Nu har jag nog löst problemet troligtvis hade säkringarna löst individuellt denna gång en fas hade överledning till pe genom att ELEKTRIKEN.😝 Vid installationen förberett en chassijord som gick förbi sista skruven och hängde precis över en fasskena.
Den andra säkringen matar endast vp som är säkrad 16a men min tanke va att en 25a som sitter i minusgrader kanske är känsligare för att lösa ut än en 16 som sitter varmt och torrt? Anledningen till att det tidigare har gått samtidigt verkar vara i samband med att jag har brutit huvudbrytaren då denna inte är i nyskick hände idag när jag provade att bara slå av den är mina idéer troliga eller finns det ytterligare problem som jag har missat?
Mvh Andreas

Njaaa.. en säkring i minusgrader är nog tom mindre känslig än en som sitter varmt.

Normalt löser en säkring lättare om det är varmt. Men det kan möjligen vara olika karakteristik som gör att den ena löser före den andra. Vid kortslutning är det ganska vanligt att flera säkringar i serie löser samtidigt. Att säkringen med högre märkström löser medan den med lägre märkström klarar sig låter konstigt, men det kanske är möjligt om de har olika karakteristik.

Är det alltid när du slagit om huvudbrytaren som säkringarna gått? Om så är fallet låter det tveklöst som att du bör byta huvudbrytare.

Och att du bryter huvudbrytaren skall inte blåsa några säkringar, såvida inte brytaren är VÄLDIGT trasig..

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Innan jag rensade bort all gammal installation så slog jag av huvudbrytaren när jag gick då hände det att två säkringar gick det är en ganska stor brytare ca 300a man ser att det har bränt lite vid kontakterna just innan den bryter kan det ha något med saken att göra nu använder jag den inte mer än vid arbete på anläggningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.