1 614 läst · 31 svar
2k läst
31 svar
I Sverige utan ID eller pass?
Sida 1 av 3
Ja jag har inget pass eller ID kort, har aldrig skaffat, tycker inte om att betala 50 euro minimum nu för nånting som gäller bara i 5 år + man måste åka i person till polisen, som bara lägger ner stationer så de är så pass att jag behöver ju egentligen ta ledigt från jobbet för att slippa dit eller göra på semestern. Ja det har bara inte blivit av, plus jag blir lite förbannad på hela saken. Bara mera saker att betala och krångla med hela tiden trots tekniken skulle göra livet lättare. Jag har lyckats klara mig med BankID (eller finska motsvarigheten till).
Jag har klarat mig utan än så länge utan problem. Men jag har ju varit utomlands, till Sverige faktiskt förra året och det har gått bra men ingen har ju frågat eller stoppat mig. Vi har ju passfrihet mellan Finland och Sverige. Men jag undrar vad som kunde hända om polisen stannar och frågar om ID och jag ger honom körkortet och inget annat har? Finkan, böter, nackskott direkt vid vägen?
Jag har klarat mig utan än så länge utan problem. Men jag har ju varit utomlands, till Sverige faktiskt förra året och det har gått bra men ingen har ju frågat eller stoppat mig. Vi har ju passfrihet mellan Finland och Sverige. Men jag undrar vad som kunde hända om polisen stannar och frågar om ID och jag ger honom körkortet och inget annat har? Finkan, böter, nackskott direkt vid vägen?
Husägare
· Skåne
· 1 500 inlägg
Inom Norden duger det väl med körkort från något av länderna?
Det brukar åtminstone duga när vi skåningar korsar gränsen till Danmark.
Det brukar åtminstone duga när vi skåningar korsar gränsen till Danmark.
Antar att du menar efter att du passerat gränsen(?)DennisCA skrev:
Finskt körkort lär inte vara några som helst konstigheter. Passfriheten gäller ju inte enbart vid gränspassage. Vore konstigt om det hade varit okej att passera gränsen utan pass, men att det sedan ändå skulle krävas pass efter gränspassagen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 640 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 640 inlägg
Finns länder som kräver att alla ska kunna legitimera sig jämnt, t.ex. Nederländerna.E Edlunn skrev:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/nederländerna/reseinformation/ambassadens-reseinformation/lokala-lagar-och-sedvänjor/
Tyskland: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...s-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/
Här finns lite läsning i ämnet:DennisCA skrev:
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 640 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 640 inlägg
Om du skulle behöva sjukvård verkar detta gälla:DennisCA skrev:
"Residents of the other Nordic countries (Denmark, Finland, Iceland, Norway) need only to show a valid national ID card to prove eligibility for public healthcare in Sweden."
https://employment-social-affairs.e...european-health-insurance-card_en?prefLang=sv
Så om körkortet inte är en giltig ID-handling så kan det bli knepigt.
Många gånger godkänns körkorten. Men dom är inte ett godkänt id. Ska du tex lösa ut ditt pass så kan det bli problem om du bara har ett körkort att visa.C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Det gäller teoretiskt, ja. Men på sistone har flera EU-länder infört temporära gränskontroller och då är det ju viktigt att ha giltiga papper. Bl a var det kontroller mellan Danmark och Sverige ett tag och man fick snällt visa något papper.E Edlunn skrev:
Jag känner mig väldigt handikappad när jag är utan något ID-papper.
50 € för 5 år tycker jag är ganska beskedligt. Om jag ska förlänga mitt tyska pass här i diasporan kostar det tusentals kronor plus resor. Som tur är det svenska passet mycket billigare och fås mycket enkelt. Även om det är mycket fulare.
Vad är "godkänt id"?N Niq skrev:
Nu uppfattar jag kontextet som att det gäller inresa till Sverige för medborgare i annat nordiskt land. Det kan väl inte vara så att nordiskt körkort godkänns av vissa gränskontroller men inte andra?