Status
Tråden går ej att kommentera.
Bra du sade då jag kom på att min låda var öppnad när jag hämtade den.
 
Lejon skrev:
Jag har nyss köpt en 230 och ska hem ikväll och fundera på tråddragningen.

Finns det något som man bör tänka på tips och trix när man lägger tråden ?


Ja det finns en hel del. Det enklaste och snabbaste är att läsa manualen.

Det som inte står att läsa är att man skall vara försiktig med begränsningskabeln. Har själv orsakat brott 3-4 ggr och skarvkontakterna tog slut. Jag lödde ihop dem och bakade in skarven med sättlim och våtrumsfog. Fungerar än så länge.
 
sjk2 skrev:
...Jag lödde ihop dem och bakade in skarven med sättlim och våtrumsfog. Fungerar än så länge.
Vitt vaselin är annars det som används i "köpeskarvar". Finns på apoteket. Används lämpligen med en krympslang.
 
Kollade till knivarna på Asimow nyss och fick se att ena kniven gått av!?!

Av brottytan att döma sprack det i vänsterkant först, brottet är mörkare där.
 
  • Knivbrott_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knivbrott_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var den knasade kniven original?
Bör ju skickas till Husqvarna för analys. Så får det ju inte vara. Vill man ha sina ungar springande på gräsmattan med risk för att knivblad ligger där? Nja....
Ska börja med min installation imorgon. Har installerat hos min far 2600kvm. 2st medvetet trånga passager (60cm med guide i mitten) för att Pettson ska gå över grusgångar till andra områden. Någon som vet om AM kan tvingas följa Guidelinan och undvika att gå hela långa vägen utmed begränsningskabeln? Alltså tvinga den att gå ett speciellt håll.
Vore bra eftersom dessa trånga passager gör att den snubblar över till begränsningskabeln (som ingår i guidslingan).
Pettson heter den pga en nyinskaffad katt döptes till Findus.

- Automower 230 ACX -
 
Redigerat:
Tobbe Arnesson skrev:
Kollade till knivarna på Asimow nyss och fick se att ena kniven gått av!?!

Av brottytan att döma sprack det i vänsterkant först, brottet är mörkare där.
Alla mina 9st blad som man får med när den är ny har gått sönder. Jag hittade till slut orsaken. Den gick upp på mitt brunnslock och slog sönder knivarna. nu har jag satt en sarg runt om så nu lär det aldrig hända igen. Så om den går på stora stenar kan det nog oxå hända. Tror inte det är fel på knivarna.
 
@vippen: Du kan tvinga den att ta guidkabeln både ut och in. Jag gör det till totalt 5 olika rum i min kassa trädgård. Funkar perfekt. Guide ut är inget problem för där sätter du enkelt vänster eller höger guide. För in bör man ändra inställningarna för annars kan den börja leta efter begränsningsslingan om den inte hittar guiden inom föreskriven tid. Ändra till 99 så letar den bara efter guiden. Jag drog guiden hela vägen till de yttersta områdena så den hittar alltid guiden inom ett par minuter och går hem så snällt. Klarar till och med ett par rejäla backar på ca 40% på vägen. Däremot är jag lite undrande till hur den är programmerad att hitta guiden. Har ju två guid kablar där söktiden är 5 minuter på varje. Om den är i området för guide 2 så kan de gå över guiden flera gånger under de första minuterna innan den hittar guiden. Verkar som om den letar efter guide 1 de första 5 minuterna och först därefter guide 2. Som programmerae blir jag lite förundrad över detta. Skall kolla detta lite närmare när jag kommer hem nästa gång till Sverige.
 
Tack för svaret mandarinboy. Jag får studera dess förehavanden och menyer bättre tror jag för ibland går den utmed begränsningskabeln (det långa hållet) istället för att ta själva guidelinan. begränsningskabeln "ingår" ju i "guide-serien". Ska försöka göra min egen installation klar idag och experimentera här hemma istället för hos parenteserna.
Jag programmerar bl.a robotar i mitt yrke (Motoman och ABB) så man skulle ju gärna få håll i själva mjukvaran för att modifiera lite och testa.

