S0MMER S0MMER skrev:
Hur gör man detta?
I Easee app...
 
JesperKn JesperKn skrev:
Felkonfigurerad. Logga in på Easee cloud, gå in på "anläggningsstruktur" och justera säkringskapacitet. Sedan behöver ni fundera på att uppgradera huvudsäkringen och eventuellt kabling för att alla biler kan få åtminstone 6A som @Joonazz skriver.
Ser ut så här i appen, är det det du menar, kunde inte hitta ”anläggningsstruktur”
 
  • Skärmdump från en app med meny för säkringar och ströminställningar, visar huvudsäkring och kretssäkring med amperevärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hot rod Kjelle
  • Laddar…
Förlåt mig.

Men vad är poängen med att installera laddboxar och begränsa laddtrömmen till mindre effekt än vad en normal motor och kupevärmare drar ur en schuko?

Man kan bara hoppas beställare eller installatör gjort det här temporärt och planerar att byta ut centralen och att ledningarna till stolparna redan är dimensionerade för det.

Men det ser ju fint och modernt ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja som elektriker med laddning som spetskompetens så kan jag bara säga att är jobbet färdigställt, avslutat så är ni blåsta.

Sådana här anläggningar skall lastbalanseras ner till 6,4 A ( brukar man räkna med ) per bil, som minimum.

Är det ont om effekt så används 1 fas , då kan fler bilar ladda samtidigt.

Att icke använda lastbalansering och köra 3 fas laddning kräver enorma abbonemang som de flesta inte vill betala för.

Men på 25 A kan 9 bilar anslutas 1 fas.

Viktigt är också vantringen ( fasrotation) annars går det snett om ett gäng enfasbilar ansluter.

Mitt råd är att kontakta installatören sedan kan det ju även vara så att föreningen inte ville betala för en korrekt utförd anläggning.

Men då borde en seriös installatör backa ur för att inte dra skam över sig. Så gör jag i allafall.

Hälsningar
Laddmannen
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 38 till
  • Laddar…
Fått ytterligare info från styrelsen i brf:en nu.. dom valde tydligen att få laddstolparna först, vi ska tydligen få ”nya centraler” (flera parkeringar) snart. Får väl hoppas att dom löser det innan nya bilen dyker upp..

Tack för all info, lärt mig massor, kanske tar upp tråden igen om nya problem uppstår eller om problem kvarstår. (y)(y)(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Fått ytterligare info från styrelsen i brf:en nu.. dom valde tydligen att få laddstolparna först, vi ska tydligen få ”nya centraler” (flera parkeringar) snart. Får väl hoppas att dom löser det innan nya bilen dyker upp..

Tack för all info, lärt mig massor, kanske tar upp tråden igen om nya problem uppstår eller om problem kvarstår. (y)(y)(y)
De borde ju ändå ha installerat en lastbalansering som gör att den tillfälliga lösningen fungerar.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De borde ju ändå ha installerat en lastbalansering som gör att den tillfälliga lösningen fungerar.
Håller med… åtminstone informerat oss medlemmar om att det förmodligen kan strula lite och att det inte är färdigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Ser ut så här i appen, är det det du menar, kunde inte hitta ”anläggningsstruktur”
ser ut som det är rätt ändå; 20A (även om det inte räcker för 10 laddare). Det kan ändras på webben (https://easee.cloud) - vet inte hur du gör i app. Vissa bilar kan dra lite mer än dom erbjuds från laddaren - tesla kan va jobbiga med detta. Testa eventuellt ställa ner till 19A och se om det håller tills ni får uppgraderad säkringar.

Webbgränssnitt som visar elanläggning med huvudsäkring på 160A och kretsgränser på 63A för laddare.
 
De där lät klurigt. Ska de 10. stolparna drivas av flera stolpar?
vore kul att få vaf som ingår i upphandlingen....
 
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
I Easee app...
Sedan måste man fysiskt koppla dem till olika faser.

Jag bor i villa med snedriven last.
En säkring gick konstant om man hade disk tvätt och torktumlare.

Allt blev bättre när bergvärme kom och direktel kopplades bort och drogs om. kunde tom basta utan problem.
Nu kom Easy laddare. Går inte ladda bilen med 16A och ha igång ugn.

Min bil laddar endast 1Fas (hybrid). Första fasen drogs nu dit där jag förut chuckoladdade helt utan problem med 12A och nu fungerar även Easy på 16A. Menar du att det här hade kunnat göras i appen?? Alltså fasförflyttningen? Jag hittar inte den inställningen på appen eller configen som man får med webinterface och boxens egen wifi. Det enda som går välja där är 1 fas eller 3 fas laddning.

Är alla inställda på samma 1 fas ledning blir det ändå patrull....
 
Redigerat:
  • Gilla
elmätz och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan måste man fysiskt koppla dem till olika faser.

Jag bor i villa med snedriven last.
En säkring gick konstant om man hade disk tvätt och torktumlare.

Allt blev bättre när bergvärme kom och dorektel kopplades bort och drogs om. kunde tom basta utan problem.
Nu kom Easy laddare. Går inte ladda bilen med 16A och ha igång ugn.

