svartöra svartöra skrev:
Vad gäller försäkringar har de varit riktigt konkurrenskraftiga när jag har kollat, så numera har jag både bil och hus försäkrade där.

Färsen har inte tagit kål på mig än...
instämmer om bilförsäkringen, fått 5års prisgaranti där.
hus/hem har jag billigare via facket.

förra veckan köpte jag kortdatumfärs för 30kr/kg, svensk nöt, jag har inte dött...
 
Sbab borde ha ungefär samma krav som icabanken då icabankens bolån är hos sbab, dom säljer bara deras lån, samma med ikano, också sbabs bolån, så kreditbeslutet ligger i slutändan hos sbab ändå
 
Matzeball
Handlar man som jag mycket på ICA så får man ju lätt dubbel bonus om man också har ett lån där.
Jag funderar på att ta ett litet lån där bara för att få det. Sedan löser jag en checkkredit med de lånade pengarna.
 
JLyck JLyck skrev:
Nej, du har nog rätt. Jag tänkte mest på värderingen, hur den inte kunde godkännas. Har trots allt betalt för den. Vi går vidare.
Det kanske är lite sent men jag svarar i alla fall.

Ortsprismetoden är nog den vanligaste metoden bland mäklare för småhus. Den går helt enkelt till så att man tittar på tidigare försäljningar av liknande objekt och utgår från det. Sen måste en vettig mäklare ta hänsyn till hur bra det urvalet är och vilka andra faktorer som kan spegla in. Ju mer unikt objektet är, desto mindre säger förstås tidigare försäljningar. För en lägenhet i miljonprogramsområden kan det ge ganska exakt värdering, men för ett torp på landet kan det diffa rejält. Vissa mäklare tillämpar dock metoden helt utan eftertanke och kör ganska mekaniskt, så det kan ju vara det banken ha reagerat på. Men rimligen borde mäklaren, när man tar betalt för tjänsten, kunna motivera vilka värdehöjande/-sänkande faktorer som finns och givetvis ska värderingen kunna funka som underlag för banken. Å andra sidan, om banken är missnöjd, bör de också kunna motivera var värderingen brister. På din beskrivning låter det som både mäklare och banken brustit.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden, men det är viktigare att ha en personlig kontakt på banken än vilken bank och ort det ligger i.

Jag bor i en mindre stad typ 17´000 inv. men har alltid anlitat ett litet bankkontor på landet, har varit kund i banken sedan jag föddes så också mina föräldrar ända sedan1940-talet. inga problem att låna till första stugan på landet trotts att jag fortfarande gick i gymnasiet.
5 år senare 1982 när det var dags att köpa vårt nuvarande hus räckte det med ett samtal hem till bankdirektören klockan 7 på morgonen "vi skall köpa ett hus behöver lån det är bråttom" när direktören hör summan säger han "det tar vi" mäklaren kan ringa mig direkt.

Så person kontakt är AO
När det lilla kontoret lades ner 2012 följde vi med den bankkvinnan som var vår till hennes nya bank.
Nuvarande bank är Sparbanken Skåne
 
  • Gilla
tobbe_50
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har inte läst hela tråden, men det är viktigare att ha en personlig kontakt på banken än vilken bank och ort det ligger i.

Jag bor i en mindre stad typ 17´000 inv. men har alltid anlitat ett litet bankkontor på landet, har varit kund i banken sedan jag föddes så också mina föräldrar ända sedan1940-talet. inga problem att låna till första stugan på landet trotts att jag fortfarande gick i gymnasiet.
5 år senare 1982 när det var dags att köpa vårt nuvarande hus räckte det med ett samtal hem till bankdirektören klockan 7 på morgonen "vi skall köpa ett hus behöver lån det är bråttom" när direktören hör summan säger han "det tar vi" mäklaren kan ringa mig direkt.

Så person kontakt är AO
När det lilla kontoret lades ner 2012 följde vi med den bankkvinnan som var vår till hennes nya bank.
Nuvarande bank är Sparbanken Skåne
Så resonera jag med. Men när jag skulle flytta till grannorten blev vi hänvisa till kontoret där. Och de var inte det minsta intresserade av att ens träffa oss, trots att vi bara ville låna 50% av köpeskillingen. Vilket vi i och för sig inte ens han säga innan vi blev hänvisade till internetansökan.
 
Har varit kund hos Nordea, hadde då "personlig kundrådgivare" som vi skulle kontakta, "en person som känner din ekonomi"...... Tror det var 6 olika rådgivare på 7 år! Personlig kontaktman som man känner?! Fungerar inte i verkligheten.... har bytt till internetbank, bättre vilkor och bra service
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Har inte läst hela tråden, men det är viktigare att ha en personlig kontakt på banken än vilken bank och ort det ligger i.

Jag bor i en mindre stad typ 17´000 inv. men har alltid anlitat ett litet bankkontor på landet, har varit kund i banken sedan jag föddes så också mina föräldrar ända sedan1940-talet. inga problem att låna till första stugan på landet trotts att jag fortfarande gick i gymnasiet.
5 år senare 1982 när det var dags att köpa vårt nuvarande hus räckte det med ett samtal hem till bankdirektören klockan 7 på morgonen "vi skall köpa ett hus behöver lån det är bråttom" när direktören hör summan säger han "det tar vi" mäklaren kan ringa mig direkt.

