I ichigo skrev:
Rent tekniskt kan du såga den i delar och sedan sätta in diskmaskinen. Men poängen är att du måste återställa till ursprungligt skick och det GÅR om du tillägnar det god tid att försiktigt såga ut bitarna, och sedan när du återställer så tillägnar du tid till att pussla ihop det, slipa skarvarna jämnt och fint och sedan spackla och måla över det så det ser ut som det var innan.

Det är nyckelordet: att det ser ut som innan.

Lämna det som du fick det.

Jag vet att det inte är riktigt att jämföra men jag hade vattenläckage här i mitt kökt från tidigt 50-tal. Samma utseende. De skar ut stommet i bitar försiktigt eftersom jag vägrade ha nytt kök (och betala mer för det, och förlora det vackra utseendet, få sämre kvalité - trippelnit) det tog en hel arbetsdag (från morgon till em) för att få ut ett underskåp (vasken) och tillhörande byrå.
Sedan så torkades det, och sedan så satte de in det igen och spacklade, målade. Inte tillräckligt fackmannamässigt gjort, men så är det; det är DE som gjort det då kan DE snåla. Men om det är vi privatpersoner som gör det - DÅ måste det vara fackmannamässigt gjort.

Så var medveten om att tillägna tid till det!
Slarvar ni eller dodgar ni så kommer ni få betala för ett nytt kök alternativ återsällning.

Jag har en fullstorlek diskmaskin här i det lilla köket, en 60 cm. Men poängen är att den är en extern en, med hölje och tyngd i botten! En smeg-retro-diskmaskin. Kan man ställ den någonstans där slangarna räcker fram till vasken så ska man köra på det. Då behöver man "bara" göra åverkan genom att skära ut hål för slangarna inuti samt genom någon panel. Är det lite längre bort så kan man ev behöva anlita röris för att sätta upp rör.
Det har min värd inte gnällt över.

Det tror jag faktiskt ni ska överväga.

Glöm inte vattenblandaren, den ska bytas ut så ni har med vred för annars gäller försäkringen inte. Alternativt så kan man be rörkmokare sätta en ballofix i vasken. Det hade jag innan stambytet. Sedan vid stambytet så satte hyresvärden en riktig kran med vred åt mig (utan extra kostnad/hyra), riktigt bra gjort. Man kan köpa en beg annars!

Bilden visar min diskmaskin (utan topphölje pga att den precis genomgått service) som du kan se så är den extern! Jag har googlat det finns olika prislägen. Dels så finns ju smeg som kostar lite (köpte min halvårsbeg för bra pris, pga den var rosa! :D Inget som hindrade mig!) och sedan finns det andra som är lite lägre pris.
Vilken låg diskbänk.
 
Det pratas mycket om 40 talsköket ungeför som det skulle vara en k märkning.
Anledningen till att hyresvärden inte vill att du ska sätta in en diskmaskin själv är nog inte för att de inte vill förstöra köket.
Anledningen är nog mer att minimera risken för vattenskada, och att dom inte vill ta kostanden att sätta in en själv.

Deras enda intresse av att bevara köket är inte ur historisk synpunkt utan en kostnadsfråga, det är billligare för dem att göra en penselrenovering och lägga in nytt golv än att byta ut det.

Om du nu bestämmer dig för att installera en diskmaskin, kolla med din hemförsäkring att den gäller om du kopplar in den själv, annars ta kostnaden och låt en firma göra det även om det är sura pengar för att skruva fast 2 slangar och koppla in en elkontakt.
 
Det finns riktigt bra bänkdiskmaskiner. Men jag kan inte tipsa om någon för att det var så länge sedan. Men vi hade en Electrolux som var lite större (fler kuvert) än andra modeller och var toppen. Verkar även finnas bänkdisk för inbyggnad nu.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Frestah hur ser det ut under bänken har blandaren ett extra uttag för diskmaskin?
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Hundratals liter? Jag har aldrig ägt en diskmaskin och gör av med max 20 liter (ligger snarare på runt 15, men tar i för lite marginal) för 6-8 kuvert och 20-30 bestick. Det låter som att du köpt någon reklamtext eller hört påståenden från någon som aldrig lärt sig handdiska ordentligt.

Diskade 14 tallrikar igår, 38 bestick och 9 glas (räknade eftersom katterna ställer till det ibland ;) ). Gick åt 7-8 liter till blötläggning och ungefär lika mycket till sköljning. Och ja, allt blir rent och fläckfritt.
Handdiskade du i mörkret eller i skenet av ett stearinljus också?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Lagrummet i sammanhanget — Jordabalken 12 kap 15 paragr 2 stycket — är lite vag när det gäller just köksrenoveringar som hyresvärden ska tillhandahålla, men nog kan man argumentera utifrån den att ett snart 80 år gammalt kök bör bytas ut, särskilt om t ex arbetshöjd inte stämmer med dagens byggregler. Såvida ni inte bor i ett museum.

