21 895 läst · 91 svar
22k läst
91 svar
Hybridlarm med proxtaggar
tlundberg skrev:Tack för svar ang motorlås. Verkar kosta mer än det smakar, så det struntar jag i!
Prosit: Jag har kollat på DSC 1616 och 1864, men det verkar vara just proxtaggarna som är svåra att få till. Jag har också tänkt ha trådbunden rörelsedetektor. Dels för att det är billigare, men också för att det känns stabilare med trådbundet och rörelsedetektorn kommer vara en central del av mitt larmsystem.
Däremot vill jag ha trådlösa brandvarnare, för jag har svårt att få till en snygg kabeldragning till dem.
Verkar som att jag behöver köpa en Honeywell Galaxy Flex Direct mount RF Portal för att över huvud taget kunna ha trådlösa enheter. Sen står det på Honeywells hemsida att deras trådlösa detektorer, till exempel magnetbrytaren, [länk], endast fungerar tillsammans med Galaxy Dimension och Galaxy 2. Står inget om Galaxy Flex. Vad ska man ha för trådlösa enheter till Flex (med RF-portalen monterad)?
Motorlås är ju ingen omöjlighet som sagt, finns billiga på tradera imellanåt...
Om det bara är proxyläsaren det faller på skulle det kanske vara aktuellt att se om det inte finns vandalsäkra externa proxyläsare som bara triggar pålarmat/avlarmat med ett internt relä.. För DSC 1864 är ett riktigt bra system både för trådlösa och trådbundna sensorer...
Har komponerat ihop ett system från securitywarehouse.co.uk nu.
Honeywell Galaxy Flex Flex 20 UK Panel & MK8 Keypad £150.34
Honeywell Galaxy Flex Direct mount RF Portal £51.54
Honeywell Galaxy Flex GSM/GPRS Module £185.20
Microtech Galaxy MK8 Keyprox LCD Keypad £118.44
Secware MTECC Flex Tag Single x4 £2.40 = £9.60
Activ8 Dual Channel Quad PIR With Pet Immunity £5.68
Honeywell Combination Rate-of-Rise/Thermal (58 °C) Smoke Detector £10.38
Honeywell 12v non latching detector base £8.58 (eller ska jag ha "latching"?)
Honeywell Domonial Radio Door Contact x5 £29.95 = £149.75
Honeywell Domonial Smoke Detector x2 £89.57 = £179.14
Totalt blir det ca 1560 pund. Vilket blir ungefär 20000kr inkl moms.
Sen ska vi ju ha en InfernoHome också, som jag inte riktigt vet vad den kostar, men säg 4000kr.
Det är för mycket pengar! Får börja prioritera bland mina krav...
Honeywell Galaxy Flex Flex 20 UK Panel & MK8 Keypad £150.34
Honeywell Galaxy Flex Direct mount RF Portal £51.54
Honeywell Galaxy Flex GSM/GPRS Module £185.20
Microtech Galaxy MK8 Keyprox LCD Keypad £118.44
Secware MTECC Flex Tag Single x4 £2.40 = £9.60
Activ8 Dual Channel Quad PIR With Pet Immunity £5.68
Honeywell Combination Rate-of-Rise/Thermal (58 °C) Smoke Detector £10.38
Honeywell 12v non latching detector base £8.58 (eller ska jag ha "latching"?)
Honeywell Domonial Radio Door Contact x5 £29.95 = £149.75
Honeywell Domonial Smoke Detector x2 £89.57 = £179.14
Totalt blir det ca 1560 pund. Vilket blir ungefär 20000kr inkl moms.
Sen ska vi ju ha en InfernoHome också, som jag inte riktigt vet vad den kostar, men säg 4000kr.
Det är för mycket pengar! Får börja prioritera bland mina krav...
Ok, gick över helt till trådbundet och skiter i proxtaggar och plockade ihop ett system i USA. Fick det här:
Blev ju betydligt billigare. Men den visar inte hela bilden. Skulle vilja lägga till en GSM-modul också, men vet riktigt vad jag ska köpa där. Vill kunna få SMS med texter som "Brandlarm pannrum" eller "Inbrott källare". Sen behövs backupbatteri också. Och kabelkanaler/vp-rör och kabel.
Ska plocka ihop ett Galaxy-system i England också som är enbart trådbundet för att se vad det hamnar på i pris.
Blev ju betydligt billigare. Men den visar inte hela bilden. Skulle vilja lägga till en GSM-modul också, men vet riktigt vad jag ska köpa där. Vill kunna få SMS med texter som "Brandlarm pannrum" eller "Inbrott källare". Sen behövs backupbatteri också. Och kabelkanaler/vp-rör och kabel.
Ska plocka ihop ett Galaxy-system i England också som är enbart trådbundet för att se vad det hamnar på i pris.
