F fsn skrev:
ja, det kan det absolut göra men det kan också vara ett incitament att smacka på med lite närproducerad el, det skulle ju stabilisera nätet bara du har matarkabel som du kan leverera ut el på.
Skulle det? Jag är tveksam faktiskt. Jag är rädd för att man får ett ännu svajigare elnät eftersom produktionen inte kan anpassas till förbrukningen. Dvs, variationerna i behovet "uppifrån" kommer att öka.
 
G
F fsn skrev:
Man kanske i nåt läge måste acceptera att det finns saker man inte kommer att förstå som trots det fungerar? Vi har 17kW på taket, tittar jag ut från altanen (jag bor högt och ser mångs tak) så kan jag räkna till minst 15 hus med solpaneler inom samma kvarter. Det är klart att det inte är möjlighet att ha sol på varenda kåk men de begränsningar du tror gäller finns inte.
Och alla 16 behöver max effekt av "någon annan" när alla andra också behöver max. Eller får du ut 148920kWh ur dina paneler per år? Usch jag vill inte vara elak på något sätt;), kan personligen också tänka mej att köpa paneler av egoistiska skäl men återigen vi lägger ned baskraft just nu. Ringhals 1 endast pga av skattepålagor och flummiga skäl ang sunami skydd, vattenfall kan sälja vatten el dyrare osv. Vi blir beroende av andras baskraft tex Putins Gasprom- Nordtream 2 ändå, än hur mycket paneler vi installerar.
 
B Björne1 skrev:
Jo, de är skyldiga att ta emot el och de gör de gladeligen. De behöver absolut inte byta ledningar då elen som produceras är liten och används hos de närmaste grannarna. Av samma anledning så behöver de heller inte byta transformator.
Grannarna lär inte ha större behov av elen än du själv. Den produceras fel tid på dygnet så den går väl till industri och kontor.
 
K
Hela grundproblemet är väl att el är för billigt. Hade vi snackat 25-30 kr/kWh istället så hade incitamenten att använda elen när den är billig och tillgänglig varit mycket större. Då hade alla haft ackumulatortankar och batterier som man laddade när elen fanns i överflöd för att använda när solen gått ner.

Då hade denna diskussion inte funnits och alla hade haft solpaneler av något slag.

Själv har jag satsat på solvärme, eftersom efterfrågan helt dött kan man få ett komplett system för bråkdelen av motsvarande effekt i elsolceller. Tror mycket på solenergi, men just nu är solceller allt för dyra och marknaden för osäker för att sätta upp dem på mitt tak. Ytterligare en faktor är brandrisken, blir det fel på mina solpaneler riskerar jag att sex liter glykolblandning rinner ut i dagvattnet. Medan solcellerna kan få hela villan att brinna ner.
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Kallson Kallson skrev:
Om vi lämnar frågan om koldioxid alls påverkar klimatet åt sidan och förutsätter att gretasidans experter har rätt så kan man resonera enligt följande.
Det finns många miljöproblem i världen, exempelvis plast i haven. I Sverige har vi skatt på plastpåsar trots att 99.99% bränns eller återvinns. Dvs signalpolitik mot ett ickeproblem. Ponera att de miljarder vi lägger på solceller, elcyklar och andra gröna projekt exempelvis investerades i ett land som Bangladesh. Använd dessa miljarder att bygga sopförbränningsanläggningar, stabil el levereras ut på nätet och tusentals jobb skapas med att sortera sopor. Ett sådant projekt skulle ha mångdubbel effekt (havsmiljö, klimat, socialt) per spenderad krona. Detta jämfört med att svenska staten, dvs din skatt, sponsrar 50% av inköpspriset på en kinesisk smart växelriktare som några uhigurer skruvat ihop på en uppfostringsanstalt.
bra poäng, det finns dock ett stort MEN.
Istället för 50% av dina skattepengar som återinvesteras i Sverige så går 100% av dina skattepengar utomlands. Tyvärr så är det nog mindre populärt även om jag stödjer idéen.
 
K Kallebo skrev:
Hela grundproblemet är väl att el är för billigt.
Det är knappast ett problem i sig.

Jag kan hålla med om att det är problematiskt att det är för billigt att skita ner med fossilförbränning eller något annat där man inte upplever att produktionen bär sina egentliga kostnader, men att det är för billigt med el i sig? Nä.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Har inget emot solpaneler men problemet är inte tillgången på el då det är blåsigt och soligt.

