Sommarsemestern blir i Italien och ska boka en hyrbil men jisses vilken djungel. Vågar man boka från någon annan än de kända firmorna som Avis, Europcar, Hertz, Sixt osv ? Vi hyrde bil för ett antal år sedan men kan inte minnas att det var en sån djungel då.

Är ju lite lockande när man får samma bil för halva pengen, men det är ju en klen tröst om de vägrar betala tillbaka depositionen för de tycker sig ha hittat en skada. Självklart fotar och filmar man hela bilen vid hämtning och lämning men om de inte återbetalar så är man rätt rökt ändå känns det som.

Tips någon?

surris
mexitegel mexitegel skrev:
Sommarsemestern blir i Italien och ska boka en hyrbil men jisses vilken djungel. Vågar man boka från någon annan än de kända firmorna som Avis, Europcar, Hertz, Sixt osv ? Vi hyrde bil för ett antal år sedan men kan inte minnas att det var en sån djungel då.

Är ju lite lockande när man får samma bil för halva pengen, men det är ju en klen tröst om de vägrar betala tillbaka depositionen för de tycker sig ha hittat en skada. Självklart fotar och filmar man hela bilen vid hämtning och lämning men om de inte återbetalar så är man rätt rökt ändå känns det som.

Tips någon?
Kan rekommendera Locauto som vi använt utan några problem och med bra priser.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Kan inte tipsa om någon att hyra av, bara att det är väl värt att läsa på om ZTLs i städerna!

I många zoner får man inte köra bil vid vissa tider. Mina föräldrar hyrde bil i Italien och vid två olika tillfällen ~10månader efter fick dom brev hem med böter. Först trodde vi det var en scam men man fick en kod att använda för att logga in hos deras motsvarighet till Trafikverket. Kunde då se bilder på mina föräldrar i en liten fiat körandes runt på ”avstängda” vägar :D

Googlar man ”italy fine scam” kommer det upp andra som åkt på samma böter.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Just det, läste om de där. Selfies vill man ju helst ta själv :)

• Gilla
  • Haha
benis och 2 till
  • Laddar…
I Spanien hyr jag alltid från de billigare bolagen. Generellt billigast att hyra med hämtning på flygplatsen. Oftast hyr jag av Goldcar som finns även i Italien.
Jag har ett kreditkort med hyrbilsförsäkring som täcker självrisken upp till 15000:- Annars hade jag bokat med helförsäkring.

Även med kortförsäkringen så gäller det att vara ybernoga vid utcheckningen och kontrollera skador som inte står på hyrespapperet, och få det dokumenterat innan du kör iväg. Foton i efterhand duger inte.

Detta gäller även om du hyr av hertz/avis med flera. Enda undantaget är om du hyr med helförsäkring utan deposition vilket alla erbjuder även de billigare firmorna. Men då blir det dyrare.

för den som inte brukar hyra bil frekvent hade jag nog valt det senare. Kostar kanske 1500:- extra beroende på hyrestid. Själv hyr jag 2-3 ggr/år och kan vid det här laget förlora en deposition och ligger ändå plus.

ps. Mitt rekord i billig hyra är 16 cent, för en vecka i Spanien. I år ser dock ut att vara det dyraste priset för hyrbilar någonsin..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M mojjen skrev:
I år ser dock ut att vara det dyraste priset för hyrbilar någonsin..
Det är några år sedan vi hyrde sist men slogs också av att priserna verkade vara betydligt dyrare men då är det bara att gilla läget :).

Noname uthyrare har jag hittat för knappt 5000 medan de kända bolagen tar runt 7000.

mexitegel mexitegel skrev:
Det är några år sedan vi hyrde sist men slogs också av att priserna verkade vara betydligt dyrare men då är det bara att gilla läget :).

Noname uthyrare har jag hittat för knappt 5000 medan de kända bolagen tar runt 7000.
för hur länge? Jag skall vara nästan 4v i Spanien. Brukade betala ca 4000:- med deposition, nu börjar det på runt 11000:- för 4v.

Ps. Brukar vara mycket bättre pris via hyresförnedlinstjänster som söker alla bolag, mot att kolla direkt med resp bolag).

