Status
Tråden går ej att kommentera.
pacman42 skrev:
Brummande ljud antyder obalans. Ofta beror det på att något grässtrå har lagt sig runt skruven till en kniv så att den inte snurrar lika lätt. Rotera knivarna manuellt och det försvinner. Kan även bero på att ett längre grässtrå ligger runt drivaxeln för knivskivan. Eller att en kniv är lite skev (vilket ibland händer om den träffar på en sten eller en hård rot), eller om det saknas en bit ur knivbladet (samma orsak som skev kniv).
Om en kniv är skev, även om det inte syns med blotta ögat, och klpparen brummar lite, kan maskinen ta skada? Jag vill ju inte ha en för evigt brummande 230 då byter jag hellre ut knivarna igen och igen och igen tills jag knivanpassat mitt nya område. Kan ju också vara bra att veta säsongen då äpplena faller till marken.
 
erikssonjorgen skrev:
@Martin1981: Det verkar som uppdateringen inte lyckades i ditt fall.
Vad jag förstår så kontrollerar HQ Autocheck-programvaran efter nya versioner över nätet varje gång den startas på ÅFs dator. Något måste gått snett i själva uppdateringen mot din 305.

För övrigt får vi hoppas att de har uppfattat att det är ett problem med pipet och planerar in åtgärd när rätt folk är tillbaka från semestern.

/J
Förmodligen så kanske man helt enkelt installerade om befintlig mjukvara istället för att välja att uppgradera.

Men, döm av min förvåning när den kl 09 satte igång helt av sig självt. Verkar som att om installationen gjorde någon nytta trots allt. Nu är det bara de oväntade stoppen och pipen kvar som måste lösas och jag har röstat och kommenterat i din nya tråd.
 
johnjensen: Löper alla tre knivarna lätt i infästningen?
 
Tyckte att min AM hade lite svårt för att klippa riktigt bra på de ställen där det är lite trångt och ändrade därför till komplex. Märker nu att den inte vrider sig lika mycket då den kommer nära begränsningslinan och är nöjd med klippresultatet.

Vad ändras mer i klipparens uppförande och vad kan det vara för nackdelar att ha den inställd på Komplex?

Om det inte finns några nackdelar så undrar jag varför detta val finns ...
 
Tobbe Arnesson skrev:
johnjensen: Löper alla tre knivarna lätt i infästningen?
Japp,men nu låter den inte längre.
 
johnjensen skrev:
Japp,men nu låter den inte längre.
Kan ju också ha varit skit som åkt upp och satt sig på skivtallriken. Den väger ju ingenting så all extra vikt som dessutom garanterat hamnar snett, ger obalans och brumljud.
 
Så kan det vara. Men garanterat så hör man på maskinen om en eller flera knivar går av. Rätt bra att jag fick ett stort paket extra knivar av GPL vid köp, det tackar man för.

Håller på att testa nya inställningar nu. Bilden kanske är av intresse för de som ska installera nytt med 230. Jag har drygt 2500 kvm yta klipparen går på.

Brandgul = Laddstation (märke) och Guidekabel
Vit = Begränsningsdlinga
Blå = Sliter jag med cylinderklippare

klippa.jpg

Begränsningskabellängden är 530-550 meter? och Guide på resten av 650 meter kabel (långa guidekabeln är 73 meter).
Följa guidekabeln in = 1minut på båda (Guide 1&2)
Följa guidekabel ut = 20% vardera på båda
20% på att starta i vinkeln mot nedre spets 20 meter till vänster på bilden.
20% på att starta i vinkeln mot spetsen till höger halva sträckan.

Fast märker ingen skillnad på om jag bara har följa Guide 1&2 in och har resten av inställningarna på Trädgård Komplex. Det blir klippt överallt ändå.
 
Redigerat:
Johnjensen: Kör du din klippare dygnet runt eller med timer? Vilka tider? Jag själv har knappa 2500 kvadrat..

Är det någon här inne som skruvat av skalet från sin AM för att lättare kunna göra rent? På min sitter det en skruv vid varje bakljul och sen två synliga under. Är det fler?
 
Jag kör dygnet runt om det inte åskar. Kvadraten hos mig försökte jag räkna ut med mätinstrumentet på Google Earth men skulle tro mer på 2700 kvm. Glömde skriva att jag har följa långa guiden ut 40 meter 20% (till framför huset). Skrev även fel då man inta kan sätta under 100% procent på vinkel ut. Det rätta är Vinkel1 30% och resterande vinkel 2 70% Men troligen kommer jag ta bort följa slinga ut för det stämmer rätt bra när det bara är inställt på komplex. Som det är nu klipper han lite för ofta på det svårtillgängliga stället där guiden tar slut och hela det området neråt.

PS - Det blåa längst ner, från ladugården mot vägen, där jag klipper själv kommer jag sluta klippa. Har några avlägsna grannar fått för sig att det är en hund-rastgård och inte roligt att snubbla över hundskit. Klipper annars där för bärplockarna ska lättare kunna ta sig till skogen och alla blåbär, men nu är det slut på det.
 
Redigerat:
Jag tog bort "följa slinga ut" igår och vad jag kunnat se hittar klipparen överallt på endast "Trädgård komplex".
 
Så här kan det låta och se ut om lin har fastnat i knivtallriken (på hans nya område).


th_video-2011-08-01-12-01-01.jpg
 
Herc skrev:
Uffe52

Har en 305, mattan är 225 M2 klipper varannan dag, tycker att det ser fint ut.
Hej Herc. har nämnt i tidigare inlägg att jag har problem med Timern och har det fortfarande.
Din grundinställning ) är den HOME - AUTO - eller MANUELL då du utnyttjar timerfunktionen? U
 
Martin1981 skrev:
Förmodligen så kanske man helt enkelt installerade om befintlig mjukvara istället för att välja att uppgradera.

Men, döm av min förvåning när den kl 09 satte igång helt av sig självt. Verkar som att om installationen gjorde någon nytta trots allt. Nu är det bara de oväntade stoppen och pipen kvar som måste lösas och jag har röstat och kommenterat i din nya tråd.
Hej Martin, hur är det med din grundinställning då du kör efter Timer?
HOME - AUTO eller MANUELL?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.