- Min egen har inget namn än. -
 
Originalkniv men det finns en del stök kvar, bl.a. en låg stubbe som inte är log nog och hinkvis med tallkottar... Kottarna borde inte vara problemet så jag tror snarare på stubben som klipparen går över men inte knivarna. Rätt sällan den är där och tuggar dock. Ska motorsåga på den idag så ska det väl lösas.
 
Hej!
Hjälp! Min automower (mod.yr 2000) krånglar! Jag vet att Nonkan är inne och kollar forumet ofta :)

Den får ibland för sig att fimpa klippmotorn och kör utan att klippa något alltså. Detta händer med lite olika mellanrum, ibland fungerar den alltså någon dag, för att sedan inte fungera en annan dag!?!?

För att inte felet skall bero på andra konstigheter så har jag gjort ungefär så här för att hitta felet:

1. laddar klipparen tills den sticker ut frivilligt (men den startar alltså inte med att klippa alltså!)
2. Använder *21# för att nolla automowern
3. Tvingar fram klippning med *32#, stänger locket och... motorn drar runt några få varv och stannar. Klipparen rullar vidare (?)

Jag monterade av hela knivpaketet från klipparen och, japp, då snurrar klippar-motorn vidare.

Så - är motorn slut? eller är det som jag kanske tror - en kabel som glappar?
Visst, det KAN vara batteriet också, men den klippte 60 minuter utan större problem igår! :)

Hjääääääääääääälp!
 
Batti skrev:
Hej!
Hjälp! Min automower (mod.yr 2000) krånglar! Jag vet att Nonkan är inne och kollar forumet ofta :)
Ledsen, men gen 1 av AM kan jag absolut ingenting om. Prata med närmaste ÅF så kan de kolla med HVA Service, det finns i alla fall några kvar på Husqvarna som kan lite om G1, men många har bytt jobb inom företaget.

Det vanligaste felet på G1 som jag har sett är att knappsatsen går sönder. En del styrkort har också gått. Det finns något företag i småland som rekondar G1 och säljer vidare, men jag vet inte vad dom heter.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Kollade till knivarna på Asimow nyss och fick se att ena kniven gått av!?!

Av brottytan att döma sprack det i vänsterkant först, brottet är mörkare där.
Det finns två knivmodeller att välja på. Originalkniven är lite sprödare men håller skärpan bra, dock ej slipbar. Alternativkniven är av kolstol så den blir slö snabbare, men går att slipa och är lite segare.

Knivarna brukar inte gå av av stubbar.. Eftersom det är en tidigare brottyta kanske kniven gått i sten och spruckit för att sedan gå av helt senare? Det har hänt förr i vilket fall, men det är inte jättevanligt.
 
Nonkan skrev:
...Originalkniven är lite sprödare men håller skärpan bra, dock ej slipbar...
Tro det eller ej, men det går faktiskt att slipa dem på en Tormek med rätt sten och rätt jigg. Två problem dock:
  • man bör se till att knivarna väger exakt lika mycket efter slipning för att slippa onödig belastning på tallrikslagren. Noggrann våg behövs alltså
  • ha tillgång till en Tormek slipmaskin

Jag råkar ha tillgång till båda och har testat. Det är dock av ren nyfikenhet. :)
 
@Nonkan: Tack för tipset, jag kan ringa och kolla. Jag skall mäta upp motorn iallfall och se om den får rätt spänning till att börja med. jag ÄLSKAR att skruva isär prylar, så det blir kul i vilket fall! :)
 
Nonkan skrev:
Eftersom det är en tidigare brottyta kanske kniven gått i sten och spruckit för att sedan gå av helt senare?
Mig veterligen har Asimow aldrig tuggat i sten (Ingegräs däremot...).

Tänker mig att klipparen kanske halkat av en del av stubben och kniven slagits ned mot stubben, då skulle den kunna gå av. Nu är de semilåga stubbarna i vart fall nedkapade i jämnhöjd med gräsmattan. Kändes jättebra att sätta motorsågen i stubbarna så nära marken med helt fabriksny kedja monterad... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.