Så person kontakt är AO
När det lilla kontoret lades ner 2012 följde vi med den bankkvinnan som var vår till hennes nya bank.
Nuvarande bank är Sparbanken Skåne
Personligen avskyr jag den här typen av kontakter.
Det gynnar ett fåtal men ställer flertalet utanför.

Man ska inte behöva ha varit kund i en bank, eller hos ett annat företag, i generationer för att få samma möjligheter i samhället som alla andra. För det är det det handlar om i praktiken, har man rätt kontakter kan man knipa ett bättre boende framför andra som inte har kontakterna. Ett bättre boende kan betyda mycket, bättre skolor för ens barn, bättre socioekonomiska förutsättningar.

Varför ska denna orättvisa på så många plan drabba de som inte har rätt kontakter? De som inte är födda i rätt familj? De som inte haft konto på banken sedan 1940-talet?
Nej jag tycker det är viktigt att alla ges samma förutsättningar att klara livet.

Det är ju inte bara kunderna som blir orättvist behandlade av dessa personkontakter. Hur ska nya företag etablera sig på en marknad där kunderna bastar med direktören? Tanken med marknadsekonomi är att företag ska konkurrera med kvalité, funktion och pris på produkter.

Har lärt mig uppskatta den opersonliga servicen. Kundtjänsten där en slumpmässig handläggare svarar och inte behandlar dig på ett annat sätt än en annan som ringde nyss. Där man på riktigt rankar företagen och deras tjänster utefter hur bra de är. Och byter när man inte är nöjd.
Det korruptionsfria alternativet.
 
Redigerat:
  • Gilla
arasmus och 4 till
  • Laddar…
Utnyttja den fria marknaden. Pruta och fråga flera olika banker. Ta det bästa erbjudandet.
 
T tompaah7503 skrev:
Personligen avskyr jag den här typen av kontakter.
Det gynnar ett fåtal men ställer flertalet utanför.

Man ska inte behöva ha varit kund i en bank, eller hos ett annat företag, i generationer för att få samma möjligheter i samhället som alla andra. För det är det det handlar om i praktiken, har man rätt kontakter kan man knipa ett bättre boende framför andra som inte har kontakterna. Ett bättre boende kan betyda mycket, bättre skolor för ens barn, bättre socioekonomiska förutsättningar.

Varför ska denna orättvisa på så många plan drabba de som inte har rätt kontakter? De som inte är födda i rätt familj? De som inte haft konto på banken sedan 1940-talet?
Nej jag tycker det är viktigt att alla ges samma förutsättningar att klara livet.

Det är ju inte bara kunderna som blir orättvist behandlade av dessa personkontakter. Hur ska nya företag etablera sig på en marknad där kunderna bastar med direktören? Tanken med marknadsekonomi är att företag ska konkurrera med kvalité, funktion och pris på produkter.

Har lärt mig uppskatta den opersonliga servicen. Kundtjänsten där en slumpmässig handläggare svarar och inte behandlar dig på ett annat sätt än en annan som ringde nyss. Där man på riktigt rankar företagen och deras tjänster utefter hur bra de är. Och byter när man inte är nöjd.
Det korruptionsfria alternativet.
Jag tror inte det är detta vi menar, inte basta med direktören, men att ha EN personlig kontakt som vet hur din ekonomi fungerar och att du inte behöver starta om från början varje gång. Som känner till dina personliga förutsättningar och därför vet hur mycket du kan låna eller inte.
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
I bästa fall kan du till och med få en så professionell banktjänsteman, så att hänsyn tas till din situation och inte till vad banken vill att du skall köpa och låna. Men då får man ha tur :D.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Det ska man också ha klart för sig, att de personliga banktjänstemännen inte jobbar för dig. De jobbar för banken och bankens intressen. I bankens intresse ligger att tjäna så mycket pengar som möjligt på dig. Att binda upp dig i deras tjänste-ekosystem.

Så många gånger jag hört om bekanta som sagt att de gjorde en bra affär för att de kände någon på en firma. När man sedan granskar detta, ja oftast räcker det med att man kollar upp priset på Prisjakt, så ser man att de blivit blåsta. Antingen är priset "normalt" eller så är varan någon utgående modell som alla andra dumpat länge sen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
MultiMan
Jag måste nog hålla med tompaah7503 i stort. "Personliga" banktjänstemän tjänar banken mer på än vad du gör. När HB la ner sitt lokala kontor så valde jag att inte följa den person som jag haft i 15 år utan började leta alternativ. Nu slipper jag klä mig extra attraktivt och flirta för att få det lån och ränta jag vill ha (jag är man), utan kan avslappnat ordna min ekonomi hos online-konkurrenter. Ibland billigare, ibland lite dyrare men jag slipper magknipet jag får av mötet med den "personliga" tjänstemannen/kvinnan som bedömer allt hos mig och vet mer än jag själv.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Fast vad spelar det för roll med bra personliga kontakter på en bank, för den som inte uppfyller kraven?
Banken kommer alltid välja den som har mest pengar och den som är beredd att köpa flest av deras tjänster som de gärna vill kränga i samband med lån osv.

Det är snarare pengar som styr, det gör det alltid i slutändan. Den som är rik får, och kommer alltid att få, företräde före den som är fattig. Så är det oftast i alla fall. Sen om det är rättvist eller ej är en annan fråga.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fairlane
Flera av de stora bankerna hanterar inte längre lån på lokalkontoren, utan det hanteras av en egen avdelning centralt. Då hjälper den personliga bankkontakten föga. Dennes uppgifter är att sälja på dig en "bra" fond.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.