1 610 läst · 31 svar
2k läst
31 svar
I Sverige utan ID eller pass?
Blev stoppad av i en kontroll på ett bygge där de krävde att jag visade upp nationellt id eller pass för att bevisa att jag är svensk medborgare, fortfarande osäker om de var från skatteverket eller migrationsverket.
Hade fram tills dess aldrig hört talas om nationellt id eller att körkort inte är godkänd legitimation.
Sa som det var, jag är från Gotland och erkänner inte något svenskt medborgarskap. De gav typ upp och nu slipper jag åka till just den arbetsplatsen mer.
Hade fram tills dess aldrig hört talas om nationellt id eller att körkort inte är godkänd legitimation.
Sa som det var, jag är från Gotland och erkänner inte något svenskt medborgarskap. De gav typ upp och nu slipper jag åka till just den arbetsplatsen mer.
Jag var över till sverige och hälsade på släkten när det var värsta coronan, då krävdes id eller pass när jag kom tilbaka till finland. Gissa vem som hade id kort eller pass med sig😂
Men efter lite sura miner i hamnen i vasa av gränsbevakarna så gick det bra med körkortet
Men efter lite sura miner i hamnen i vasa av gränsbevakarna så gick det bra med körkortet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Det är rätt det, erkänn ingen samhörighet med de där vägsaltarna.D Drburr skrev:Blev stoppad av i en kontroll på ett bygge där de krävde att jag visade upp nationellt id eller pass för att bevisa att jag är svensk medborgare, fortfarande osäker om de var från skatteverket eller migrationsverket.
Så är det fick vi erfara på jobbet. Kollegan höll på att bli av med jobbet när han tog med en person som visat sitt svenska körkort in på ett skyddsobjekt. Han var ju naturligtvis inte svensk medborgare.BirgitS skrev:
Körkortet godkändes som ID då jag reste in i Norge och registrerade införsel av verktygen. Däremot måste jag visa upp nationellt ID på skattekontoret i Hamar för att få ut mitt norska skattekort så arbetsgivaren kunde betala lönen.
Jag vet inte vilket som krävs för rätten till sjukvård. För några år sedan räckte det med körkortet.
En intressant detalj:
I Finland måste man enligt lag visa upp ett gällande pass eller gällande nationellt ID för att få ut ett nytt nationellt ID. För att få ut ett nytt pass måste man kunna uppvisa ett gällande pass eller ett gällande nationellt ID.
Kravet är absolut och det finns inga undantag.
.
Då jag skulle skaffa mitt nationella ID hade jag bara körkortet och ett gammalt pass som hade gått ut för närmare 10 år sedan och jag hade aldrig förr haft något nationellt ID. Jag fick likväl ut mitt nationella ID med motiveringen att mer än hälften av medborgarna skulle ställas utan möjlighet att någonsin i livet få varken pass eller ID om polisen skulle följa lagen.
Jag vet inte vilket som krävs för rätten till sjukvård. För några år sedan räckte det med körkortet.
En intressant detalj:
I Finland måste man enligt lag visa upp ett gällande pass eller gällande nationellt ID för att få ut ett nytt nationellt ID. För att få ut ett nytt pass måste man kunna uppvisa ett gällande pass eller ett gällande nationellt ID.
.
Då jag skulle skaffa mitt nationella ID hade jag bara körkortet och ett gammalt pass som hade gått ut för närmare 10 år sedan och jag hade aldrig förr haft något nationellt ID. Jag fick likväl ut mitt nationella ID med motiveringen att mer än hälften av medborgarna skulle ställas utan möjlighet att någonsin i livet få varken pass eller ID om polisen skulle följa lagen.
Det där är ju en teknikalitet som ofta får lösas med att någon annan med känd identitet får gå i god för att vederbörande är den den är.H heimlaga skrev:
Typ förälder/ syskon eller så..
Vanligtvis sker det bara en gång i livet här i norden.
Jag har minst en släkting på min frus sida som har inte bara flera falska identiteter, utan har till och med falskt pass i ett grannland förutom det rätta passet.
Afrika, Tanzania/Uganda/Kenya.😢
I sådana länder är identiteten på medborgarna i princip okänd så fort man reser utanför sin hemby, staten centralt har egentligen ingen koll alls.
Redigerat:
Och när det gäller samarbetet i Norden så är det en giltig finsk legitimation du behöver kunna uppvisa. Finskt körkort gäller inte i Finland så då gäller det inte heller i Sverige. Idioti rent ut sagt.DennisCA skrev:
Men ett svenskt körkort är en giltig legitimation i Finland eftersom det är giltigt i Sverige... Så flytta till Sverige temporärt och byt ut kortet mot ett svenskt
Då jag skaffade nytt pass så hade mitt gamla gått ut, så jag fick inte ta ut nya passet. Men då bor jag på en liten ort i en "byhåla" så hon som skulle lämna ut passet sa jag kunde ge henne fullmakt så tog hon ut det åt mig, fick skriva på ett papper så tog hon fram sitt pass ur en låda och scannade det och löste ut mitt pass. Knappast något som skulle fungera på en större ort men här känner alla alla.H heimlaga skrev:Körkortet godkändes som ID då jag reste in i Norge och registrerade införsel av verktygen. Däremot måste jag visa upp nationellt ID på skattekontoret i Hamar för att få ut mitt norska skattekort så arbetsgivaren kunde betala lönen.
En intressant detalj:
.
Jag har då löst ut pass med körkortet. Förra året gick det i alla fall alldeles utmärkt. Jag har inte något nationellt id-kort. Bara körkort och pass.N Niq skrev:
Funkar fint med svenskt körkort när vi reser mellan Danmark och Sverige. Har funkat hela tiden även med de utökade gränskontrollerna. Under covid när Danmark hade stängt gränserna för vissa delar av Sverige blev det lite små komiskt för då ville de i Danmark att man skulle bevisa att man bodde i Skåne, tex genom att visa en faktura där det stod ens adress.T Thomas_Blekinge skrev:Det gäller teoretiskt, ja. Men på sistone har flera EU-länder infört temporära gränskontroller och då är det ju viktigt att ha giltiga papper. Bl a var det kontroller mellan Danmark och Sverige ett tag och man fick snällt visa något papper.
Jag känner mig väldigt handikappad när jag är utan något ID-papper.
50 € för 5 år tycker jag är ganska beskedligt. Om jag ska förlänga mitt tyska pass här i diasporan kostar det tusentals kronor plus resor. Som tur är det svenska passet mycket billigare och fås mycket enkelt. Även om det är mycket fulare.
Vad finns det för belägg för detta?S sjoelund skrev:
Läser man på svenska myndigheters hemsidor står det i princip genomgående att nordiska körkort anses duga här.
Vad menas med att det inte "gäller" i Finland? Antar att man kan köra bil i Finland med finskt körkort? Att det inte duger som Schengen-ID är en annan sak, det gör ju inte det svenska körkortet heller. Men inom Norden gäller ju särskilda bilaterala regler.
Gäller det i praktiken? Jag ska åka Stockholm-Tallinn med båt om någon vecka och enligt informationen jag fått från Tallink måste jag ha med mig pass eller nationellt ID-kort för att komma ombord på båten.E Edlunn skrev: