E Element-Bosse skrev:
Det är nog så jag menar. En 25:a går in att skruva och medan de andra två tar stopp.
Titta på färgen på passkontakten (bottenplatta) 25A är gul och 20A är blå.
Är det så att de har olika storlekar, och dessutom högre än vad ditt nätbolag har notering om så är det något mycket skumt i görningen och en klar signal om att det har "hempulats". Får elbolaget dessutom reda på det så burkar de inte bli så glada.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Titta på färgen på passkontakten (bottenplatta) 25A är gul och 20A är blå.
Är det så att de har olika storlekar, och dessutom högre än vad ditt nätbolag har notering om så är det något mycket skumt i görningen och en klar signal om att det har "hempulats". Får elbolaget dessutom reda på det så burkar de inte bli så glada.
Det skulle inte förvåna mig om så är fallet. Får be elektrikern gå igenom det så att det blir rätt.
 
Ett typiskt fall när jag går rycka ut.

Laddboxen har sannolikt ingen lastbalansering slternativt inkopplad på fel central. Lastbalansering skall i 99 % av fallen i en villa vara i inkopplad vid huvudsäkring.

Flimret kan mycket väl vara att det går backström genom en flerfasbelatning vid fasbortfall vid utlöst huvudsäkring.

Ta dit en riktig elektriker som reder upp detta.
Kan inte vara så svårt.

Och NEJ NEJ NEJ glöm dolda fel !

Det är absolut ingen försäkring som undantag ansvar att undersöka. Och har man inte kunskapen själv så måste man anlita någon sådan som har. Och NEJ. Inte Anticimex att undersöka en elanläggning
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Visade sig att brorsan som är på besök reflexmässigt satt i sin laddsladd till bilen när vi kom hem från utflykt. Säkringen gick inte på en gång, men så frös dottern och satte på ett element i vardagsrummet samtidigt som vi höll på att laga mat i köket. Det gick inte. Men det räckte att dra ur laddsladden till bilen så funkade allt som det skulle. Något att kika på den dagen vi själva skaffar elbil självklart.
Sådär blir det ofta om jag är på besök hos hos mina syskon. Dvs om de råkar ha en dunk bensin till gräsklipparen framme, så tömmer jag i den i min bil reflexmässigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Element-Bosse och 5 till
  • Laddar…
E Element-Bosse skrev:
Många tankar i huvudet just nu, vet inte var jag ska börja. Ska tilläggas att förra ägaren jobbade som elektriker, minns att jag såg det som positivt att elen är som den ska.
Du vet det där med skomakare och deras barn… det kan gälla även elektriker och deras hus. Elektrikern vet ju vad hen håller på med, och då kan det bli lite vilda västern med exotiska lösningar som funkar perfekt tills någon annan går och pillar på dem.

Vi har hittat en del fullständigt obegripliga dragningar och kopplingar i huset och var förbryllade tills vi fick reda på att den tidigare ägare som renoverat senast var elektriker :rofl:
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Du vet det där med skomakare och deras barn… det kan gälla även elektriker och deras hus. Elektrikern vet ju vad hen håller på med, och då kan det bli lite vilda västern med exotiska lösningar som funkar perfekt tills någon annan går och pillar på dem.

Vi har hittat en del fullständigt obegripliga dragningar och kopplingar i huset och var förbryllade tills vi fick reda på att den tidigare ägare som renoverat senast var elektriker :rofl:
Ja inte ser det ut som fan imitt hus. Däremot så är det så pass avancerat så en genomsnittlig husköpet nog får problem att förstå. Men korrekt är det!
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
E Elajomannen skrev:
Ja inte ser det ut som fan imitt hus. Däremot så är det så pass avancerat så en genomsnittlig husköpet nog får problem att förstå. Men korrekt är det!
Exakt detta. Nu är jag ingen elektriker utan programmerare, gör ett bra och för andra begripligt arbete på mitt jobb, de kan ärva min kod. Hemma däremot, allt utvecklat rullar på som godståg, men det finns absolut inga felmarginaler, pga jag behöver inte felmarginaler. Kan tänka mig husets förre ägare/elektriker kan ha varit av lite samma natur.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Exakt detta. Nu är jag ingen elektriker utan programmerare, gör ett bra och för andra begripligt arbete på mitt jobb, de kan ärva min kod. Hemma däremot, allt utvecklat rullar på som godståg, men det finns absolut inga felmarginaler, pga jag behöver inte felmarginaler. Kan tänka mig husets förre ägare/elektriker kan ha varit av lite samma natur.
Just så. Jag har också jobbat som programmerare ;)
 
A AG A skrev:
Sådär blir det ofta om jag är på besök hos hos mina syskon. Dvs om de råkar ha en dunk bensin till gräsklipparen framme, så tömmer jag i den i min bil reflexmässigt.
Självklart får han ladda bilen, men det var ogenomtänkt att sätta i sladden kl 16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.