Ussee Ussee skrev:
Ja du...förutom då att jag inte kunde använda uppfart eller garage kom de och lastade av containern som de skulle kasta skräpet i en dag för tidigt. De knackade heller inte på vilket gjorde att jag inte kunde använda släpet...på 3 månader. I min enfald trodde jag man snabbade på med att ringa bort den eftersom den kostar pengar per dag. Men de hade väl råd att ha den där hela tiden.

En annan rolig händelse var när jag frågade en av hantverkarna var han komifrån. Han berättade glatt att han var från Spanien och arbetade som skiduthyrare men när pandemin kom var han tvungen att hitta ett annat jobb.

Ytterligare en upplevelse var när granne nr 2 ringde och påpekade att de rökte gräs medans de jobbade.

Men de var väldigt respektfulla. Istället för att nyttja toaletten vi erbjöd valde de att kissa i häcken under hela perioden. Däremot använde de toan när de gjorde nr2....vad jag vet.

Har väl 47 saker kvar...nöjd nu eller ska jag fortsätta
Nu kan du inte sluta. Du verkar ha material för att skriva en ganska underhållande bok. MERA!!

• Älska
Dowser4711
  • Laddar…
Tobbe Wilson Tobbe Wilson skrev:
Alltid, alltid fast pris!
Haha, jag hade fast pris en gång men det tog så lång tid för klåparna att de backade ur. Som tur var var det inte utomhusjobb utan bygge av innerväggar mm så jag godtog en vecka extra arbete från den dagen de ville sluta.

Skumpe
K karlmb skrev:
Haha, jag hade fast pris en gång men det tog så lång tid för klåparna att de backade ur. Som tur var var det inte utomhusjobb utan bygge av innerväggar mm så jag godtog en vecka extra arbete från den dagen de ville sluta.
I det fallet hade nog löpande blivit väldigt dyrt. Tur du hade fast.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Jag förstår dig till viss del, många yngre = sociala medier.
Men däremot om hantverkaren får en kund som ringer, han måste ju se till att ha jobb imorgon också.
Vem tror du betalade hantverkaren när du ringde honom och ville ha ett jobb/offert utfört??
Förmodligen den kund han var hos vid tillfället.
Om hantverkaren får en kund som ringer och han inte har hörselkåpor med mikrofon eller liknande, då frågar hantverkaren om han kan få ringa upp lite senare. Förutsatt givetvis att hantverkaren släpper allt arbete för att prata i telefon.
Om man däremot kan prata och samtidigt ha båda händerna fria så tycker jag det spelar ingen som helst roll om de pratar i telefon.
Men hantverkare som pratar i telefon med andra kunder, hur jobbet skall göras, vad det kostar, när de kan komma med mera på den tid som jag betalar han för att arbeta, det är ett jäkla otyg.

F frityreldarn skrev:
Om hantverkaren får en kund som ringer och han inte har hörselkåpor med mikrofon eller liknande, då frågar hantverkaren om han kan få ringa upp lite senare. Förutsatt givetvis att hantverkaren släpper allt arbete för att prata i telefon.
Om man däremot kan prata och samtidigt ha båda händerna fria så tycker jag det spelar ingen som helst roll om de pratar i telefon.
Men hantverkare som pratar i telefon med andra kunder, hur jobbet skall göras, vad det kostar, när de kan komma med mera på den tid som jag betalar han för att arbeta, det är ett jäkla otyg.
Än en gång…..
Vad tror du hantverkaren gjorde när du ringde och frågade om jobb, kostnader, mtrl etc???
Tänk efter nu.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Än en gång…..
Vad tror du hantverkaren gjorde när du ringde och frågade om jobb, kostnader, mtrl etc???
Tänk efter nu.
Jag som kund kan ju inte veta var hantverkaren är, vad han gör eller när han kan svara eller prata. Det är ju inte kundens ansvar!
Tänk efter lite nu skriver du. Så du tycker alltså att det är okej att en hantverkare som jobbar för dig, lägger ifrån sig alla verktyg slutar arbeta och svarar i telefon och diskuterar arbete kostnader upplägg med mera på ett annat jobb han har hos någon annan? För det var exakt detta jag skrev att det tycker jag absolut inte är okej. Du får gärna tycka det

F frityreldarn skrev:
Jag som kund kan ju inte veta var hantverkaren är, vad han gör eller när han kan svara eller prata. Det är ju inte kundens ansvar!
Tänk efter lite nu skriver du. Så du tycker alltså att det är okej att en hantverkare som jobbar för dig, lägger ifrån sig alla verktyg slutar arbeta och svarar i telefon och diskuterar arbete kostnader upplägg med mera på ett annat jobb han har hos någon annan? För det var exakt detta jag skrev att det tycker jag absolut inte är okej. Du får gärna tycka det
Nä dom ska stå redo för dig!

