Status
Tråden går ej att kommentera.
Smokehead skrev:
3:e gången på kort tid har nu klipparen stannat för "Låg batterispänning". Tomten är öppen och utan träd. Den är inställd på att följa slinga in efter 4 minuter. Därför borde den inte yra runt tills batteriet är slut. Någon som har en idé?
Det är sannolikt batteriet som är kass.
 
Pelle-Pelle skrev:
Det är sannolikt batteriet som är kass.
Låter troligt. Vad är det för modell? Hur gammal är maskinen/batteriet som sitter i?
 
Redigerat:
Automover skrev:
Låter troligt. Vad är det för modell? Hur gammal är maskinen/batteriet som sitter i?
Årsmodell -11 , 2 månader gammal. Det är en 220
 
Finns möjligheten på en 305:a att sänka volymen på pipen när den ska börja klippa?
Det är hyffsat nära till grannens sovrum och han jobbar natt ibland och det känns fel att väcka honom av det ganska höga pip-ljudet (måste ju tänka på grannsämjan :) ).
 
Smokehead skrev:
Årsmodell -11 , 2 månader gammal. Det är en 220
Jag tror mer på att det är något med radiosändningen som inte funkar, så den inte hittar hem den sista biten.
 
Nonkan skrev:
Jag tror mer på att det är något med radiosändningen som inte funkar, så den inte hittar hem den sista biten.
Ok, Detta fixas väl på garantin? Eller finns det någon annan lösning på problemet?
 
Martin1981 skrev:
Finns möjligheten på en 305:a att sänka volymen på pipen när den ska börja klippa?
Det är hyffsat nära till grannens sovrum och han jobbar natt ibland och det känns fel att väcka honom av det ganska höga pip-ljudet (måste ju tänka på grannsämjan :) ).
Även jag vill ha bort detta start-ljud. Inte sänka volymen för min del, utan helt tyst. Annars är den ju inte tillräckligt tyst. Hittar inget om detta.
Ingen kommer att bli skada på min tomt om den inte piper, q(;^;)p
Men jag kanske blir skadad av en granne om den inte blir tyst ;)
 
Uffe52

Jag använder home-auto och det fungerar.
 
Herc skrev:
Uffe52

Jag använder home-auto och det fungerar.
Ja, jag har fått rätt på maskinen nu. Startknappen har jag förstått fungerar som en "Enterknapp" som man bekräftar valet med innan man stänger locket. /U
 
BennyA skrev:
Även jag vill ha bort detta start-ljud. Inte sänka volymen för min del, utan helt tyst. Annars är den ju inte tillräckligt tyst. Hittar inget om detta.
Ingen kommer att bli skada på min tomt om den inte piper, q(;^;)p
Men jag kanske blir skadad av en granne om den inte blir tyst ;)
Undrar om pipsignalen varierar på olika maskiner? Har i och för sig inte lyssnat på natten då det är tyst ute, men jag upplever inte att det är jättehöga pip? Med eller utan pip spelar inte någon större roll för min del (stör ingen) förutom två katter som tycker maskinen är ganska skum.:)
 
Uffe52 skrev:
Undrar om pipsignalen varierar på olika maskiner? Har i och för sig inte lyssnat på natten då det är tyst ute, men jag upplever inte att det är jättehöga pip? Med eller utan pip spelar inte någon större roll för min del (stör ingen) förutom två katter som tycker maskinen är ganska skum.:)
Sitter med TV:n på och hör hur klipparen startar. jag har även vaknat av min egna maskin, men 10:00 på morgonen ska man nog gå upp ;) Troligen låter dom olika.

Jo, katterna har valt en annan väg nu. Har inga egna katter, men minst en av dom hade min tomt som "sin runda". Jag gillar katter och saknar detta.
 
Smokehead skrev:
Ok, Detta fixas väl på garantin? Eller finns det någon annan lösning på problemet?
Ska det göra, ta med klippare+station till ÅF för felsökning.
 
Efter att ha haft min 305:a så slog min mormor till på en 230 idag då hon inte längre har så mycket ork att knata runt med gräsklippare längre.