Viktigt att komma ihåg är att djursäker inte betyder totalt djursäker. Detektorer som är husdjussäkrade är enbart säkra mot dessa OM de håller sig på golvet och strax ovan.En katt som klättrar upp på en hylla kommer att utlösa detektorn avsett.
Rek är fakiskt att inte tillåta djur i larmade områden när man inte är hemma OM man vill undvika falsklarm.
Rek är fakiskt att inte tillåta djur i larmade områden när man inte är hemma OM man vill undvika falsklarm.
Rökdetektorerna behöver nog EOL-reläer (EORL), jag fick inte med några sådana så det får man köpa separat (behövs för att övervaka strömförsörjningen till rökdetektorer - man vill vara säker på att de inte är ur spel ifall det börjar brinna). Om du ska ha rökarna på olika sektioner behöver du en för varje, om de ska sitta i serie har jag för mig att det räcker med en. Jag hade en tråd om det här nyss: http://www.byggahus.se/forum/teknik/186161-4-wire-rokdetektor-till-dsc-1864-hur.htmltlundberg skrev:Ok, gick över helt till trådbundet och skiter i proxtaggar och plockade ihop ett system i USA. Fick det här:
[bild]
Fundera över hur mycket ström som behövs för t.ex. sirener och blixtljus. BELL-utgången på 1864 är begränsad till 2A för en kortare period, men om jag minns rätt så står det även något i manualen om en betydligt lägre ström (500-700 mA, har jag för mig). PGM kan användas också, men det är bara PGM2 som klarar några hundra mA och den vill du nog ha till rökdetektorerna, skulle jag tro.
Tips:
Köp till en datakabel så att du kan programmera via en PC, det blir mycket mer överskådligt.
Fråga:
Varför en PK5500 och en PK5501? Är det inte värt de extra hundralapparna att ha 2 st PK5500?
Just det, jag har läst om dina strömfunderingar. Har du något slutgiltigt svar på det? Hur har du gjort? Har du köpt till någon GSM-modul än?
Ska se om jag hittar min rs232->usb-kabel först, innan jag köper programmeringssladden.
Om man har flera sirener/lampor, går det att välja vilka som ska aktiveras vid vilket typ av larm? Typ att man har en blå och en röd lampa, och den blåa vill man tända vid inbrott, och den röda vid brand. Kan man programmera det?
frohike: Vi har två katter... Får snacka med sambon om hur vi ska göra med det...
Ska se om jag hittar min rs232->usb-kabel först, innan jag köper programmeringssladden.
Om man har flera sirener/lampor, går det att välja vilka som ska aktiveras vid vilket typ av larm? Typ att man har en blå och en röd lampa, och den blåa vill man tända vid inbrott, och den röda vid brand. Kan man programmera det?
frohike: Vi har två katter... Får snacka med sambon om hur vi ska göra med det...
Nej, jag har inte klurat ut allt när det gäller strömförsörjning än - annat än sirenerna som får köra på BELL-utgången, de ska ändå inte vara på i tid och evighet. En tanke var att blixtljus (åtminstone inne) skulle köra på PGM-utgång, så att man tydligt ser att det varit larm om man kommer hem efter att sirenen slutat ljuda - men då är kruxet att alla PGM utan PGM2 på PC1864 är begränsade till 50 mA, om jag minns rätt, så då får det bli via reläer istället.
PGMerna kan användas som utgångar och ska kunna programmeras att aktiveras vid olika typer av larm - men det har jag itne tittat på.
Jag köpte den här USB-till-seriel-kabeln: http://www.inet.se/produkt/8905135/usb-adapter-usb-ha-seriell-db9-ha och det funkar, efter lite strul att hitta rätt drivrutiner för Windows 7.
DSCs DLS-programvara verkar förresten inte vilja fungera på 64-bits Windows.
GSM-modul letar jag fortfarande efter lämplig variant.
Jag har för övrigt en katt och vad jag sett hittills triggar den inte rörelsedetektorn alls. Honeywell 7435 har lite olika inställningsmöjligheter (lägen för hög resp låg känslighet, känslighetsjustering för mikrovågsdelen, look-down av eller på, två olika linser för PIR).
PGMerna kan användas som utgångar och ska kunna programmeras att aktiveras vid olika typer av larm - men det har jag itne tittat på.
Jag köpte den här USB-till-seriel-kabeln: http://www.inet.se/produkt/8905135/usb-adapter-usb-ha-seriell-db9-ha och det funkar, efter lite strul att hitta rätt drivrutiner för Windows 7.
DSCs DLS-programvara verkar förresten inte vilja fungera på 64-bits Windows.
GSM-modul letar jag fortfarande efter lämplig variant.
Jag har för övrigt en katt och vad jag sett hittills triggar den inte rörelsedetektorn alls. Honeywell 7435 har lite olika inställningsmöjligheter (lägen för hög resp låg känslighet, känslighetsjustering för mikrovågsdelen, look-down av eller på, två olika linser för PIR).
