H hapazard skrev:
Kanske en sådan accesspunkt på nuvarande routers plats, trådad från router [länk]

En sådan utomhus på knuten utomhus mot laddbox borde ge skälig täckning mot laddbox och förråd [länk]
Dra ut en kabel längs takfot eller liknande, borra eller använd en platt kabel och gå ut via fönster. Kanske kan du sätta den så att det är fri sikt mot både laddbox och lastbalanserare, antennerna ska bilda ett V sett från mottagarna.


Rätt enkelt att ställa in, ladda ner Omada controller till PC [länk]

Dessa två tillsammans borde ge minst lika bra täckning som du har nu så borde kunna stänga av wifi i din nuvarande router. Alternativt om du behåller den på, testa då hur det funkar med samma namn (ssid) på alla enheter, alternativ separata namn på Asus och Omada enheterna.

Eller så skrotar du nuvarande router och skaffar en dedikerad router utan wifi så har du allt i samma gränssnitt
[länk].


Homeplug och repeatern kanske du klarar dig utan. Men om du behöver bättre signal mot enegic kanske du kan sätta en repeater på väggen mot den, men hindra andra enheter från att ansluta till den ev genom att ge det nätverket ett annat namn.
Jag har ingen server ståendes och är nog heller inte beredd på att smälla upp en för att ha Omada controller snurrandes (för visst behövs det för att Mesh-nätverket ska funka?). Men om jag även köper en sån här så snurrar väl mjukvaran på den? https://www.kjell.com/se/produkter/...r/tp-link-oc200-omada-kontroller-enhet-p62821
 
A andreasikalmar skrev:
Jag har ingen server ståendes och är nog heller inte beredd på att smälla upp en för att ha Omada controller snurrandes (för visst behövs det för att Mesh-nätverket ska funka?). Men om jag även köper en sån här så snurrar väl mjukvaran på den? [länk]
Du behöver inte ha controllern igång hela tiden,.bara för att sätta upp och titta på nätverket.
 
Redigerat:
A andreasikalmar skrev:
En fråga om Omada accesspunkter. Kan man dra en ethernet från en av accesspunkterna till exempelvis min Sonos Connect? (behöver lite bättre prestanda i mitt Sonos-system nämligen)

Och visst kan man bygga på med fler accesspunkter än 2?
De jag länkade till har nog bara en ingång, men inget som hindrar att du sätter en switch emellan om du inte kan tråda direkt från router. Finns dock andra med flera portar, men dyrare...

Ja, det är inga problem att lägga till fler, kanske finns nån övre gräns med definitivt fler än två 😎 Man kan även lägga till accesspunkter med wireless uplink för att skapa ett Mesh-nätverk, men trådat att föredra.
 
  • Gilla
andreasikalmar
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Du behöver inte ha controllern igång hela tiden,.bara för att sätta upp och titta på nätverket.
Hmm, jag läser detta på FAQ:n för Omada, men jag kanske missförstår innebörden?

https://www.tp-link.com/en/support/faq/2283/
 
  • En skärmdump av en FAQ-sektion om EAP Mesh Network från TP-Links supportwebbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andreasikalmar skrev:
Hmm, jag läser detta på FAQ:n för Omada, men jag kanske missförstår innebörden?

[länk]
Ah OK. Så vissa funktioner som "fast roaming" som ska hjälpa att snabbare byta till bästa accesspunkt och "automatic failover" som hanterar bortfall av en accesspunkt ur meshnätverk fungerar bara om controllern är igång. Inget som är kritisk för dig skulle jag tro. Mer om man har ett stort nätverk och rör sig över det, typ kontorsbyggnad. Jag skulle iaf börja med en controller installerad på dator bara, går att importera sedan om du finner behov av det.
 
Redigerat:
Vissa modeller av verkar ha stöd för kablat nätverk. Det kanske är ett alternativ, det ger garanterat bäst anslutning.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Vissa modeller av verkar ha stöd för kablat nätverk. Det kanske är ett alternativ, det ger garanterat bäst anslutning.
Eller en switch?
 
pacman42 pacman42 skrev:
En Raspberry Pi duger att köra controllern på:
- [länk]
Säkert, men typ samma kostnad som en enkel controller så bara rimligt om man vill kunna göra ngt annat med raspberryn
A andreasikalmar skrev:
Eller en switch?
Ja, enkel switch för ngra hundra borde duga för dina behov.

Annars har denna tre portar förutom ingång https://www.kjell.com/se/produkter/...-wal-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1800-p65133 men då ingår inte strömförsörjningen.
 
H hapazard skrev:
Har du massvis med wifi enheter från smarta hem och liknande kan det kanske vara värt att gå upp till wifi6, men blir säkert dubbla kostnaden.

Varför Omada och inte Unifi? Har själv använt båda två och tycker Omada funkat fint och är lite lättare att hantera samt billigare.
Nu vet jag att du rekommenderat Omeda här, men du nämner att du även använt Unifi-produkter. Jag har fått till mig av några kollegor att Unifi också är bra. Om man går det spåret, vilka produkter skulle du då rekommendera?

Stort tack för dina värdefulla rekommendationer.
 
A andreasikalmar skrev:
Nu vet jag att du rekommenderat Omeda här, men du nämner att du även använt Unifi-produkter. Jag har fått till mig av några kollegor att Unifi också är bra. Om man går det spåret, vilka produkter skulle du då rekommendera?

Stort tack för dina värdefulla rekommendationer.
Nästan exakt motsvarande finns från unifi, så enklaste utomhus och inomhus accesspunkter. Lite dyrare bara.

En trevlig sak är att de kommit ut med en kombinerad router och controller https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-cloud-keys-gateways/products/uxg-lite

Och med wifi inkluderat https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-unifi-cloud-gateways/products/ux
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Nästan exakt motsvarande finns från unifi, så enklaste utomhus och inomhus accesspunkter. Lite dyrare bara.

En trevlig sak är att de kommit ut med en kombinerad router och controller [länk]
Orkar du länka till modellerna? Så jag inte eventuellt förköper mig. Ser att det finns begagnat att köpa nämligen.
 
H hapazard skrev:
Dessa har jag: [länk]

[länk]
Det är den tidigare generationen med stöd upp till Wifi5. Wifi6 kompatibel Unifi utrustnings säljs till nästan samma pris. Inte några jätteskillnader, men föreställer mig att den nyare utrustningen kommer supportas längre.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Det är den tidigare generationen med stöd upp till Wifi5. Wifi6 kompatibel Unifi utrustnings säljs till nästan samma pris. Inte några jätteskillnader, men föreställer mig att den nyare utrustningen kommer supportas längre.
https://www.kjell.com/se/varumarken...lite-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1500-p62909

Kostar typ 400 mer och då ingår inte strömförsörjning som måste kompletteras för några hundra mer. Ca 50% högre kostnad.

För utomhusbruk är kostnaden mer än dubbelt så hög.

Värt det om du behöver wifi6, men det gör du inte om du inte har ett hem proppfullt med smarta hem pryttlar. Bättre att köpa nytt om de slutar supporta.
 
  • Gilla
andreasikalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.