Jag behöver lite tips o råd för detta blir min andra installation och jag är lite konfunderad över hur jag praktiskt ska lösa det. Hennes tomt består av två större gräsytor och en liten rondell. Se bild nedan.
karta1.jpg

Det som ger mig huvudbry är hur man på ett bra sätt ska få klipparen att klippa rondellen och gräsmatta 3 (den övre stora lila-färgade). Det som skiljer ytorna åt är grusplan (ljus-färgat på kartan) och vanliga marmorplattor(gråfärgat på kartan).

Jag har tänkt att göra på följande sätt:

karta2.jpg

Så fråga 1: Vit färg är ju då begränsningskabeln. Som jag förstått det så klarar 230:n att gå med en guidekabel i en korridor som är minst 60 cm så det som slår mig är att jag helt enkelt får göra en ca 60-70 cm bred passage från gräsmatta 1 till rondellen och sen en likadan från rondellen mot gräsmatta 3.

2.jpg

3.jpg

Är det en vettig lösning. Jag vet att möjlighet finns att sätta områdena som biytor men då måste hon gå och flytta på klipparen manuellt men det är inte aktuellt.

Första passagen från gräsmatta 1 till rondellen kommer vara på hårt packat grus (ca 5-8 mm storlekar). Jag tror att det inte kommer vara några problem för den att köra där och klipparen kommer även gå med högsta klipphöjd också. På bilden så ser man dock stora rejäla plattor men de väger sjukt mycket och jag fixar inte att lyfta upp en sådan. Den andra passagen blir över mindre marmorplattor som självklart går att lyfta bort.

Tanken är att gräva ner kabeln men just den här biten tänkte jag lägga ovanpå marken först och testa praktiskt och se om det verkligen funkar eller ej.

Fråga 2: Huset (stora svarta klumpen i mitten) har en lång rabatt i 2 sektioner utmed 2 av sidorna, det är ca 1,50-1,60 mellan rabatt och hus, är det några problem för maskinen att klippa där?
6.jpg



Det kommer bli mindre delar där man fortfarande får klippa manuellt men det blir avsevärt mindre och hon behöver inte lägga massa timmar på det.

Skulle väldigt gärna uppskatta att höra vad ni tycker o tänker! Tanken är att fixa detta imorgon. :)


 
Redigerat:
Borde funka, men försök göra passagen till rondellen bredare om det går.

230 har 5 startpunkter på följa slinga, så jag tycker du ska använda 1 av dem till att följa guide 2 och släppa mitt på rondellen, 1 till guide 2 släppa mitt i lila området och 1 till att följa slinga vänster och släppa någonstans mellan huset och rabatten. De sista två kan du göra vad du vill med :)

Kom ihåg att sänka korridorbredden, både på begränsning och guide.

Det blir nog en del inkörning, men det ska absolut gå att få det att fungera.
 
Nonkan skrev:
Borde funka, men försök göra passagen till rondellen bredare om det går.

230 har 5 startpunkter på följa slinga, så jag tycker du ska använda 1 av dem till att följa guide 2 och släppa mitt på rondellen, 1 till guide 2 släppa mitt i lila området och 1 till att följa slinga vänster och släppa någonstans mellan huset och rabatten. De sista två kan du göra vad du vill med :)

Kom ihåg att sänka korridorbredden, både på begränsning och guide.

Det blir nog en del inkörning, men det ska absolut gå att få det att fungera.
Tack, det låter bra! :)

Jag funderar dock på om det kan hjälpa att sätta trädgårdsformen till komplex i det här fallet? Utöver det här med passagerna så finns det en hel del träd och buskar som är i vägen. Dock kanske man ska börja med Normal?

Placeringen av guidekabel 1, verkar den ok eller bör man dra om den annorlunda? Mitt tänk med guidekabeln har jag från att installerat min 305:a som inte hittar hem utan den så jag kanske är lite "too much" i detta fallet då laddstationen sänder ut signaler och maskinen kan följa både guide- och begränsningskabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.