S Stego1 skrev:
En fråga: Jag är lite intresserad av solpaneler. Hur realistiska är de beräkningar som installatören gjort avseende hur mycket du kan producera? Jag har en kåk som ligger i vsv läge och har fått ett förslag som beräknas ge ca 5700kwh/år. Ligger på en årsförbrukning på knappt 6000 kwh/år. Om man får 75-80% av deras antagande så är det bra tycker jag.
Man skulle kapa bra mycket av det som man stoppar i gapet på elbolagen.
Bara ok om nån ger dig panelerna gratis! Annars är det ALLTID förlust!
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Menar du att man skall ha laddare i fjällen?? :rofl::crysmile:

Hur ska man annars driva sin formidabla elbil?? Med bensin/diesel?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är fortfarande rätt stora förluster att gå från el-vätgas-el. De användningsområden som man tittar på för vätgas är därför främst sådana där vätgas ersätter kol i reduktionsprocesser. Även där blir det dyrt, men där tror man att man kan få tillbaka pengarna genom att miljömärka stålet, eller vad det nu är man tillverkar med vätgas istället för med kol.
Du är indoktrinerad med marknadens incitament om varför det inte går. Anledningen är att man vill tjäna pengar. Om man då använder överskottsenergin när det blåser som mest eller solen ger som mest så kan man använda denna energi till egna depåer där man lagrar det i form av vätgas. Har man detta lager i närheten av ett ställverk så kan man använda detta lager som balansbärare. Fördelen är att man kan göra detta väldigt lokalt. Men så länge vi har en situation där vi kan köpa en billig smutsig el som balanserar elnätet när det behövs så kommer man aldrig göra detta. Skulle du bygga ett nytt hus att bo i ett par veckor om året när du kan hyra en lägenhet när det behövs? Man kan ju börja med att ta bort kvoteringen på vind och solkraft där överskottsel på ett magiskt sätt blir grön när den köps tillbaka. Då kanske det blir lite nya idéer hos de drivande aktörerna på marknaden.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Försök åk till Norrland med elbil en vinter. De fåtal laddstationer har högre priser än en fossilbil. Det är liknande för andra långresor. Det är nästan lika dumt som att åka upp med odubbat. Vilket jag även har gjort ett antal år.;)
Ja det blir nog inga vackra syner i Tönnebro påsken 2025.
 
Då det gäller både reglerkraft och vindkraft får man inte glömma energiförlusterna i transmissionen genom halva Sverige.
Från 2-3% procent till extremfall med marginalförluster på 10 eller till och med 20%
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser inget i den kopierade texten om att detta innebär att man har rätt att exportera/sälja el dock (man kan dock ana det eftersom man nämner uppsäkring). Transformatorn måste I många fall byggas om eller bytas ut, så räkna inte med att få ett ja direkt. Sedan lär kostnaderna för att byta transformatorn hamna på den fasta elavgiften.
Jo, de är skyldiga att ta emot el och de gör de gladeligen. De behöver absolut inte byta ledningar då elen som produceras är liten och används hos de närmaste grannarna. Av samma anledning så behöver de heller inte byta transformator.
 
O
S slurppe99 skrev:
Om man ville ha mer energi effektivitet. Så kunde alla elhus montera in luftvärmepump. De flesta nyproducerade husen har frånluftsvärmepumpar. I Estland har det byggts ett antal hus. Som bara värms upp av luftvärmepumpar. Som så många bor så kanske de är mer förlåtande.

När Forsmark byggdes så fanns det planer på att även ta tillvara på kylvattnet. Genom ledningar till närliggande samhällen och även till Uppsala. Men man ansåg det för farligt med kylvatten i ledningar. Nu har de en isotop sjö för kylvattnet. De brukar fråga hur många som kunde tänka sig bada där eller i en pool med kylvatten. Och endast ett fåtal är beredda att bada där. Som belyser respekten för kärnkraft. Som numera har blivit mer energieffektiva med bara nya turbiner.

En förmånsbil som typ VW Passat kan kosta 1350 kr/mån netto. Sedan får man hyra p-plats på sin arbetsplats Solna för 400 kr/mån. Där de ingår uppladdning av bilen en hel arbetsdag. Vet inte om firman även har solpaneler. Men nu med Pandemi tjänar de inte lika mycket. Men vad mycket elenergi de har sparat.
Jag har inga problem med att bada i sjön utanför Forsmark, har varit inne i både Forsmark, Oskarshamn och Clab några gånger. Förmåns bil får jag inte(blir inte dom dyrare nu?) Finns några ladd platser vid jobbet som är väldigt dyra.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte hur stora batterier du har, men nov-jan är det väldigt få soltimmar i stora delar av Sverige. Hur många kWh kan du lagra egentligen?

