Nej det gjorde jag inte. Men den var väldigt likt den jag såg. Den jag såg var kanske dubbelt så bred. På skavstålet hur är framkanten/spetsen formad. På den jag såg var nog framkanten i 90 gr.
 
I senaste Fine woodworking tipsade de om något som i alla fall jag inte visste om. På de ytor som man inte vill ha lim stryker man på silikonfritt vax (de hade kört med Waxilit men andra ska funka). När limmet har torkat är det bara att lyfta bort överblivet lim som då inte alls har fäst där vaxet är, sen tvättar man ytan med nafta, alkohol eller liknande. Om man gör en provihopsättning utan lim och lägger på vaxet i hörnen så hamnar inte vaxet där man faktiskt vill ha en fungerande limfog.
Påverkar tydligen inte senare ytbehandling alls, de hade testat både med bets, oljebehandlingar och vattenbaserade behandlingar.
Eftersom man måste få bort vaxet med alkohol så blir det ju ett extra steg men det är nog betydligt enklare än att sitta med stämjärn och siklar. Jag ska definitivt prova på nästa projekt.
 
bygga_bo skrev:
Pår, det du skrev gjorde mig nyfiken. Googlade lite och blev bekant med en skapelse som kallas Skraper...
Det var en intressant skapelse. Passar på att klippa in en bild av en float som jag nämnde tidigare. Faktiskt rätt lika på många sätt. Floaten har fler skärande rader på undersidan, skraparen borde vara mer lätthanterlig.

Lie Nielsen Face JoineryFloat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

--- Mats ---
 
Snyggt jobbat bygga_bo där är den. Sen är det som så att i usa använder dom väldigt mycket pu lim och då är det väldigt enkelt att skrapa bort limmet som vi set på bilder tidigare i tråden.

Själv tar jag nästan alltid bort limmet (vitlim) när det har börjat att skina sig med ett vasst stämjärn.

Pär
 
Tack för all matnyttig info. Pu-lim skiljer en del mot vanligt vitlim och ofta är det rel enkelt att få bort överflödigt lim precis innan det torkat. Tyvärr är det ju så att man kommer inte åt alla ställen pga t.ex. skruvtvingar, och ibland så kommer man åt att skrapa bort men det sitter rester kvar i porerna i trät som man sedan ser vid behandling då trät inte suger olja eller liknande så samma sätt som det som inte har limrester.

Bästa motmedlet är att från början lära sig stryka på rätt mängd lim och genom det slippa många av dessa problem. Tanken med vax är kanske inte så dum, speciellt inte om det kanske är tänkt att man ändå ska vaxa möbeln efteråt. Verktygen länkat bygga_bo ser intressant ut och borde kunna funka.

Som sagt tack för all info och det är ju lite som så att tio olika personer har tio olika sätt att lösa samma sak på. Det ena sättet behöver inte vara bättre än det andra, man föredrar bara olika tillvägagångssätt.
 
Många intressanta lösningar. Jag har vid vissa tillfällen använt en Bahco färgskrapa med hårdmetallskär med framgång faktiskt. Med nytt vasst skär, tillsammans med att man håller den i lite högre vinkel kan man faktiskt sickla ända in i hörn med bra ytkvalitet, men det är dock lätt att det skär till och blir fult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.