V Vekinox skrev:
Har precis samma problem, min frys är ca 2 år gammal. Pratade du med butiken, vad se de i så fall om saken?
Tråkigt att det är så många som har råkat ut för det här, jag kontaktade butiken där jag köpte och blev ombedd att avfrosta manuellt och göra en felanmälan till Husqvarna(Electrlux) om det inte hjälpte. När felet kommer tillbaka nästa gång ska jag göra ett försök med garanti, har dokumenterat en del med bilder och datum så att jag inte bara blir fakturerad 2000kr för ett servicebesök som är utanför garantin(t.ex. att dom skyller på att man har öppnat frysen för ofta eller ngt).
.

• Gilla
Vekinox
  • Laddar…
Min frys började isa igen för ett par veckor sedan, så jag felanmälde till Electrolux som sköter servicen på Husqvarnas prylar. Jag fick avfrosta frysen i badrummet, tre dagar innan teknikern kom.

Teknikern var väldigt hjälpsam och berättade att det här problemet är relativt vanligt på frysana, man har en färdig lösning som tagit fram från fabriken. En extra värmeslinga monteras(3-4mm tjock aluminium tråd som är dubbelvikt och nedstoppad i avfrostningshålet, andra ändan är lindad runt värmelementet) och metall-bottenplåten under elementet tejpas ner ordentligt i botten på frysen så att is eller vatten inte kommer in under.

Husqvarna fixade det på garanti, besöket tog ca 30 minuter 👍

Redigerat:
  • Gilla
Vekinox
  • Laddar…
Alevp Alevp skrev:
Min frys började isa igen för ett par veckor sedan, så jag felanmälde till Electrolux som sköter servicen på Husqvarnas prylar. Jag fick avfrosta frysen i badrummet, tre dagar innan teknikern kom.

Teknikern var väldigt hjälpsam och berättade att det här problemet är relativt vanligt på frysana, man har en färdig lösning som tagit fram från fabriken. En extra värmeslinga monteras(3-4mm tjock aluminium tråd som är dubbelvikt och nedstoppad i avfrostningshålet, andra ändan är lindad runt värmelementet) och metall-bottenplåten under elementet tejpas ner ordentligt i botten på frysen så att is eller vatten inte kommer in under.

Husqvarna fixade det på garanti, besöket tog ca 30 minuter 👍
husqvarna, electrolux AEG, elektrohelios görs på samma ungerska fabrik. det är samma skåp samma delar samma arbetare bara handtag/dörr och klisterlapp som skiljer. alltihopa är electrlyxconcernen.
All garantiservice på dessa görs av electrolux service ett nät av olika servicegivare(företag).
Problemet med dessa ungerska skåp är väl beskrivet i oändligt antal inlägg här på BH.
Fixen man gör själv är att montera en koppartråd som leder värme bättre,
30minuter måste vara att reservdelsbytaren hade ena handen i gipspaket?

Det kanske gick något snabbare än 30 minuter, och så uppehöll jag tekniker med lite frågor om hur frysen fungerar. Här är en bild på lösningen.

Bild av en fryslösning med aluminiummaterial och kylslingor synliga inuti ett kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alevp Alevp skrev:
Det kanske gick något snabbare än 30 minuter, och så uppehöll jag tekniker med lite frågor om hur frysen fungerar. Här är en bild på lösningen.

[bild]
snyggt lindat i alla fall

Alevp Alevp skrev:
Tack för ditt svar!

Det började rinna ut vatten på golvet från frysen, så jag fick samla mod till mig och montera av panelen bak i frysen, mycket riktigt var där MASSOR med is, en del gick att få bort i stora stycken men en hel del sitter fast runt förångaren. Det har stått och runnit om den i ett dygn nu och är fortfarande is kvar, behållaren på kompressorn rinner över regelbundet så jag har fått ställa in frysen i duschen för att inte få en fuktskada.

Kompressorns tråg går inte att tömma på något enkelt sätt, dränagehålet är inte tillgängligt för att konsumenten ska kunna tömma det, i det här fallet är det inte ens synligt eftersom det sitter i botten på förångaren. Jag gissar att det är is som har satt igen hålet.

Bruksanvisningen är som du säger inte särskilt bra, användaren ska enligt denna kontrollera tömningskanalen regelbundet. För att komma åt denna behöver man skruva isär bakstycket, och det finns inte någon anvisning för hur det ska göras. Jag missade att det fanns en skruv i botten, trodde det var isen som höll fast plasten, tog därför i lite extra och nu saknas en bit av plasten där.

Förhoppningsvis kan vi fortsätta använda frysen när den har avforstats, det blir nog svårt att få något på garantin när man har öppnat upp bakstycket(även om manualen säger att användaren ska göra detta).

[bild]

[bild]
[bild]
Hej!
Har samma problem som dök upp för några månader sen. Tack för dina tips! Har en fråga: Hur plockade du av panelerna? Har sett skruven i botten å¨panelen men är det bara snäppfästen för övrigt?
Tck på förhand!

• Gilla
Rottis05
  • Laddar…
Håkan Persson3 Håkan Persson3 skrev:
Hej!
Har samma problem som dök upp för några månader sen. Tack för dina tips! Har en fråga: Hur plockade du av panelerna? Har sett skruven i botten å¨panelen men är det bara snäppfästen för övrigt?
Tck på förhand!
Om jag inte kommer ihåg fel så var det 3st skruvar, en i mitten i botten och två högre upp på varje sida. Panelen sitter dessutom instucken lite under den övre, så man får lirka ut den. Skruvarna har jag för mig sitter under ett plastklipp som man får ta bort för att komma åt skruvarna.
Insida av kylskåp med tre markerade skruvpositioner, en i botten och två högre upp. Skruvarna döljs av små plastklipp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alevp Alevp skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel så var det 3st skruvar, en i mitten i botten och två högre upp på varje sida. Panelen sitter dessutom instucken lite under den övre, så man får lirka ut den. Skruvarna har jag för mig sitter under ett plastklipp som man får ta bort för att komma åt skruvarna.
[bild]
OK! Stort tack för hjälpen!
Mvh Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.