4 606 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Hydropress trasigt membran?
Mycke såpvatten och nya funderingar om var det kan läcka då jag förtod konstruktionen bättre med att det är vattnet sär i blåsan.
Svårt att se tydligt om det bubblar. Och då den förbannade kompressorn inte följde med så orkar jag knappat pummpa upp till maxtryck för att det ska vara lättare att se.
Men tror att jag såg någon enstaka bubbla bli större och då inte där jag letat förut utan runt ventilsätet. Kunde dra åt den muttern lite grann och efter säkert minst 200 st pumptag med handpumpen och vattnet påslaget igen kan jag inte se någon rörelse alls.
Så nu håller jag tummarna att det har löst sig.
Svårt att se tydligt om det bubblar. Och då den förbannade kompressorn inte följde med så orkar jag knappat pummpa upp till maxtryck för att det ska vara lättare att se.
Men tror att jag såg någon enstaka bubbla bli större och då inte där jag letat förut utan runt ventilsätet. Kunde dra åt den muttern lite grann och efter säkert minst 200 st pumptag med handpumpen och vattnet påslaget igen kan jag inte se någon rörelse alls.
Så nu håller jag tummarna att det har löst sig.
2 dagar senare så verkar den fortfarande hålla luften kvar. Tack för all hjälp med förslag.
Nu till nästa problem som uppdagats då jag ville pumpa ur lite större mängder vatten då det va lite grumligt.
Vattnet blev fort bättre men motorskyddsbrytaren fick för sig att slå av typ 3dje gången pumpen gick, Hade självklart inte med mig mätare för att verifiera att den drog lika på alla 3 faser eller om den drog mer än det den va inställd på. Så nu är frågan om den säkert 40-50 år gamla brytaren har gjort sitt eller om pumpen börjar dra för mycket efter ett tag.
Några tips inför nästa resa?
Nu till nästa problem som uppdagats då jag ville pumpa ur lite större mängder vatten då det va lite grumligt.
Vattnet blev fort bättre men motorskyddsbrytaren fick för sig att slå av typ 3dje gången pumpen gick, Hade självklart inte med mig mätare för att verifiera att den drog lika på alla 3 faser eller om den drog mer än det den va inställd på. Så nu är frågan om den säkert 40-50 år gamla brytaren har gjort sitt eller om pumpen börjar dra för mycket efter ett tag.
Några tips inför nästa resa?
Helt klart en möjlighet. Tryckströmbrytaren tog jag ingen bild på och det är i samma ålder som motorskyddet så inte omöjligt att någon av kontakterna i någon av dessa är sotiga så att blir olika strömmar.
Men borde det inte visa sig varje gång pumpen går och inte bara när den nyss har gått några gånger?
Vet inte hur motorskyddet är uppbyggt men är det någon typ av bimetall eller liknande som blir varmt så kanske det bara märks när den nyss har kört.
Men borde det inte visa sig varje gång pumpen går och inte bara när den nyss har gått några gånger?
Vet inte hur motorskyddet är uppbyggt men är det någon typ av bimetall eller liknande som blir varmt så kanske det bara märks när den nyss har kört.
Det med dålig kontakt kan vara när som helst och är inte varje gång. det går att kolla genom att stänga av strömmen på säkringarna och koppla ledningarna på ena sidan på brytaren till den andra, den blir utan funktion och måste startas med MSK. Ha en eller två kranar öppna så pumpen får jobba lite Håll koll på manometern och se om den står stadigt på ett tryck. Löser inte MSK då så byt brytaren. Det är bimetaller i MSK som blir varma och kröker en arm som påverkas och löser den. Om du tittar underifrån så ser bimetallerna, det även vara dålig kontakt i MSK och resultatet blir detsamma. Byt bägge när du ändå är farten. Ett mekanisk som nu, gör att pumpen startar efter strömavbrott utifrån.
Tack för tips.
Nu kommer det ta en stund innan jag får möjlighet att titta på detta igen. Och nästa vända får jag låna med mig en tångampermätare och se om jag ser någon fas som drar mer och hur mycket pumpen drar. Kan ju vara så att pumpen börjar ge upp och drar lite för mycket oxå eller?
Nu kommer det ta en stund innan jag får möjlighet att titta på detta igen. Och nästa vända får jag låna med mig en tångampermätare och se om jag ser någon fas som drar mer och hur mycket pumpen drar. Kan ju vara så att pumpen börjar ge upp och drar lite för mycket oxå eller?
Klicka här för att svara