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll vilken firma man hyr av, alla försöker blåsa dig. I alla fall i vid flygplatsen i Rom. Tror det var tre olika företag i en och samma disk med en och samma person som bemannade.
1) Se till att du får den biltyp du betalar för. Vi hade bokat och betalat för en mellanklassbil då vi hade en hel del packning. Han ville ge oss en Punto.
2) De vill lura på dig massa dyra försäkringar och hotar med svindyr självrisk om du inte tar försäkringen.
3) Tankar du inte upp bilen innan inlämning debiterar de en massiv fast kostnad. Fast det spelade ingen roll, i vårt fall debiterade de den trots nytankad bil. Och just det, killen som står och tankar åt dig på macken jobbar troligen inte där men förväntar sig några euro för besväret.
4) Du kan inte lösa ut en bil med bankkort, det måste vara kreditkort. Spelar ingen roll hur mycket pengar du har på kontot. Står det debit på kortet blir det kalla handen.
5) Andas och se till att inte vara stressad. Varje utlämning tar 30-40 minuter och är helt enkelt en uttröttningstaktik för att få dig att gå med på vad som helst bara för att få komma iväg.

Trafikvett i Italien
- Stopskylt verkar ses som våra väjningsskyltar.
- Väjningsskyltarna bryr sig ingen om.
- Motorvägspåfarterna i Rom är obefintliga. Växla ner, trampa till och kasta dig ut. Glöm inte radbanden.
- Runda skyltar med siffror på verkar ingen förstå sig på. Enligt vissa italienska nätforum kan det vara minsta lagliga hastighet.
- I bergen håller man ut i innerkurvorna. Dvs man slickar inte kantlinjen i högerkurvorna och bli därför inte skraj om du möter någon som nästan går över mittlinjen i din vänsterkurva. Varför? Horder med medelålders män i lycra som leker Giro d’Italia befolkar serpentinvägarna.
- Vägmärken syns dåligt (inte alls) i mörker. På motorvägarna verkar många vägmärken sakna reflexmaterial eller vara så skitiga att de inte alls syns i mörker. Alternativt hade någon varit svinsnabb att sätta upp hundratals vägmärken till morgonen därpå. Speciellt de runda skyltarna med siffror syntes inte alls på natten.
- Vägmärken sätter man gärna alla på samma ställe när man ändå har stannat till med maskinerna. I Toscana var det inte ovanligt med 8 märken i en och samma kurva.

Personligen avskyr jag Rom och andra större städer då samtliga italienare i besöksnäringen jag stött på är ute efter att blåsa mig. Åk ut på landet. Träffa underbara människor och njut av omgivningarna. Redan dag två kommer du att blåsa omkring som en infödd medans baksätesförarna skriker att STOP betyder att du måste stå still.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Jocke Best och 9 till
  • Laddar…
T
Italien är nog det enda stället där jag på senare år upplevt att de ifrågasatt skråmor och börjat tvinga en vid returlämning att gå med på att man skall erkänna att man har orsakat det. Ta bilder innan ni åker iväg!

EDIT Vid Fiumicino då alltså.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Italien är nog det enda stället där jag på senare år upplevt att de ifrågasatt skråmor och börjat tvinga en vid returlämning att gå med på att man skall erkänna att man har orsakat det. Ta bilder innan ni åker iväg!

