cm lång och ritar två blyertsmärken vid kanten ungeför 6-7 mm från varandra.
Sedan lägger man ribban på utmatningsbordet med första märket jäms med bordskanten och så vrider försiktigt runt kuttern så att bettet lyfter ribban och drar den med sig. Man justerar bettet så att det drar med sig ribban så långt att andra sträcket kommer exakt vid bordskanten då ribban landar.
Jag brukar justera in båda ändorna och mitten på mina 61 cm långa bett. Dina bett är så korta så det räcker sannolikt med att justera båda ändorna av varje bett.
Första gången man gör det här tar det oerhört mycket tid men sedan lär man sig konsten och efter 4-5 gånger börjar inställandet gå undan på allvar.
När betten är injusterade och alla skruvar spända provhyvlar man och så justerar man utmatningsbodet uppåt eller nedåt tills maskinen hyvlar rakt utan urslag i ändan.
Lycka till!
Man tar en rak ribba av hårt trä ungefär 30 cm lång och ritar två blyertsmärken vid kanten ungeför 6-7 mm från varandra.
Sedan lägger man ribban på utmatningsbordet med första märket jäms med bordskanten och så vrider försiktigt runt kuttern så att bettet lyfter ribban och drar den med sig. Man justerar bettet så att det drar med sig ribban så långt att andra sträcket kommer exakt vid bordskanten då ribban landar.
Jag brukar justera in båda ändorna och mitten på mina 61 cm långa bett. Dina bett är så korta så det räcker sannolikt med att justera båda ändorna av varje bett.
Första gången man gör det här tar det oerhört mycket tid men sedan lär man sig konsten och efter 4-5 gånger börjar inställandet gå undan på allvar.
När betten är injusterade och alla skruvar spända provhyvlar man och så justerar man utmatningsbodet uppåt eller nedåt tills maskinen hyvlar rakt utan urslag i ändan.
Lycka till!
Nu får du nog hjälpa mig på traven... Du skriver att du justerar på tre ställen. Om du justerar in ett stål/bett så att det står rätt på två ställen, hur justerar du då det på det tredje stället (utan att ändra på något av ställena som är rätt)? Eller gör du så för att hitta en bra kompromiss om bord eller hyvelstål inte är helt raka?heimlaga skrev:
Snyggt ritat heimlaga. Ville bara säga till Ts att måttet som pinnen skall förflytta sig med hjälp av knivarna varierar. Det måttet heimlaga skrev 6-7mm. Kan lika gärna vara 0mm beroende på hyvel. På min gamla var det 1-2mm. Det viktiga är att det inte blir snipe. Har du inte koll på det förklarar vi gärna
Ja, precis. En av nledningarna till att man ställer eggarna lite högre än utmatningsbordet är att trät trycks undan en aning elastiskt på skärprocessens släppningssida. Hur mycket det deformeras plastiskt beror på en rad parametrar. Spånvinkel, släppningsvinkel, träts skäregenskaper, eggens radie (skarphet) kutterns diameter, för att nämna några. Man måste göra egna försök, att räkna på problemet är lönlöst. Invecklat och oprecist.
En annan anledning är att min ofta vill hyvla en aning konkavt, så att två riktade bitar får ett litet spann i mitten, när man lägger dem mot varandra. Det leder, efter limning, till ett spänningsförhållande som motverkar torksprickning i limfogens kanter.
En annan anledning är att min ofta vill hyvla en aning konkavt, så att två riktade bitar får ett litet spann i mitten, när man lägger dem mot varandra. Det leder, efter limning, till ett spänningsförhållande som motverkar torksprickning i limfogens kanter.
Håller helt med både Pär o heimlaga. Kan lägga till att det brukade vara ca 2mm på min gamla hyvel. Det får man testa sig fram. Kolla noga att alt är spänt innan du drar igång hyveln bara.pär h skrev:Snyggt ritat heimlaga. Ville bara säga till Ts att måttet som pinnen skall förflytta sig med hjälp av knivarna varierar. Det måttet heimlaga skrev 6-7mm. Kan lika gärna vara 0mm beroende på hyvel. På min gamla var det 1-2mm. Det viktiga är att det inte blir snipe. Har du inte koll på det förklarar vi gärna
Jag tycker det är enklare att använda ett mått som syns tydligt på ribban och sedan när alla bett är ställda ställa upp utmatningsbordet tills urslaget i ändan (snipe) försvinner.pär h skrev:Snyggt ritat heimlaga. Ville bara säga till Ts att måttet som pinnen skall förflytta sig med hjälp av knivarna varierar. Det måttet heimlaga skrev 6-7mm. Kan lika gärna vara 0mm beroende på hyvel. På min gamla var det 1-2mm. Det viktiga är att det inte blir snipe. Har du inte koll på det förklarar vi gärna
Är det ingen av er som använt/provat en sådan här? Är de ens att lita på? Känns som det är många faktorer som inte gör det exakt.
http://www.axminster.co.uk/planer-blade-vernier-setting-jig-700360
http://www.axminster.co.uk/planer-blade-vernier-setting-jig-700360
Liknande trådar
-
Hjälp att identifiera ledning ingående vatten
Vatten & Avlopp -
Hjälp mig identifiera min toalett
Vatten & Avlopp -
Hjälp att identifiera spotlights
Belysning -
Hjälp med att identifiera plan och rikthyvel/kombi
Verktyg, Maskiner & Fordon -