Ska man ändå renovera, så är diskmaskin sannerligen standard idag. Det höjer dessutom fastighetens värde (och därmed även er hyra för övrigt), vilket borde vara skäl nog. Så riktigt hur hyresvärden ska kunna fortsätta att försvara det här vet jag inte. Kontakta Hyresgästföreningen!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag förstår faktiskt inte denna långa tråd när problemet så lätt löses med en bänkmaskin och ny kran - där man lätt kan sätta tillbaka ursprungskranen när man flyttar. Det omoderna fanns när TS flyttade in och fastighetsägaren kan inte tvingas modernisera köket. Att börja såga i originalkökets inredning är ju rena vansinnet när allt en dag måste återsättas.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår faktiskt inte denna långa tråd när problemet så lätt löses med en bänkmaskin och ny kran - där man lätt kan sätta tillbaka ursprungskranen när man flyttar. Det omoderna fanns när TS flyttade in och fastighetsägaren kan inte tvingas modernisera köket. Att börja såga i originalkökets inredning är ju rena vansinnet när allt en dag måste återsättas.
Vad är det som säger att det är ok att byta ut blandaren?
 
Det krävs inte hundratals liter med vatten dagligen för att diska åt en familj. Jag vet inte om ni äter kontinental frukost eller är en 8 persons familj men oftast har man ju några tallrikar och muggar på morgonen, de flesta barn äter lunch på skola eller förskola och då blir det kanske några mellan mål och middag hemma. Så det argumentet faller. Däremot kan man vilja ha diskmaskin för att det är bekvämt och förvarar smutsig disk så att köket ser fint och städat ut. Det argumentet förstår jag helt, men inte 100-liters argumentet.

Om du installerar en diskmaskin själv kan du få stå för höra kostnader om det blir en vattenläcka eller annat problem med den. Du kan också krävas på ersättning om du har förstört eller ändrat inredningen i lägenheten. Men det kanske är en kostnad du är beredd att ta, i så fall kör på diskmaskin! I annat fall tycker jag du ska ta till dig tipsen du fått på bänkdiskmaskin eller fundera på bostadsrätt. Du valde ju en lägenhet utan diskmaskin och att nu sura för att hyresvärden inte vill sätta in någon ger inte mycket till resultat. Det var ju du som valde en lägenhet med 40-tals inredning?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vilken form av hjälp skulle du kunna få här ?
Säger ägaren nej att installera diskmaskin är det nog kört .
Kan bli sjukt dyrt för dig om du själv gör någon åverkan på fast inredning.
Men om du kan med höjd hyra få ett nytt kök borde det ju inte vara omöjligt att få ditt diskmaskin .
Annars får du nog nöja dig med en bänkdiskmaskin.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
fastighetsägaren kan inte tvingas modernisera köket.
Jo, det kan han faktiskt, läs mitt förra inlägg. Det finns lagstadgade intervall för upprustning av hyresbostad. Visserligen anges inte kök specifikt i lagtexten, men jag skulle vilja se den hyresnämnd som håller med om att ett nästan 80 år gammalt kök med fel höjd uppfyller lagkravet.

Detta gäller ALLA som hyr sin bostad; rättigheter och skyldigheter. Man kan inte försvara eftersatt underhåll med att det var så när hyresgästen flyttade in, inte enligt svensk lag iaf.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jo, det kan han faktiskt, läs mitt förra inlägg. Det finns lagstadgade intervall för upprustning av hyresbostad. Visserligen anges inte kök specifikt i lagtexten, men jag skulle vilja se den hyresnämnd som håller med om att ett nästan 80 år gammalt kök med fel höjd uppfyller lagkravet.

Detta gäller ALLA som hyr sin bostad; rättigheter och skyldigheter. Man kan inte försvara eftersatt underhåll med att det var så när hyresgästen flyttade in, inte enligt svensk lag iaf.
Det finns många kök runt om i landet som ser ut som detta kök. Du kan inte kräva att ditt kök omedelbart ska uppdateras. Det måste ju också finnas finansiering från ägarens håll. stambyte är en sak men ett kök som är omodernt men i fint skick kommer inte att prioriteras om det inte finns finansiering. Det som händer vid en totalrenovering är ju att hyran höjs rejält. Många av dem som bor i omoderna hus bor där till viss del för att det är låg hyra.

Att flytta in i ett omodernt hus och sen börja en process med att höja standarden verkar lite tungrott, enklare att hitta något som passar ens krav och betala den högre hyran direkt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Om du kan välja till en köksrenovering som läggs på hyran borde alla de där gamla skåpen och diskbänken bytas. Då finns det ingen anledning att inte anpassa det nya köket för diskmaskin.

Ett gammalt 40-tals kök är ju mest bara jobbigt och inte mycket att spara på
 
  • Gilla
FRESTAH och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad är det som säger att det är ok att byta ut blandaren?
Både dotter & jag har erfarenhet av denna gamla typ av lägenhet. Smått och ganska opraktiskt med alltför låg diskbänk och dålig förvaring. Dock charmigt när man inte ha småbarn. För att slippa göra hål i den rostfria diskbänken byter man ut den gamla kranen mot en kombinationskran där fördelningen är finns ovanför bänken. Ingen åverkan på bänken och lätt att återställa köket och originalblandaren när man flyttar.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.