Ja jag har inget pass eller ID kort, har aldrig skaffat, tycker inte om att betala 50 euro minimum nu för nånting som gäller bara i 5 år + man måste åka i person till polisen, som bara lägger ner stationer så de är så pass att jag behöver ju egentligen ta ledigt från jobbet för att slippa dit eller göra på semestern. Ja det har bara inte blivit av, plus jag blir lite förbannad på hela saken. Bara mera saker att betala och krångla med hela tiden trots tekniken skulle göra livet lättare. Jag har lyckats klara mig med BankID (eller finska motsvarigheten till).

Jag har klarat mig utan än så länge utan problem. Men jag har ju varit utomlands, till Sverige faktiskt förra året och det har gått bra men ingen har ju frågat eller stoppat mig. Vi har ju passfrihet mellan Finland och Sverige. Men jag undrar vad som kunde hända om polisen stannar och frågar om ID och jag ger honom körkortet och inget annat har? Finkan, böter, nackskott direkt vid vägen?

Inom Norden duger det väl med körkort från något av länderna?
Det brukar åtminstone duga när vi skåningar korsar gränsen till Danmark.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
C
DennisCA DennisCA skrev:
Men jag undrar vad som kunde hända om polisen stannar och frågar om ID och jag ger honom körkortet och inget annat har?
Antar att du menar efter att du passerat gränsen(?)
Finskt körkort lär inte vara några som helst konstigheter. Passfriheten gäller ju inte enbart vid gränspassage. Vore konstigt om det hade varit okej att passera gränsen utan pass, men att det sedan ändå skulle krävas pass efter gränspassagen.

Jag menar i Finland anses ju körkort inte längre som en giltig form av ID, utan man behöver ett ID kort eller ett pass. Så jag tänker det är som om jag åker omkring papperslös.

F fredrik.johansson skrev:
Det brukar åtminstone duga när vi skåningar korsar gränsen till Danmark.
OT: Körkortet brukar duga även när Svenskar korsar den skånska gränsen;)

• Gilla
Robin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
Du kan resa fritt inom Shengenområdet utan pass eller nationellt ID men om du behöver bo på hotell eller hyra bil så behövs pass eller nationellt ID.

Förövrigt kan man undra om 10€/år spelar någon avgörande ekonomisk roll.

C
DennisCA DennisCA skrev:
Jag menar i Finland anses ju körkort inte längre som en giltig form av ID, utan man behöver ett ID kort eller ett pass.
Aha. Det är vida spritt att de nordiska körkorten betraktas som fullgoda alternativ till pass i sammanhanget, men det är ju inte omöjligt att det nyligen ändrats.

BirgitS
E Edlunn skrev:
Du kan resa fritt inom Shengenområdet utan pass eller nationellt ID men om du behöver bo på hotell eller hyra bil så behövs pass eller nationellt ID.
Finns länder som kräver att alla ska kunna legitimera sig jämnt, t.ex. Nederländerna.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/nederländerna/reseinformation/ambassadens-reseinformation/lokala-lagar-och-sedvänjor/
Tyskland: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...s-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/

BirgitS
DennisCA DennisCA skrev:
Jag menar i Finland anses ju körkort inte längre som en giltig form av ID, utan man behöver ett ID kort eller ett pass. Så jag tänker det är som om jag åker omkring papperslös.
Om du skulle behöva sjukvård verkar detta gälla:
"Residents of the other Nordic countries (Denmark, Finland, Iceland, Norway) need only to show a valid national ID card to prove eligibility for public healthcare in Sweden."
https://employment-social-affairs.e...european-health-insurance-card_en?prefLang=sv
Så om körkortet inte är en giltig ID-handling så kan det bli knepigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Så om körkortet inte är en giltig ID-handling så kan det bli knepigt.
Personligen reser jag inte ens inom Norden utan pass eller nationellt ID. Känns som att be om strul om något det minsta oplanerat händer. Men visst, oftast går det...

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aha. Det är vida spritt att de nordiska körkorten betraktas som fullgoda alternativ till pass i sammanhanget, men det är ju inte omöjligt att det nyligen ändrats.
Många gånger godkänns körkorten. Men dom är inte ett godkänt id. Ska du tex lösa ut ditt pass så kan det bli problem om du bara har ett körkort att visa.

Egentligen så är man ju skyldiga att kunna identifiera sig med en godkänd id-handling inom Eu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E Edlunn skrev:

Förövrigt kan man undra om 10€/år spelar någon avgörande ekonomisk roll.
Det gäller teoretiskt, ja. Men på sistone har flera EU-länder infört temporära gränskontroller och då är det ju viktigt att ha giltiga papper. Bl a var det kontroller mellan Danmark och Sverige ett tag och man fick snällt visa något papper.
Jag känner mig väldigt handikappad när jag är utan något ID-papper.
50 € för 5 år tycker jag är ganska beskedligt. Om jag ska förlänga mitt tyska pass här i diasporan kostar det tusentals kronor plus resor. Som tur är det svenska passet mycket billigare och fås mycket enkelt. Även om det är mycket fulare.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Många gånger godkänns körkorten. Men dom är inte ett godkänt id. Ska du tex lösa ut ditt pass så kan det bli problem om du bara har ett körkort att visa.
Vad är "godkänt id"?
Nu uppfattar jag kontextet som att det gäller inresa till Sverige för medborgare i annat nordiskt land. Det kan väl inte vara så att nordiskt körkort godkänns av vissa gränskontroller men inte andra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.