Jag håller inte med Erik_D riktigt.

Självklart skall hantverkarna få gå med vinst!
Men inte nödvändigtvis på materialet.

Det du beskriver vill jag snarare betala för i timpriset.

Klart att det blir samma pengar ur samma plånbok, men det är i slutändan en kommunikationsfråga.

Om kunden inte vill betala på materialet, så blir det på timmarna. Men sluta försvara påslagen på materialet och gör som kunderna vill.
Dvs ta det på timpriset, om det nu är sånt liv om materialpåslagen.
Smidighet och kundtillvändhet i egensyfte helt enkelt...

Det skall väl inte vara så svårt att förstå att
hantverkarna måste gå med vinst!!

De hantverkare jag har jobbat med har klart och tyligt sagt till mig att han lägger på 12% på allt material som han levererade till mitt husbygge.
men då stog han också för allt förarbete och organisering.

Det blev också det billigaste alternativet när man ser till helheten jag hade inte fått bättre priser själv hans priser låg 20-45% billigare än de jag kollade upp!

Vad sägs om 100% påslag på slutkundspriser?
Det är väl inget annat än ocker egentligen? Speciellt när materialpriset inte specas i förväg. Apropå liknelsen vid subventionerade mobiltelefoner: Betänk att du köper en subventionerad mobiltelefon där du inte vet vad trafiktaxan på abonnemanget blir. 5 SEK/minut eller 20 SEK/minut.? Sätt påslaget på timpengen i stället. Lätt och smidigt att jämföra. Det är väl alldeles självklart, eller?

mvh
David

Visst är det så, Glutt, men om man tänker på att hantverkare oftast utgår från rena listpriser blir förhållandet ett annat.
Ponera att du ringer byggvaruhuset och undrar vad en gipsskiva kostar.
69 kr, får du till svar.
Frågar du däremot vad 3 pallar kostar får du ett helt annat pris - kanske 45kr.
Om din snickare debiterar dig 69 kronor skivan (eller 69 + 12%...?) - är du lika nöjd då? Speciellt när du betalar honom 300-350 spänn i timmen för att skruva upp dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.