EDIT Vid Fiumicino då alltså.
Lika illa i Spanien. De brydde sig kanppt alls för några år sen. men nu kör dom så hårt dom kan. Dock är Goldcar ahr dock en tydlig policy i Spanien, och förhoppningsvis även italien. Skador som är mindre än "nyckelbrickan" som är ca 5cm tar de inte hänsyn till. Men jag hittar alltid ett antal onoterade skador. Tror strategin är att bilar som får skador med deras egna helförsäkring dokumenteras inte. Först när någon valt att köra utan helförsäkring och då begär att de dokumenterar in det så kommer det med på papperen. Och som jag skrev innan, det räcker aldrig att själv fota. Det måste dessutom in i deras system så det blir uppdaterat på hyreskontraktet med nya skador man hittar. Jag lägger i snitt 20-30min mer på en utcheckning pga detta mot om jag inte hade försäkrat. men Jag sparar ju å andra sidan 3-4000:. per år. Så för mig är det värt det. Har haft "tjafs" 2 ggr på 20 år. Den ena försökte de få det till att en buckla på en nummerplåt var ny, och menade att noteringen på papperet avsåg en hårstrås repa under plåten. Samt en radioantenn som aldrig fanns. Slutade med att de fick backa på plåten men jag stod för 12 euro för en antenn. Det bolaget ahr jaga aldrig återgått till. Det var ett uppriktigt försök till blåsning. Den andra var på Goldcar som är de jag använder mest. De hade trots att vi visade upp 2 skador inte fått in dom i systemet. I det fallet byggde det på vad jag kunde se på ett rent misstag. De backade direkt när jag visade fotona, och refererade till att vi visade upp det vid utcheckning. Men när frugan reser själv så köper hon försäkring, hon får nog käka atarax en vecka innan annars:)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll vilken firma man hyr av, alla försöker blåsa dig. I alla fall i vid flygplatsen i Rom. Tror det var tre olika företag i en och samma disk med en och samma person som bemannade.
1) Se till att du får den biltyp du betalar för. Vi hade bokat och betalat för en mellanklassbil då vi hade en hel del packning. Han ville ge oss en Punto.
2) De vill lura på dig massa dyra försäkringar och hotar med svindyr självrisk om du inte tar försäkringen.
3) Tankar du inte upp bilen innan inlämning debiterar de en massiv fast kostnad. Fast det spelade ingen roll, i vårt fall debiterade de den trots nytankad bil. Och just det, killen som står och tankar åt dig på macken jobbar troligen inte där men förväntar sig några euro för besväret.
4) Du kan inte lösa ut en bil med bankkort, det måste vara kreditkort. Spelar ingen roll hur mycket pengar du har på kontot. Står det debit på kortet blir det kalla handen.
5) Andas och se till att inte vara stressad. Varje utlämning tar 30-40 minuter och är helt enkelt en uttröttningstaktik för att få dig att gå med på vad som helst bara för att få komma iväg.

Trafikvett i Italien
- Stopskylt verkar ses som våra väjningsskyltar.
- Väjningsskyltarna bryr sig ingen om.
- Motorvägspåfarterna i Rom är obefintliga. Växla ner, trampa till och kasta dig ut. Glöm inte radbanden.
- Runda skyltar med siffror på verkar ingen förstå sig på. Enligt vissa italienska nätforum kan det vara minsta lagliga hastighet.
- I bergen håller man ut i innerkurvorna. Dvs man slickar inte kantlinjen i högerkurvorna och bli därför inte skraj om du möter någon som nästan går över mittlinjen i din vänsterkurva. Varför? Horder med medelålders män i lycra som leker Giro d’Italia befolkar serpentinvägarna.
- Vägmärken syns dåligt (inte alls) i mörker. På motorvägarna verkar många vägmärken sakna reflexmaterial eller vara så skitiga att de inte alls syns i mörker. Alternativt hade någon varit svinsnabb att sätta upp hundratals vägmärken till morgonen därpå. Speciellt de runda skyltarna med siffror syntes inte alls på natten.
- Vägmärken sätter man gärna alla på samma ställe när man ändå har stannat till med maskinerna. I Toscana var det inte ovanligt med 8 märken i en och samma kurva.

Personligen avskyr jag Rom och andra större städer då samtliga italienare i besöksnäringen jag stött på är ute efter att blåsa mig. Åk ut på landet. Träffa underbara människor och njut av omgivningarna. Redan dag två kommer du att blåsa omkring som en infödd medans baksätesförarna skriker att STOP betyder att du måste stå still.
Håller med på mycket där. Försäkringar har de försökt sälja på mig många gånger. Det gäller ju att man själv från början bestämt sig för att man tar risken med förhöjd självrisk. Jag är tydlig direkt att jag skall ha självrisk, och hyr ofta. De brukar då backa snabbt.

Tankningen är normalt. De flesta hyrbilsbolag erbjuder antingen full/full eller Full/empty-refund.
full/full tar aldrig ut en tankningsavgift om du lämnar den full. På senare tid har de dock alltid reserverat belopp för både en tank och avgift för att tanka. Denna krediteras alltid om bilen återlämans med full tank.
Väljer man Full/Empty-refund. Så TArd e ut en serviceavgift för att tanka upp, den tas Alltid ut så har man valt detta så är det inget krav att tanka bilen, bortsett från att deras bensinpris något i överkant. Men avgiften som brukar ligga på 30-40 euro kommer alltid till. Dock brukar detta hyresalternativ vara lite billigare. Min erfarenhet är att vid en kort hyra så lönar sig alltid full/full. Vid en lång hyra så blir full/empty billigare, då serviceavgiften slås ut på längre tid.

