tlundberg skrev:
Det här tycker jag är en intressant fråga. Hur mycket kan man förvänta sig av maskiner på runt ett ton?
Hur djupt gräver man? Hur brett? Hur fort? Vad är egentligen begränsningen?
Vad menar du? Man gräver vääääääääääääääääääääääääääääldigt mycket djupare och bredare med en en tonnare än vad man gör med en spade på samma tid.

Begränsningen? I en en-tonnare, jämfört med en spade? Inget annat än att den i vissa lägen är svårare att komma åt med pga dess storlek, jämfört med en spade ;)

Ingen har sagt att en en-tonnare gör samma jobb som en 15-tonnare, men den är vääääääääääääääääääääääääääääldigt mycket mer att gräva med än en spade. Det är den som hävdar motsatsen som har att förklara sig, IMHO ;)

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
tomasx, du missförstod (med vilja? :)) min fråga.

Var begränsningen går med en spade/skyffel går vet nog de flesta. Ska man gräva om lite i trädgårdslandet går det bra med en spade. Ska man ösa lite sand från ett släp till en sandlåda funkar det bra med en skyffel.

Men vilka jobb klarar man (inte) av med en en-tonnare?
Schakta av för att lägga en gång med plattor. Är det ett vettigt jobb för en en-tonnare?
Dränera om runt huset. En-tonnare?
Schakta av för att gjuta platta till garage. En-tonnare?
Gräva ur för att bygga hus med källare. En-tonnare?
Torpar-/krypgrund. En-tonnare?
Gräva bort en buske. En-tonnare?
En stor tall-rot. En-tonnare?
osv...

thomasx skrev:
Jag betalade ingen timkostnad när jag hyrde grävare hos alltimark i höstas. Endast för två dagar för fredag till måndag morgon.
Jag kanske var lite otydlig med hur jag menade att de räknar timmar. Så länge du inte överstiger 16 körtimmar för en helg (två dygn) så märker man inte timmarna. Skulle man å andra sidan få hem grävaren på fredag kväll och starta upp den direkt och hinna köra 24 timmar innan den lämnas på måndag så skulle jag bli förvånad om man inte åker på hyra för tre dygn.

Följande är saxat från www.nyrent.se som det länkas till i tråden.
Angiven dagshyra utgör hyrespris per maskin och dag vid enskiftsdrift (8 tim). För del av dag utgår hyra som för heldag. Vid utökad användning (flerskift) sker uppräkning som är proportionell mot angiven dagshyra.
Lördagar, söndagar och helgdagar är hyresfria såvida ej maskinerna är i bruk,

En 1-1,5T är väldigt smidig till mindre arbeten. Stora jobb tar längre tid och enda gången det blir omöjligt är när räckvidden inte är tillräcklig.

Att en stor maskin är bättre vid stora jobb är ju lika självklart som att man inte hämtar en Volvo L70 för att ta bort gruset från dörrmattan. ;) 1,6T Bobcaten jag hade var väldigt användbar och fick plats att gräva där det var riktigt trångt också.

• Gilla
Jonas.eriksson.704
  • Laddar…
Nyrent ville ha 3200 inkl moms för fredag-söndag men då är det en 1,5-tonnare och jag kan inte dra den med de bilar jag har tillgängliga. Lämning/hämtning vill de ha 1700 :- för. Synd att jag inte har en större bil....

Gammal tråd men försöker ändå, någon som kan tipsa om vart man kan hyra en 1,5t minigrävare runt bollebyggd/Borås?

Även mitt intresse kvarstår - eller har återkommit - då det börjar bli dags igen.

Senast det begav sig fick bli Allt-i-mark i Göteborg som stod för grävaren. Trots transportsträckan och lite oflexibla hämtnings- och lämningstider var det det bästa alternativet, då.
Lite missnöjd var jag med dem då släpet hade trasiga lampor (undrar om de hade tagit böterna om jag åkt fast? :rolleyes:) vilket jag upptäckte först när jag hämtade. Dessutom hade de gömt undan en liten jävla notis på ett helt orimligt ställe på hemsidan om att en avgift för tvättning av grävaren alltid fakturerades. Inte ett ord om det vid vare sig bokning eller hämtning. Den fakturan kom - bokstavligt talat - i efterhand som ett brev på posten! Visserligen bara en hundring men här står man och spolar av både grävare och släp och tvättar fan så noga och så kommer den fakturan som en liten fjollig dask på kinden. "Jaha, är det otydligt tycker du? Nä, det är ingen annan som klagat..." Jävla fåntratt... Det blir inte Allt-i-mark igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.