HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Här står det max 4,2 bar : [länk] och det verkar mer rimligt.
På den sidan finns också en hel del litteratur i pdf, som kan vara nyttigt att läsa.
Men vad tusan... Det är ju sant det du skriver... Suck!

Som sagt, 20 liter är stort som två kökshinkar ungefär, så det är inte så stort. Och då blir det ju mycket på och av även om frånslagstrycket är fyrdubbla tillslagstrycket.

Man kan som sagt inte utnyttja hela volymen. Om vi tänker oss att tanken är helt tom vid tillslagsläget i exemplet ovan (och förenklar siffrorna lite), så har du 20 liter luft i tanken vid 1 bar. Om frånslaget är det dubbla har du 10 liter luft vid två bar (och 10 liter vatten). Kan du höja spannet mellan till- och frånslag får du i mer vatten. Vid tre bars frånslag blir det 7 liter luft och 13 l vatten, vid 4 bar blir det 5 l luft och 15 l vatten.

Så även om du optimerar det är det rätt små volymer vi pratar om. Det går att ta några glas vatten eller att borsta tänderna utan att pumpen går igång, men annars kommer den göra det rätt ofta. Det är nackdelen med ett litet tryckkärl.

men tyvärr hittar jag också "PPT 800, Start: 1,4 bar och Stopp: 2,8 bar" i ett av dokumenten :(
Om man läser vidare så finns dock uppgifter om 42 m tryckhöjd, så den verkar kunna trycka mer än 2,8 bar.

Redigerat:
men tyvärr hittar jag också "PPT 800, Start: 1,4 bar och Stopp: 2,8 bar" i ett av dokumenten :(
Mycket förvirrande ju. Kanske inte värt att öka trycket då. Känns säkrare såhär då väl
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, 20 liter är stort som två kökshinkar ungefär, så det är inte så stort. Och då blir det ju mycket på och av även om frånslagstrycket är fyrdubbla tillslagstrycket.

Man kan som sagt inte utnyttja hela volymen. Om vi tänker oss att tanken är helt tom vid tillslagsläget i exemplet ovan (och förenklar siffrorna lite), så har du 20 liter luft i tanken vid 1 bar. Om frånslaget är det dubbla har du 10 liter luft vid två bar (och 10 liter vatten). Kan du höja spannet mellan till- och frånslag får du i mer vatten. Vid tre bars frånslag blir det 7 liter luft och 13 l vatten, vid 4 bar blir det 5 l luft och 15 l vatten.

Så även om du optimerar det är det rätt små volymer vi pratar om. Det går att ta några glas vatten eller att borsta tänderna utan att pumpen går igång, men annars kommer den göra det rätt ofta. Det är nackdelen med ett litet tryckkärl.
Menar du att
Som sagt, 20 liter är stort som två kökshinkar ungefär, så det är inte så stort. Och då blir det ju mycket på och av om frånslagstrycket är fyrdubbla tillslagstrycket.

Man kan som sagt inte utnyttja hela volymen. Om vi tänker oss att tanken är helt tom vid tillslagsläget i exemplet ovan (och förenklar siffrorna lite), så har du 20 liter luft i tanken vid 1 bar. Om frånslaget är det dubbla har du 10 liter luft vid två bar (och 10 liter vatten). Kan du höja spannet mellan till- och frånslag får du i mer vatten. Vid tre bara frånslag blir det 7 liter luft och 13 l vatten, vid 4 bar blir det 5 l luft och 15 l vatten.

Okej, det är bra info.
Att det gör kanske ingen avsevärd skillnad om jag ökat start och stopp tryck då. Kärlet är litet som du säger.

Det där är en pytteliten tank, bara för att jämna ut tryckstötar, ingen reservoar. Platsbrist?

J
Jag kunde spola 7 liter vatten i duschen som sagt när den var ny pumpad till max.

Men, jag får väl infinna mig i att den går ofta. Och att det nog är som det ska vara så att säga.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
se mitt utökade tidigare svar nr 18.

Fotografen Fotografen skrev:
Det där är en pytteliten tank, bara för att jämna ut tryckstötar, ingen reservoar. Platsbrist?
Ingen aning. Jag tog det proffsen sa jag kunde sätta in. Kunde verkligen inget sånt här... Som ni märkt nu

Om man läser vidare så finns dock uppgifter om 42 m tryckhöjd, så den verkar kunna trycka mer än 2,8 bar.
Jag fattar nu att detta är för klurigt för mig.

L Lilla Husägaren skrev:
Jag fattar nu att detta är för klurigt för mig.
Nej, det är inte speciellt klurigt. Om jag vore du så skulle jag börja med att kolla lufttrycket och se att det är t.ex. 1,2 och sedan höja frånslagstrycket till 3,6 -3,8 och se om resultatet är OK.
P.S. Jag har 2 motsvarande system vid sommarstugan och det är bara när jag duschar, som jag upplever att pumpen går lite väl ofta D.S.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, det är inte speciellt klurigt. Om jag vore du så skulle jag börja med att kolla lufttrycket och se att det är t.ex. 1,2 och sedan höja frånslagstrycket till 3,6 -3,8 och se om resultatet är OK.
P.S. Jag har 2 motsvarande system vid sommarstugan och det är bara när jag duschar, som jag upplever att pumpen går lite väl ofta D.S.
Jaha så man kan ha sån pass skillnad mellan start och stopp.
Får tänka på det då. Tack för tips

L Lilla Husägaren skrev:
Jaha så man kan ha sån pass skillnad mellan start och stopp.
Får tänka på det då. Tack för tips
Ja i princip är det väl ens egen bekvämlighet, som sätter gränsen för hur stor skillnad man kan ha. Det man kan få se upp med är ju vad pumpen klarar, så att man inte sätter för högt frånslag, för då riskerar man att pumpen inte stänger av. 42 m tryckhöjd motsvarar c:a 4,2 bar, så t.ex. 3,6 borde absolut fungera. Och tycker du att 1,2 är för lågt att t.ex. duscha i, så kan du ställa upp det lite, dock med nackdelen av att pumpen då går lite oftare.

Ja i princip är det väl ens egen bekvämlighet, som sätter gränsen för hur stor skillnad man kan ha. Det man kan få se upp med är ju vad pumpen klarar, så att man inte sätter för högt frånslag, för då riskerar man att pumpen inte stänger av. 42 m tryckhöjd motsvarar c:a 4,2 bar, så t.ex. 3,6 borde absolut fungera. Och tycker du att 1,2 är för lågt att t.ex. duscha i, så kan du ställa upp det lite, dock med nackdelen av att pumpen då går lite oftare.
Tack!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.