För husdjurssäker detektor använder man i grunden två olika tekniker, den ena är att detektorn inte tittar på golvet, och den andra tekniken är att inom ett visst område struntar detekorn i värmesignaturer som motsvarar en normal hund och under i storlek. MEN om en säg katt som har en värmesignatur mindre än en hund hoppar upp på en hylla eller klättrar upp i en gardin i närheten så ser inte detektorn inte skillnad på detta utan den ser bara en stor värmesignatur.
Så det är fel att säga att detektorn är säker mot husdjur, för det är den inte. Den är okännsligare än vad en vanlig detektor är.
Så det är fel att säga att detektorn är säker mot husdjur, för det är den inte. Den är okännsligare än vad en vanlig detektor är.
Plockade ihop ett Galaxy-system i England också. Valde fortfarande husdjurs-PIRar, bara för att lättare kunna jämföra med DSC-systemet. Jag har här två sirener (hade bara en i DSC-systemet), det är för att jag inte kunde hitta någon brandvarnare som passar med inbyggd siren.
Rätt rejäl skillnad mot galaxysystemet med trådlösa delar! (Fast där hade jag även med GSM-modul, som är ganska dyr)
Missade några kommentarer i Prosits inlägg. Angående reläer så nämner produktsidan för branddetektorn något om "auxiliary form C relay". Vad är det?
Körde på en PK5501 att ha vid källaringången, just bara för att spara lite pengar. Ärligt talat är jag inte helt säker på vad skillnaden är. Tror att PK5500 ska vara mer lättanvänd för att jag tror att den kan skriva ut i klartext vilka sektioner man jobbar med, till exempel "källare", "kök", osv. Någon som vill förtydliga?
Rätt rejäl skillnad mot galaxysystemet med trådlösa delar! (Fast där hade jag även med GSM-modul, som är ganska dyr)
Missade några kommentarer i Prosits inlägg. Angående reläer så nämner produktsidan för branddetektorn något om "auxiliary form C relay". Vad är det?
Körde på en PK5501 att ha vid källaringången, just bara för att spara lite pengar. Ärligt talat är jag inte helt säker på vad skillnaden är. Tror att PK5500 ska vara mer lättanvänd för att jag tror att den kan skriva ut i klartext vilka sektioner man jobbar med, till exempel "källare", "kök", osv. Någon som vill förtydliga?
Redigerat:
Reläet ser till att du får felindikation ifall strömförsörjningen inte fungerar till rökdetektorn - eftersom det är ett livsräddade system så vill man inte riskera att inte brandlarmet fungerar för att en mus har bitit av matningstrådarna. I USA verkar det vara obligatoriskt för att uppfylla något regelverk och det verkar vettigt att ha det. Exakt vad "Form C" innebär vet jag inte, det viktiga borde vara att det är rätt "polaritet" på reläet så att det öppnar och bryter under rätt förutsättningar.
Jag har PK5500 och skulle nog inte vilja ha mindre information än vad den kan visa, men i ditt fall kanske det inte tillför så mycket. Dock kan det kanske vara enklare att hålla ordning på handhavandet för en variant av MAP istället för två...
Jag har namngivit mina sektioner i PK5500 och det funkar fint, jag har t.ex. "Dörr vardagsrum", "Rörelse arbetsrum", osv. Skönt att slippa kolla upp i nån tabell varje gång, skulle jag tro. Om man har flera PK5500 ska det gå att broadcasta ut programmeringen från en av dem till de andra, verkar det som, så att man bara behöver namnge sektioner en gång. Det ska även gå att broadcasta door chime.
EDIT:
http://www.vtiinstruments.com/SupportBx4Qans.aspx?FaqID=97
Form C är alltså att reläet ändrar mellan NO och NC.
Jag har PK5500 och skulle nog inte vilja ha mindre information än vad den kan visa, men i ditt fall kanske det inte tillför så mycket. Dock kan det kanske vara enklare att hålla ordning på handhavandet för en variant av MAP istället för två...
Jag har namngivit mina sektioner i PK5500 och det funkar fint, jag har t.ex. "Dörr vardagsrum", "Rörelse arbetsrum", osv. Skönt att slippa kolla upp i nån tabell varje gång, skulle jag tro. Om man har flera PK5500 ska det gå att broadcasta ut programmeringen från en av dem till de andra, verkar det som, så att man bara behöver namnge sektioner en gång. Det ska även gå att broadcasta door chime.
EDIT:
http://www.vtiinstruments.com/SupportBx4Qans.aspx?FaqID=97
Form C är alltså att reläet ändrar mellan NO och NC.
Redigerat:
kolla på bosch easyserien, finns trådlöst/trådat med taggar.
Tack för förslaget. Jag vet om Bosch Easy-serien. Verkar vara ett bra larm, och snyggt är det också! Har ett par jobbarkompisar som har det hemma. Men tyvärr verkar det vara en hel del dyrare än vad jag har råd med, och så hittar jag inte lika mycket information om det som jag gör om DSC och Galaxy