mnils skrev:
Har du provat att utnyttja kreditkortsförsäkringen?

Vi hyrde bil i Italien för ca 10år sedan och på väg till flygplatsen när vi skulle åka hem kom en plastskiva flygande från en mötande bil och träffade vår bil i fronten och spräckte vindrutan. Bilen var hyrd utan extra försäkring av uthyrningsbolaget och jag tror självrisken var ca €1500, skadan gick på ca €800 som jag fick betala. Anmälde till kreditkortsförsäkringen när vi kom hem och de ville inte betala ut något alls då de bara ersatte självrisken vid en försäkringsskada och då skadekostnaden var lägre än självrisken så var det ingen försäkringsskada och ingen självrisk enligt deras resonemang.

Som tur så hade jag tecknat en extra försäkring när jag bokade bilen på nätet och den täckte hela kostnaden, plus att jag fick eurobonuspoäng på hela beloppet då jag betalade skadan i Italien med SAS kreditkort :)
Har hittills aldrig behövt använda den. Men enligt villkoren skall de ersätta reparation eller självrisk upp till 15000:- så det bör motsvara de vanliga 3e parts hyrbilsförsäkringar man kan boka på nätet. Jag har santander mitt kort +

• Skärmdump av diskussionsforum med text om självriskeliminering för hyrbil och ersättningsvillkor upp till 15 000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Conqvist skrev:
Jag har aldrig tagit självriskreducering när vi hyrt bil i Spanien och det har aldrig varit något tjafs efteråt. Eftersom de tjatar i en kvart att man ska ha deras försäkring så kan man ju vara säker på att den säljs till ockerpris och förtjänsten är god. Precis som elektronikladorna här hemma försöker kränga onödiga försäkringar. Men givetvis ska man vara nogrann och kika på protokollet och ta lite bilder när man hämtar ut bilen.
Fast om man glömmer dra handbromsen så bilen rullar ner i en kanal i Venedig antar jag att den gör nytta?

M mojjen skrev:
Har hittills aldrig behövt använda den. Men enligt villkoren skall de ersätta reparation eller självrisk upp till 15000:- så det bör motsvara de vanliga 3e parts hyrbilsförsäkringar man kan boka på nätet. Jag har santander mitt kort +
Aha, det försäkringsvillkoret om att betala hela beloppet på resmålet förklarar varför det är billigare att boka och betala en handpenning. Tyckte det verkade helt bakvänt.

Vilken rutten bransch.

mexitegel mexitegel skrev:
Aha, det försäkringsvillkoret om att betala hela beloppet på resmålet förklarar varför det är billigare att boka och betala en handpenning. Tyckte det verkade helt bakvänt.

Vilken rutten bransch.
Jag har aldrig sett att det är ett problem att hyran är betald via nätet innan. Jag tolkar mer deras text att det är ok att hyra en bil på plats med kortet också. Nu är min text saxad från hemsida och inte i själva försäkringsvillkoret. Skall se vad som står.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fast om man glömmer dra handbromsen så bilen rullar ner i en kanal i Venedig antar jag att den gör nytta?
Visst, under förutsättning att en sådan händelse nu täcks av försäkringen.

C Conqvist skrev:
Visst, under förutsättning att en sådan händelse nu täcks av försäkringen.
ja dom friskriver sig lite för vårdslöshet.
var ju även en artikel i Aftonbladet där en Svensk Firma först krävde full ersättning för en som fastande i vatten under en viadukt så hela bilen blev förstörd. De krävde honom på 400000:-. Detta då han skulle förutsatt att bilen kunde fastna i vattnet. Vad jag förstod fick han rätt till slut. Men Försäkringsbolag skiljer strikt på plötslig händelse och oaktsamhet.

Har ett fall på jobbet där en anställd tankat fel, med rätt kostsam reparation. Maskinskadeförsäkringen har 40% självrisk, vilket i sig var svettigt. sen kom brasklappen då han varit oaktsam, så drog de sen av 50% på ersättningen, efter självrisk. Blev inte mycket kvar:)

Tack för alla svar, nu är är bilen bokad.

P
surris surris skrev:
Kan rekommendera Locauto som vi använt utan några problem och med bra priser.
Har också använt Locauto, på Sardinien fungerade klockrent.
En annan faktor är att kön till de små biluthyrarna är MYCKET kortare än till de stora kända märkena på flygplatsen.

Det man ska tänka på och fråga om. Drivmedel. En del debiterar för en full tank direkt och då ska fordonet återlämnas med tom tank , """ Det bli att knuffa in den sista metrarna 🙂🙂 """ ingen återbetalning och inte som i Sverige, full tank ut och full tank in. Så det gäller att se till att det är så lite drivmedel som möjligt när foronet återlämnas. Råkade ut för det i Spanien, tänkte svenska förhållande, men nej blev blåst på 50 Euro, som var värdet på det som var kvar i tanken. Bättre då att hyra av dom små och kanske en begagnat fordon, finns dom som har det och är bra mycket billigare. Dom brukar stå i kö vid utgången och ropa, dom kör med, halv tank ut och ska det vara halv tank in. Många av dom har även hemsida att boka på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.