Hej säkringarna på två faser löser ut samtidigt vad kan det vara förutom överlast det som ligger på centralen är en värmepump på l1 16 a och lyse 10 å på l3
Sen nån batteriladdare på nån av faserna men det sitter 25a knivsäkring på inkommande?

Mikael_L
Ojoj. Det var lite tunt med information här ... :x

Sitter det bara det du nämner kan det knappast vara överlast.

Knivsäkring är rätt ovanligt, vad är det för skum anläggning?
Vad är det för VP, enfas, tvåfas eller trefas?
10A lyse, är det vad det drar, eller vad säkringen är på?

Jag skulle säga att om två huvudsäkringar löser samtidigt så är det kortslutning mellan två faser. Men som sagt är det tunt med information. Har det skett en gång? Sker det sporadiskt? Sker de så fort du slår på strömmen?

Att säkringar för två faser löser samtidigt låter mer som en kortslutning fas - fas. Om det vore en "måttlig" överlast så skulle inte båda säkringarna lösa ut samtidigt.

Edit: Avemo blev först

Det felet behöver kontrolleras omgående. Risken är att det uppstår en kraftig ljusbåge varje gång kortslutningen uppstår. Den ljusbågen kan starta en brand i något brännbart material i närheten.

Ok jag utvecklar lite det är en gammal industrilokal vp är enfas nymonterad lyset är 6 St armaturer i en grupp har inträffat tidigare all gammal installation typ maskiner och övriga matningar är bortkopplade i huvudcentralen har inträffat typ tre gånger på fyra år

Mikael_L
Ja då håller jag med tidigare skribenter, det låter som en kortis mellan två faser någonstans och är allvarligt och bör kontrolleras.

Tips, börja med att megga.

Ok då börjar vi där tack för hjälpen så länge

Hur gör man när man isolationstestar? Nån som orkar att förklara..:)

En isolationsprovare mäter resistans med en hög provspänning. Vanligen 500 eller 1000V. Man börjar med att göra allt spänningslöst och koppla bort allt som kan tänkas ta skada av provspänningen eller påverka mätningen. Sedan mäter man mellan faserna med instrumentet. Det är hur jag skulle börja. Jag tror att det finns mycket som kan störa mätningen. Och det talas ibland om att instrumentet kan förstöra saker om man mäter på fel plats.

Är det några fler säkringar än huvudsäkringarna som går? Om det bara är huvudsäkringarna borde felet sitta mellan huvudsäkringarna och centralen de matar.

Redigerat:
Räcker det med att plocka ut säkringarna ur centralen och en prob på dom berörda faserna vid inkommande utan säkringarna där heller? För troligtvis är det kortslutning l2-l3

Eftersom det antagligen är kortslutning mellan två faser bör det vara lätt att inringa problemet. Det felet kan bara finnas där flera faser förekommer tillsammans. En risk är att någon har klippt trefaskablar som fortfarande är spänningssatta. Det kan lätt bli så om rivningen av verkstadsutrustningen har utförts av någon icke elektriker.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Nej det finns Inga klippta kablar anslutna till centralen allt är urkopplat finns bara en kabel kvar som går till den nya undercentralen

E
Tre gånger på fyra år? Har du kollat efter gnagare i centralen?

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Alla centraler är typ ex klassade r ett gammalt snickeri ska se om jag hittar nån vettig isolationstestare att mäta är att veta eller hur..:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.