Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?

• Wow
  • Ledsen
JAJansson och 4 till
  • Laddar…
Nej, det låter inte rimligt. Har du fast pris på jobbet?

• Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 5 till
  • Laddar…
BUP BUP skrev:
Jag tycker att de snickare som håller på att byta mitt tak från tegel till plåt är för långsamma. Enkelt tak med nock, lucka, toalett- och expansionskärlsevakuering, halva skorsten på ena sidan och inget förutom den andra halvan av skorstenen på andra sidan. Borttaget tegel, råspont, förstärkt takstolar(alla) med bredvidliggande limträ, återställt med råspontlucka, kondensdkydd, reglar, läkt, plåt, vindskiveplåt och hängrännamed stuprör. Huset är ca 8*7 m på marken och taklutning nära 45 grader. Är det rimligt med 25 arbetsdagar på 2 personer?
400h för en 56kvm stor stuga. Jisses. Hälften är att ta i

• Gilla
  • Wow
Langos och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, det låter inte rimligt. Har du fast pris på jobbet?
Nej, löpande!

MultiMan
Låter som väldigt lång tid..

3 personer bytte mitt besvärliga tak med hus i T-form, dubbla ränndalar och ena delen i 35 grader, den andra i 45. Två fönsterkupor, skorsten och 2 rörgenomgångar. Tog under 4 dagar att läkta ett nästan rent tak (max halv dag rivning som inte var utförd innan), kondensväv, plåt, vindskivor, hängrännor (med långa, manuellt böjda krokar i bärläkten) osv. Plåtdetaljerna gjordes i deras verkstad så den tiden tillkommer. Mitt hus grund är ca 8,5x8,5. 2-plan, så ställningar fick jag satt upp innan de anlände.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget absolut prestandakrav. Men tidsåtgången måste vara skälig. Har du inte fått någon kostnadsuppskattning innan arbetet startade?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Låter som väldigt lång tid..

3 personer bytte mitt besvärliga tak med hus i T-form, dubbla ränndalar och ena delen i 35 grader, den andra i 45. Två fönsterkupor, skorsten och 2 rörgenomgångar. Tog under 4 dagar att läkta ett nästan rent tak (max halv dag rivning som inte var utförd innan), kondensväv, plåt, vindskivor, hängrännor (med långa, manuellt böjda krokar i bärläkten) osv. Plåtdetaljerna gjordes i deras verkstad så den tiden tillkommer. Mitt hus grund är ca 8,5x8,5. 2-plan, så ställningar fick jag satt upp innan de anlände.
Fast här var det tydligen även förstärkning av takstolar och byte av all råspont. Men det låter ändå väldigt mycket.
Det där med förstärkningen låter lite konstigt. Är taket möjligen väldigt snett? Tänker om de gamla takstolarna har behövt rätas upp också, sånt kan ta lite mer tid.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Håller med om förstärkningen när man går från tegel till plåt, brukar vara tvärtom, så här hade nog mer information varit behjälplig.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Det verkar väl många timmar.
Lägg upp lite bilder på arbetet, det kan vara mer saker som är gjorda som du inte sett.
Sortera och slänga rivningsmateriel tex.
Vad slutade fakturan på?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Missade att det var byte till plåt. Då skulle jag gissa att taket formmässigt behövt rätas upp. Kan bli svårt med plåt på ett krokigt tak. Sådant kan nog ta lite tid.

• Gilla
Richard Beiron och 4 till
  • Laddar…
Nu gissar jag bara för TS behöver nog komplettera uppdragets omfattning en del. Men om det handlar om att riva bef helt, Sala på takstolar alt regla jämte bef för att få jämnt och sen på med spont, papp och plåt etc så visst är det ett omfattande jobb men de bör absolut var på slutspurten nu. Reser de byggställning runt hela också eller flyttar de runt en mindre? Rivning bör väl effektivast ha gått rakt ner i en container för pannorna och en blandat för allt annat mög. Vem ska plåta? De med hjälp av klickplåt eller riktigt valsat med plåtslagare?

• Gilla
Dennis Persson och 1 till
  • Laddar…
V
BUP BUP skrev:
Du kan ju inte ta dem på löpande o sen kräva vad dem skall hinna.
Då ska du ta fast pris.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
N
Det är ju aldrig fel med bilder. Jag kan inte uttala mig om tiden, men ofta tar saker längre tid än planerat.
Och är det en firma man känner förtroende för är löpande alltid billigare.
Dock ska man ju helst bett om en uppskattad budget innan.
Lägg gärna in några kort och deras sammanräknade peng är uppe i,
så kanske någon här har en bra åsikt om kostnad.

Redigerat:
Har gjort ett liknande jobb själv men är inte snickare. Kan dock säga att det lätt drar iväg timmar när man ska göra saker som inte är ”standard”.

Ett standard takjobb där det går att få dit en container, lätt åtkomligt med byggställning runtom och enbart papp och betongpannor och rännor och vindskivor ska bytas, samt att man kan lyfta upp pannor från kranbil. Då går det rättså snabbt.

Men sedan om man ska ner i råspont och takstolar och jobba så kan jag tänka mig det tar längre tid. Andra krångliga moment kan vara om skorstenen behöver fixas, det fanns röta någonstans eller om gamla taket innehöll asbest etc.

Skulle nog säga att löpande räkning är bra om man stämmer av hela tiden så att man får förståelse. I detta fallet kan det vara rimlig tidsåtgång tror jag beroende på omständigheterna.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
En annan kommentar kring takjobben på villor som jag ser i göteborgsområdet är att det sällan verkar vara svenska hantverkare som gör dessa standardjobben där man går in med ett ganska lågt fast pris för att byta pannor + papp. Så antagligen är det ett ganska slitigt jobb med låg lön i förhållande till arbetsinsats, arbetsskydd etc. Någon som vet mer?

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.