Har du en Husqvarna Automower 305, svara då på denna omröstning

  • Antal röster
    43
Jag är intresserad av att få klarhet i om samtliga Husqvarna Auto Mower 305 har problem med att den under klippning stannar och piper 5 gånger för att sedan fortsätta.

Framför allt är jag intresserad av om någon inte har detta problem.

Hoppas att det är ok med denna omröstning även om många har nämnt problemet i den stora tråden om Auto Mower.

/J

1. Min HQ AM 305 stannar och piper fem gånger ibland under klippningen för att sedan fortsätta.
2. Min HQ AM 305 har inte ovan problem (jag infogar vilken mjukvaruversion jag har)
3. Jag har ingen HQ AM 305 men vill ändå trycka på något i denna omröstning.
 
Jag är en av de som har en 305:a som gör detta. Kanske mjukvaruversionerna kan vara intressanta i en sån här undersökning där mjukvaran måste vara boven. I mitt fall är det följande:

MSW ver 1.01.00
MSW-datum 2011-04-01
Sub-version: 1.01.00
MMI version: 1.06.00
 
Jag har en 305 med problemet.
Min version är:
MSW: 1.03.00
MSW datum: 2011-05-27
Sub: 1.01.00
MMI: 1.07.00
 
Jag har idag observerat det vid två olika klipptillfällen och båda gångerna så befann sig klipparen, om inte rakt över, så precis i närheten av guideslingan.
 
Enligt min ÅF så beror det troligen på att 305'an åkt ner i en hålighet och vipsensorn har aktiverats, då stannar ju knivarna. De 5 pipen är en varning att knivarna startar igen ett par sekunder senare.

Jag tycker det verkar stämma i mitt fall i alla fall.
Har MSW 1.0.0 2011-01-01 så jag ska ta "Frank" till ÅF och försöka få en uppdatering, alltid är det väl nått nytt de fixat :)
 
markusla skrev:
Enligt min ÅF så beror det troligen på att 305'an åkt ner i en hålighet och vipsensorn har aktiverats, då stannar ju knivarna. De 5 pipen är en varning att knivarna startar igen ett par sekunder senare.

Jag tycker det verkar stämma i mitt fall i alla fall.
Har MSW 1.0.0 2011-01-01 så jag ska ta "Frank" till ÅF och försöka få en uppdatering, alltid är det väl nått nytt de fixat :)
Min har inte åkt ner i någon hålighet. Har inga.......
Någon skrev i annan tråd att det skulle komma en uppdatering för att kunna stänga pipen vid start. Någon som hört något om detta?
 
Nu har jag inte kört min 305a mer än nio timmar men jag har inte råkat ut för något "stopp och pip". Version 1.03.00

Skulle det hända framöver så uppdaterar jag här...
 
I går fick min 305:a fnatt och körde utanför slingan. Troligen har den snurrat tills sig vid slingan och hamnat utanför. Inte halt eller lutning. Fick bara för mig att gå ut och kontrollera att allt är i sin ordning, men det var det ju inte:S

Det verkar som om det är ett problem för 305:an vid gränsslingan. Hoppas på en uppdatering.
I dag går den som vanligt, än så länge:)
 
Har någon hört om det kommit någon uppdatering för detta problemet ännu? Det händer nu mer eller mindre varje gång den är ute och klipper. Det har inte varit några hål där den stannat, felloggen visar inga fel heller från de här tillfällena.
 
Håller med dig, det händer för mig flera ggr per klippning. Och jag ser verkligen inget mönster i när, var och varför den gör så, annat än att den alltid stoppat knivarna innan och varnar för att de ska starta igen. Känns helt slumpmässigt... :(
 
Min 305:a stannar också till ibland. Hur ser jag felloggen och mjukvaruver?
 
Gryvel skrev:
Min 305:a stannar också till ibland. Hur ser jag felloggen och mjukvaruver?
Du håller in 0 till det kommer upp en meny med extra information.
 
Min stannar oftast vid en kant när den har snurrat runt, men det händer också mitt på mattan. Jag har inga större gropar, men helt platt är ju inte mattan...
 
Vem var det som hade haft kontakt med Husqvarna supporten?

Har vi fått bekräftat att de har loggat det som en bugg och arbetar på ny version?

/J
 
Jag har inte samma problem med att den stannar och piper på gräsmattan. Jag har en ganska komplex gräsmatta med mykt höjdskillnader och när 305an vänder mitt i en backe kan jag få utslag, men det är nog i sin ordning då set lutar kraftigt. Jag har ver 1.0.0.
Jag har däremot ordnat fram service dvdn och usb sladd (inga namn nämda) så det ska bli intressnt att koppla upp " paddan" och se om jag kan uppdatera mjukvaran hemmifrån.

Svar till Benny i tråden
Om gräsklipparen kommer utanför området kan det vara kabeln som är för djupt nedgrävd. Det hände mig på ett parti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.