Status
Tråden går ej att kommentera.
WinMan skrev:
Min 305:a är på service ska få krocksensorerna bytta, eller det är väl gummistagen som ska bytas om jag inte missminner mig. Den har inte strulat så mycket men några gånger förra sommaren så fastnade den. Den ska få ny programvara också. Någon som hört något om den?
Så nu har den varit på service. Inget fel på krocksensorerna. Men den fick ny programvara, tror det var 2.02. Den hade typ 1.1. Ska bli spännade och se om man märker några förbättringar.
 
Jag har redan ställt ut min och står mest i laddstationen men ibland skickar jag ut den på grönbete för att kolla vart jag ska sätta upp hinder.

Far batterierna illa om man redan tar ut den pga stackars enstaka plusgrader under nätterna?

Med Ip-camera är det rätt kul att övervaka sin klippare:
https://sensr.net/users/5355/cameras/10200
(10 AM var han en riktig linslus)

e26ba9917d151844bf9a097189cf5893de170b4f.jpg
 
Redigerat:
Hm, minusgrader i natt :(
 
Hos mig är det änn kvar några veckor. 10cm mer snö har kommit under natten så nu är det 35cm kvar innan gräsmattan kommer gram.
 
  • uploadfromtaptalk1334475946971.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en plog på fanskapet så ska du få se på underverk :)
 
Behöver nog snökedjor också för att få den att gå framåt :D.
 
Jag har nyss köpt en AM 220 och håller på att lägga ner begränsningskabeln för fullt. Jag använder en cirkelsåg som jag köpte för 199 kr på netto för att lägga ner kabeln och det funkar skitbra ! Mycket lättare än att göra det med spade. Nu ser jag fram emot en sommar utan gräsklippning och en jättefin gräsmatta.
 
Korvgubbe
Slit&Släng-samhället när det är som bäst!
 
Funderar på att skaffa automower men är undrande över hur man gör för att avgränsa. Jag har t.ex. gräsmatta mot land (jord), mot plattor och mot grusgång.

Åker automowern över avgränsningskabeln? Isåfall är ju risken stor att den trillar ner i mitt land om kabeln sätts för nära. Hur långt ifrån kabeln klipper den?

Jag gissar att man inte kan klippa ända ut i kanterna, utan måste springa runt med en trimmer regelbundet (och det låter ju nästan lika jobbigt som att klippa gräset på konventionellt sätt...)
Vore mycket intressant att höra hur ni gör.
 
Wily77 skrev:
Funderar på att skaffa automower men är undrande över hur man gör för att avgränsa. Jag har t.ex. gräsmatta mot land (jord), mot plattor och mot grusgång.

Åker automowern över avgränsningskabeln? Isåfall är ju risken stor att den trillar ner i mitt land om kabeln sätts för nära. Hur långt ifrån kabeln klipper den?

Jag gissar att man inte kan klippa ända ut i kanterna, utan måste springa runt med en trimmer regelbundet (och det låter ju nästan lika jobbigt som att klippa gräset på konventionellt sätt...)
Vore mycket intressant att höra hur ni gör.
Jag håller på att kantsätta med plattor som Automowern kan gå över.
Så om du i ditt fall sätter plattor runt trädgårdslandet och låter AM gå in över plattorna får du inget kantgräs att trimma.
 
Wily77 skrev:
Funderar på att skaffa automower men är undrande över hur man gör för att avgränsa. Jag har t.ex. gräsmatta mot land (jord), mot plattor och mot grusgång.

Åker automowern över avgränsningskabeln? Isåfall är ju risken stor att den trillar ner i mitt land om kabeln sätts för nära. Hur långt ifrån kabeln klipper den?

Jag gissar att man inte kan klippa ända ut i kanterna, utan måste springa runt med en trimmer regelbundet (och det låter ju nästan lika jobbigt som att klippa gräset på konventionellt sätt...)
Vore mycket intressant att höra hur ni gör.
Jag har plattor som den åker ut på. Men det är ju samma som vilken annan gräsklippare. Den går ju inte heller i luften, eller? Så hur gör du idag?
 
WinMan skrev:
Jag har plattor som den åker ut på. Men det är ju samma som vilken annan gräsklippare. Den går ju inte heller i luften, eller? Så hur gör du idag?
Idag håller ju jag i gräsklipparen och klipper över kanten. Men jag utgår från att robotgräsklipparen inte klarar det själv. Hur breda är de plattor ni lagt och hur långt från kanten har ni lagt slingan?
 
Pepparkaka skrev:
Visst klarar den det, sålänge plattorna ligger på (ungefär) samma höjd som gräset. Kolla på sidan 23 i manualen:
[länk]
Tack för länken, där stod det ju tydligt vad som gäller! (y)

Däremot skriver dom också att den inte får köra på grusväg. Jag har en smal grusgång med relativt välpackad singel. Är det någon som har praktisk erfarenhet av om den fixar det? Man tycker spontant att risken för skador på knivarna borde vara små!?
 
spendera skrev:
Hos mig är det änn kvar några veckor. 10cm mer snö har kommit under natten så nu är det 35cm kvar innan gräsmattan kommer gram.


No problemas :): http://www.youtube.com/watch?v=ZmVlQgU51x0


jokomoko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.