Min bil laddar endast 1Fas (hybrid). Första fasen drogs dit där jag förut chuckoladdade helt utan problem med 12A och nu fungerar även Easy på 16A. Menar du att det här hade kunnat göras i appen?? Alltså fasförflyttningen? Jag hittar inte den inställningen på appen eller configen som man får med webinterface och boxens egen wifi.
De flest brukar man kunna välja fas på. I Charge-Amp system delar den även ut fasen med lägst belastning när du startar laddningen om man har Amp-Gard.

Har boxen inte stöd för tilldelning av fas är det väl enkelt att rotera följden. Det är bara att haka av boxen så har du kopplingsplinten.

Andra som ex Schneider kollar och ställer om var 15min vilken fas, vilken bil och med vilken ström som skall laddas.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
De flest brukar man kunna välja fas på. I Charge-Amp system delar den även ut fasen med lägst belastning när du startar laddningen om man har Amp-Gard.

Har boxen inte stöd för tilldelning av fas är det väl enkelt att rotera följden. Det är bara att haka av boxen så har du kopplingsplinten.

Andra som ex Schneider kollar och ställer om var 15min vilken fas, vilken bil och med vilken ström som skall laddas.
Jodå säkert helt annat när man har stora system och absolut då måste man nog också ha lastbalanserare mm. Verkar dock inte finnas här (hos TS) när säkringar går.

Sedan ska man nog ha lite större huvudsäkring än 20A. För att alla ska bli nöjda och glada.

Min hybrid tar 2.5h ladda med 16A. Hade det varit en "ren elbil" och haft 3fas hade jag ju kunnat slruva ner kapacitet till 6Ax3 och ändå laddat snabbare än idag.
Så jag måste säga att jag annars gillade ditt förslag att göra dem om till 1fas. Däremot lär nog rena elbilsägare inte gilla det. Märkt på dessa forum mm att vi är olika grupper med olika behov. Fossilbilisterna som är emot alla uttag, men även elbilisterna som är sura på oss som kör o laddar hybrid. Bara för att dem laddar sin elbil på 4H med 300-400km. Kan dock själv tycka att det är en svaghet just med hybrid att dem inte satt in just 3fas laddare i dem.

Nu vet jag heller inte hur alla elbilar fungerar. Men Kia hybrid har även i bilen en inställning att den minsta den kan ladda på är 500Watt. Men då tar det också ca 15H få 50km :thinking:
Men mycket praktiskt om man behöver ladda någonstans där det inte finns kapacitet och man har tid t ex övernattar.

Finns även som du nämner i vissa stora system att de delar automatiskt. Var till en shoppingcenter där kunderna fick gratisladda (så gnäller nu inte) men där tog min bil som normalt laddar fullt på 2.5H...7H och nånting...inte kul om man behöver få sin bil fort laddat. Men såklart är även det bättre än ingen laddning alls pga brända säkringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jodå säkert helt annat när man har stora system och absolut då måste man nog också ha lastbalanserare mm. Verkar dock inte finnas här (hos TS) när säkringar går.

Sedan ska man nog ha lite större huvudsäkring än 20A. För att alla ska bli nöjda och glada.

Min hybrid tar 2.5h ladda med 16A. Hade det varit en "ren elbil" och haft 3fas hade jag ju kunnat slruva ner kapacitet till 6Ax3 och ändå laddat snabbare än idag.
Så jag måste säga att jag annars gillade ditt förslag att göra dem om till 1fas. Däremot lär nog rena elbilsägare inte gilla det. Märkt på dessa forum mm att vi är olika grupper med olika behov. Fossilbilisterna som är emot alla uttag, men även elbilisterna som är sura på oss som kör o laddar hybrid. Bara för att dem laddar sin elbil på 4H med 300-400km. Kan dock själv tycka att det är en svaghet just med hybrid att dem inte satt in just 3fas laddare i dem.

Nu vet jag heller inte hur alla elbilar fungerar. Men Kia hybrid har även i bilen en inställning att den minsta den kan ladda på är 500Watt. Men då tar det också ca 15H få 50km :thinking:
Men mycket praktiskt om man behöver ladda någonstans där det inte finns kapacitet och man har tid t ex övernattar.

Finns även som du nämner i vissa stora system att de delar automatiskt. Var till en shoppingcenter där kunderna fick gratisladda (så gnäller nu inte) men där tog min bil som normalt laddar fullt på 2.5H...7H och nånting...inte kul om man behöver få sin bil fort laddat. Men såklart är även det bättre än ingen laddning alls pga brända säkringar.
I början var jag helt inne på 3-fas för laddning av elbilar. Men jag har fått ompröva det då moderna hus har så många 1-fas förbrukare som ugn, spis, tvätt, pool osv. Det är enklare att få kapacitet att ladda 1 än 3-fas.

Huawei kommer nu i höst med en laddbox som kan växla mellan 1 och 3-fas under pågående laddning för att optimera tillgänglig kapacitet.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Det kommer att sluta med att Alla vill ladda sina elbilar med 16A samtidigt på samtliga 10 stolpar.
Elbolaget får dra fram ny service ledning.
Föreningen uppgradera sitt abbonemag till 150A
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.