Att de inte accepterar bankkort gäller nog i hela världen. Även hotell brukar tillämpa det. Det beror på att hur rik du än är, så kandom inte reservera ett belopp på ditt bankkort. Så smäller du bilen så kan du flytta över pengarna och döda kortet, och dom har en riktig uppförsbacke att få sina pengar. De behöver med andra ord en kreditgivare emellan som garanterar att de får betalt.

Sista punkten har du helt rätt i. Skall man inte hyra dyrt med helförsäkring och 0 självrisk. Var inte stressad. Det tar lite extra tid. Lägg dessutom extra tid redan vid bokningen, läs igenom allt. Det finns fler fallgropar. tex begränsad körsträcka. Inte ovanligt med en begränsning på en vecka på 50 mil. Sen tar de 4-5 euro per mil. Såg även en firma som hade regel att om du skulle köra mer än 2000km, så skulle man köra in och skifta bilen innan den passerar 2000km. Annars tillkom 2 euro per km, dvs 200:-/mil. Riktig fallgrop för den som hyr hela sommaren.

Man får tänka lite som när man bokar med Ryan Air läs allt en extra gång innan man trycker på beställ, och var medveten på vad du köper, och vilka risker du tar med ett lågprisalternativ..

M mojjen skrev:
Tankningen är normalt. De flesta hyrbilsbolag erbjuder antingen full/full eller Full/empty-refund.
full/full tar aldrig ut en tankningsavgift om du lämnar den full. På senare tid har de dock alltid reserverat belopp för både en tank och avgift för att tanka. Denna krediteras alltid om bilen återlämans med full tank.
Fast i mitt fall krediterades aldrig avgiften, trots löften om att så skulle ske. Å andra sidan fick vi med viss utrustning som skulle kostat extra som de inte tog betalt för så det jämnade väl kanske ut sig något. Med fördel för dem. :rolleyes:

• Wow
mexitegel
  • Laddar…
Tack för många bra svar. Jag hade ändå tänkt teckna självriskreduceringen. Det låter som att de kanske blir lättare att ha att göra med då :cool:.

Har kört i Italien innan så det är lugnt. @Knattecrossfarsan beskrivning skulle lika gärna kunna vara Göteborg i rusningstrafik :crysmile:. Har man dessutom fått med en tuta på bilen så är det ju rimligt att man använder den :crysmile:.

Jag har aldrig tagit självriskreducering när vi hyrt bil i Spanien och det har aldrig varit något tjafs efteråt. Eftersom de tjatar i en kvart att man ska ha deras försäkring så kan man ju vara säker på att den säljs till ockerpris och förtjänsten är god. Precis som elektronikladorna här hemma försöker kränga onödiga försäkringar. Men givetvis ska man vara nogrann och kika på protokollet och ta lite bilder när man hämtar ut bilen.

A
M mojjen skrev:
Jag har ett kreditkort med hyrbilsförsäkring som täcker självrisken upp till 15000:- Annars hade jag bokat med helförsäkring.
Har du provat att utnyttja kreditkortsförsäkringen?

Vi hyrde bil i Italien för ca 10år sedan och på väg till flygplatsen när vi skulle åka hem kom en plastskiva flygande från en mötande bil och träffade vår bil i fronten och spräckte vindrutan. Bilen var hyrd utan extra försäkring av uthyrningsbolaget och jag tror självrisken var ca €1500, skadan gick på ca €800 som jag fick betala. Anmälde till kreditkortsförsäkringen när vi kom hem och de ville inte betala ut något alls då de bara ersatte självrisken vid en försäkringsskada och då skadekostnaden var lägre än självrisken så var det ingen försäkringsskada och ingen självrisk enligt deras resonemang.

Som tur så hade jag tecknat en extra försäkring när jag bokade bilen på nätet och den täckte hela kostnaden, plus att jag fick eurobonuspoäng på hela beloppet då jag betalade skadan i Italien med SAS kreditkort :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.