Men problemet är vad som ska producera el då det är vindstilla i december - februari. Det måste lösas innan kraftverk ska stängas.
Det är ett mindre problem. Du får borde kanske kika på denna video som förklarar varför energipriset kommer gå emot gratis i framtiden:
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Det är ett mindre problem. Du får borde kanske kika på denna video som förklarar varför energipriset kommer gå emot gratis i framtiden: [media]
Fniss.......
 
F fsn skrev:
ja, en långsiktig och stabil energipolitik hade väl varit bra. Fast de 0,6kr x 8000kWh skulle inte göra att min kalkyl skulle gå från 6-7 år till 30år. Du räknar inte utan killgissar bara.
Killgissar?
Jag får betalt ungefär 35-40öre för varje såld kWt. Då har jag kollat spotpriset och vilket snittpris de betalat ut i mitt område de senaste 5 åren under de 5 mån på sommaren. Det är när panelerna producerar 80% av årsproduktionen. Under de 5 mån beräknas jag sälja 70% av allt panelerna producerar. De 60 ören staten betalar mig står alltså för 60% av intäkterna jag får på varje såld kWh. Det gör att jag får tillbaka ungefär lika mycket som det kostar mig att köpa tillbaka elen när panelerna inte producerar. Mina paneler tar 12-15 år att betala inkl skattereduktionen. Försvinner skattereduktionen så försvinner 60% av intäkterna på 70% av all el mina paneler skulle producera. Så om mina paneler producerar 10000kWh/år förbrukar jag själv 3000kwh och säljer resten. Det slår väldigt hårt i kalkylen om jag får ca 7000kr i ersättning eller 2300kr. Solpaneler är en bra idé om du kan förbruka allt du producerar. Så alla som förbrukar el på dagtid gör en bra investering men jag med bergvärme får sälja nästa allt och är då beroende på en hög ersättning för att kalkylen ska betala sig snabbt. Så nä, jag killgissar inte utan har räknat väldigt noga. Jag förstår egentligen inte varför staten subventionerar detta till privatpersoner. Gör det till företag och kommuner istället så de kan montera stora anläggningar.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Fniss.......
Har du ingen konkret fakta som talar emot mitt inlägg ?
Du svarade innan du ens hade kunnat se på hela videon.
 
K
K Kirev skrev:
Så nä, jag killgissar inte utan har räknat väldigt noga. Jag förstår egentligen inte varför staten subventionerar detta till privatpersoner.
En dag kommer kanske staten dessutom att lägga skatt på den producerade elen då blir intäkten ännu mindre...
Men du kan väl öka din energianvändning på dagtid? Skaffa en extra ackumulatortank och låt bergvärmen gå endast dagtid, skaffa pool..
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Har du ingen konkret fakta som talar emot mitt inlägg ?
Du svarade innan du ens hade kunnat se på hela videon.
Om man kan minsta lilla om ekonomi så vet man med 100% säkerhet att det aldrig kommer inträffa, därav:

Fniss.......
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
En dag kommer kanske staten dessutom att lägga skatt på den producerade elen då blir intäkten ännu mindre...
Men du kan väl öka din energianvändning på dagtid? Skaffa en extra ackumulatortank och låt bergvärmen gå endast dagtid, skaffa pool..
Har allt funderat på ackumulatortank men har dåligt med plats. Annars känns det fel att öka elförbrukningen bara för att sälja mindre el. Kalkylen ser bättre ut för alla med direktverkande el såklart.
 
M mtmmtm skrev:
Det är ett mindre problem. Du får borde kanske kika på denna video som förklarar varför energipriset kommer gå emot gratis i framtiden:
Trevligt med framtidsoptimism! Jag tror att det ligger mycket i det här på en global nivå. Men det kommer sannolikt leda till/kräva att tung industriproduktion sker på geografiskt lämpligare platser än Sverige.

Texas och Kalifornien är som filmen visar sådana platser, men även Afrika runt Sahara och mellanöstern. Då kommer andra faktorer i spel, som politisk stabilitet och så.

New England, som är hans sämsta fall, ligger i höjd med Frankrike och Spanien om vi jämför med Europa.

Så absolut finns en poäng, men den är inte nödvändigtvis giltig för Sverige.
 
M mtmmtm skrev:
Det är ett mindre problem. Du får borde kanske kika på denna video som förklarar varför energipriset kommer gå emot gratis i framtiden: [media]
Vad videogubben säger verkar faktiskt rimligt. Men det tar ytterligare några år innan jag får kalkylen att gå ihop. Så jag väntar med att stoppa mina pengar i solpaneler. Nordiska länder kanske kan gå ihop om en sol/vind anläggning på en mer gynnsam geografisk plats. Sedan kanske vi har närapå gratis EL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.