V Vekinox skrev:
Har precis samma problem, min frys är ca 2 år gammal. Pratade du med butiken, vad se de i så fall om saken?
Tråkigt att det är så många som har råkat ut för det här, jag kontaktade butiken där jag köpte och blev ombedd att avfrosta manuellt och göra en felanmälan till Husqvarna(Electrlux) om det inte hjälpte. När felet kommer tillbaka nästa gång ska jag göra ett försök med garanti, har dokumenterat en del med bilder och datum så att jag inte bara blir fakturerad 2000kr för ett servicebesök som är utanför garantin(t.ex. att dom skyller på att man har öppnat frysen för ofta eller ngt).
.

• Gilla
Vekinox
  • Laddar…
Min frys började isa igen för ett par veckor sedan, så jag felanmälde till Electrolux som sköter servicen på Husqvarnas prylar. Jag fick avfrosta frysen i badrummet, tre dagar innan teknikern kom.

Teknikern var väldigt hjälpsam och berättade att det här problemet är relativt vanligt på frysana, man har en färdig lösning som tagit fram från fabriken. En extra värmeslinga monteras(3-4mm tjock aluminium tråd som är dubbelvikt och nedstoppad i avfrostningshålet, andra ändan är lindad runt värmelementet) och metall-bottenplåten under elementet tejpas ner ordentligt i botten på frysen så att is eller vatten inte kommer in under.

Husqvarna fixade det på garanti, besöket tog ca 30 minuter 👍

Redigerat:
returen
Alevp Alevp skrev:
Min frys började isa igen för ett par veckor sedan, så jag felanmälde till Electrolux som sköter servicen på Husqvarnas prylar. Jag fick avfrosta frysen i badrummet, tre dagar innan teknikern kom.

Teknikern var väldigt hjälpsam och berättade att det här problemet är relativt vanligt på frysana, man har en färdig lösning som tagit fram från fabriken. En extra värmeslinga monteras(3-4mm tjock aluminium tråd som är dubbelvikt och nedstoppad i avfrostningshålet, andra ändan är lindad runt värmelementet) och metall-bottenplåten under elementet tejpas ner ordentligt i botten på frysen så att is eller vatten inte kommer in under.

Husqvarna fixade det på garanti, besöket tog ca 30 minuter 👍
husqvarna, electrolux AEG, elektrohelios görs på samma ungerska fabrik. det är samma skåp samma delar samma arbetare bara handtag/dörr och klisterlapp som skiljer. alltihopa är electrlyxconcernen.
All garantiservice på dessa görs av electrolux service ett nät av olika servicegivare(företag).
Problemet med dessa ungerska skåp är väl beskrivet i oändligt antal inlägg här på BH.
Fixen man gör själv är att montera en koppartråd som leder värme bättre,
30minuter måste vara att reservdelsbytaren hade ena handen i gipspaket?

Det kanske gick något snabbare än 30 minuter, och så uppehöll jag tekniker med lite frågor om hur frysen fungerar. Här är en bild på lösningen.

Bild av en fryslösning med aluminiummaterial och kylslingor synliga inuti ett kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

returen
Alevp Alevp skrev:
Det kanske gick något snabbare än 30 minuter, och så uppehöll jag tekniker med lite frågor om hur frysen fungerar. Här är en bild på lösningen.

[bild]
snyggt lindat i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.