M MHK2 skrev:
Nä dom ska stå redo för dig!
Bra då tänker vi samma. Ett tag trodde jag du var så korkad så du tycker att det var helt okej att hantverkaren pratade bort timvis med tid när de var på arbete istället för att arbeta. Tur vi fick rett ut det

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Bra då tänker vi samma. Ett tag trodde jag du var så korkad så du tycker att det var helt okej att hantverkaren pratade bort timvis med tid när de var på arbete istället för att arbeta. Tur vi fick rett ut det[/QUOTE

F frityreldarn skrev:
Bra då tänker vi samma. Ett tag trodde jag du var så korkad så du tycker att det var helt okej att hantverkaren pratade bort timvis med tid när de var på arbete istället för att arbeta. Tur vi fick rett ut det
Skillnaden är att du är helt korkad och lever som om du är viktigast. Hantverkaren ska stå givakt för dig, vara redo när du ringer, och helst inte ha några andra kunder än dig. Alltså lägg ner ditt jävla skitsnack. Det finns kunder och sedan finns sådana som du…

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Skillnaden är att du är helt korkad och lever som om du är viktigast. Hantverkaren ska stå givakt för dig, vara redo när du ringer, och helst inte ha några andra kunder än dig. Alltså lägg ner ditt jävla skitsnack. Det finns kunder och sedan finns sådana som du…
Ha ha! Ditt språk visar utan några som helst tvivel vilken människa du är! Jag hade skämts ihjäl att uppföra mig som dig. Det finns ju ingen människa i världen som är riktigt funtad som skulle tycka det är okej att ens inhyrda hantverkare står och pratar någon annans arbete eller annat mer än bara något kort. Det är ju inte särskilt svårt att räkna ut att du är hantverkare som gärna står på kundens tid och pratar andra personers arbete!

F frityreldarn skrev:
Ha ha! Ditt språk visar utan några som helst tvivel vilken människa du är! Jag hade skämts ihjäl att uppföra mig som dig. Det finns ju ingen människa i världen som är riktigt funtad som skulle tycka det är okej att ens inhyrda hantverkare står och pratar någon annans arbete eller annat mer än bara något kort. Det är ju inte särskilt svårt att räkna ut att du är hantverkare som gärna står på kundens tid och pratar andra personers arbete!
Vem har sagt att det samtalet ska vara flera timmar??
Inte jag iaf, och det är inte meningen heller. Jobben kollas på plats, det borde ju en sån som du veta. Men att få ha rätt att svara sin telefon, ja den rätten har inte ens du rätt att bestämma!!

Tar man in snickare på löpande räkning ska det vara någon som du har förtroende för och litar på och du vet jobbar på i ett bra tempo.

Då skall dessa diskussioner inte behövas.

Annars bör man hålla sig till fasta priser.

/ATW

M MHK2 skrev:
Inte jag iaf, och det är inte meningen heller. Jobben kollas på plats, det borde ju en sån som du veta. Men att få ha rätt att svara sin telefon, ja den rätten har inte ens du rätt att bestämma!!
M MHK2 skrev:
Nej det har jag heller inte sagt om du hade orkat läsa mitt svar. Har aldrig sagt att ett samtal skulle vara flera timmar, men många samtal under en dag kan bli "timvis". Helt okej att snabbt svara i telefonen. Men inte att stå och diskutera arbete och annat på min tid. Mer än kort, som sagt. Med hörlurar på helt okej. Är man hantverkare får man ta sådana samtal efter dagens slut om man inte har råd att köpa sig ett par hörlurar eller en hörsnäcka. Och en "sån som jag" har kanske inte rätt att bestämma om hantverkaren får svara i telefon eller inte men det har jag heller aldrig sagt. Finns ju kunder kunder som så klart har totalt telefonförbud men det är inte det jag menar. Jag menar och har hela tiden sagt hantverkare som står och diskuterar andra arbete på min arbetstid. Kort samtal ok. Inget annat

Jag tar bort bevakningen av denna tråden då trollen tar över!

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.