För att det skall fungera att minska kraftverken skulle man behöva batterikapacitet på typ 3000 kWh för tre månader...
(y)Det är därför man ska komplettera med några små vindsnurror typ 1 meter diameter för på vintern blåser det mer än på sommaren. El dygnet runt ofta vind på natten också. Hepp
 
Nissens
Varför inte bara ha vindsnurror då? Antalet vindtimmar lär vara större än soltimmar överallt...
 
T ThobbeT skrev:
Hej!
Jag måste missa nåt? Varför skulle det kräva investeringar i grövre kablar om vi i ett område producerar säg 10 kW var jämfört med om vi köper samma effekt?
MVH Thobbe
Precis vad jag tänkte säga
 
A Autodidak1 skrev:
Har inget emot solpaneler men problemet är inte tillgången på el då det är blåsigt och soligt.

Men problemet är vad som ska producera el då det är vindstilla i december - februari. Det måste lösas innan kraftverk ska stängas.
Lyssna! Vetenskapsradion Forskarliv i P1 har sänt ett högintressant program om Janne Wallenius, professor i reaktorfysik på KTH. Han ligger i startgroparna för att bygga en ny sorts pilotreaktor i Oskarshamn.
Den är liten, kyld med flytande bly istället för vatten och drivs med återvunna bränslerester från våra gamla kärnkraftverk. Enbart det avfallet innehåller energi som kan försörja Sverige med elektricitet i sekler framöver. Förvaringstiden för det återanvända kärnbränsleavfallet i berggrunden kan sedan reduceras radikalt till 1000 år (annars tar det svindlade 100 000 år innan radioaktiveten klingat av).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför inte bara ha vindsnurror då? Antalet vindtimmar lär vara större än soltimmar överallt...
När det inte blåser kan det vara om inte direkt sol så några timmar ljust på dagen även under vintern. Som att ha en moped med trampor. Motorn kan haverera eller bensinen vara slut. Fram med trampor går bra! Fast det går långsammare. Hade en sådan 1965. Det är bara små vindsnurror som inte stör grannar. När det blåser 10-15 m/sekund kanske de hörs lite men då brukar inte många sitta ute och dricka kaffe. Inte mina grannar. Större vindsnurror då blir det problem med grannar.
 
Redigerat:
Nissens,
Mången tror felaktig och har vanföreställningen att endast direkta solstrålar som träffar solcellpanelerna ger ström. Men så är det inte. Idag t.ex. en helt mulen dag, inte en solstråle har träffat marken eller solcellspanelerna, trots det har vår solcellanläggning hittills idag gett 25 kWh.
Den kommer nog att ge ca 5 kWh ytterligare idag innan det blir mörkt.
Däremot den soliga dagen 3 maj, en nästan helt klar dag gav den 89,5 kWh.

Det behövs bara ljus så producerar en solcellsanläggning ström.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
B Björne1 skrev:
Jo, de är skyldiga att ta emot el och de gör de gladeligen. De behöver absolut inte byta ledningar då elen som produceras är liten och används hos de närmaste grannarna. Av samma anledning så behöver de heller inte byta transformator.
Om ansatsen är att elen används av de närmaste grannarna så finns det ju en (låg) gräns för hur många elproducenter man kan ha per transformator.

Med de förklaringar runt detta som jag har fått i denna tråden så känns det fortfarande som att det ligger minst en hund begraven i denna frågan.
 
F FC_Bygg skrev:
Inte om man kör Tesla
Norr om Sundsvall/Östersund finns idag:
Tesla har 62st 100+kW laddare på 9 orter
”Icke Tesla” har 5st 100+kW laddare på 3 orter

Man undrar ju lite vad övriga tillverkare håller på med...
Bygger 50 kW-laddare…

För drar man gränsen vid 50 kW istället är icke-Tesla i majoritet i antal laddställen. Det kan man förstås tycka är för dåligt, men det är ju trots allt så att de flesta icke-Teslor ändå inte laddar så mycket fortare än så – i alla fall inte mer än en kort stund vid en sweet spot med varmt, relativt tomt batteri.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.