Status
Tråden går ej att kommentera.
juvefarmer skrev:
Efter en trevlig helg med 400 meter tråddragning så såg man fram emot att se yoda jobba. Men den f-n står bara kvar i laddaren.

Jag har progammerat att den ska klippa 8-12 och 18-22 varje dag. Men han går inte ut och klipper. Varför?

Jag har en G1 maskin. Testade slingan på laddstationen och den var det inget fel på.

Hoppas att jag gjorde något fel när jag programmerade yoda.

May the force be with us
Blinkar dioden i stationen? Skulle kunna vara skarven som inte ordentligt ihopklämd annars. Inga felmeddelanden?
 
Tobbe Arnesson skrev:
Dock har gummilisten i fronten lossnat i ena hörnet, ska sätta dit en M4 skruv med stora brickor istället för den där plastmojängen. Tror det fastnat något gräs eller så i den lösa fliken och Ingegräs backat loss listen (det sitter lite grönska även under andra hörnet) - dåligt.
Hmm. Första gången jag har hört om något sånt. Det finns ju en liten glipa i hörnet på listen, men den borde givetvis inte lossna av att gräs fastnar där. Hur ser det ut på den andra klipparen, är det glipa där med?
 
raketarsle skrev:
men är det svårt att byta batterier själv ??
Jag rekommenderar inte att du byter batteri själv. Det ska ju inkapslas så att vatten/fukt inte kommer åt det.
Har du gjort felsökning? Försök och byt kod.
 
Nonkan skrev:
Blinkar dioden i stationen? Skulle kunna vara skarven som inte ordentligt ihopklämd annars. Inga felmeddelanden?
Tack för ditt svar. Jag fick igång den men nu har jag ett annat problem.

Knivdisken går inte. Först trodde jag att det var att yoda sökte laddarn. Så jag satte den i laddarn. Efter en stund körde den ut för att börja klippa men disken står helt still.

Vad kan det vara för fel?
 
juvefarmer skrev:
Knivdisken går inte. Först trodde jag att det var att yoda sökte laddarn. Så jag satte den i laddarn. Efter en stund körde den ut för att börja klippa men disken står helt still.

Vad kan det vara för fel?
Jäkla skumt. Såg att du hade en G1. Den kan jag inte alls tyvärr :/
 
juvefarmer skrev:
Tack för ditt svar. Jag fick igång den men nu har jag ett annat problem.

Knivdisken går inte. Först trodde jag att det var att yoda sökte laddarn. Så jag satte den i laddarn. Efter en stund körde den ut för att börja klippa men disken står helt still.

Vad kan det vara för fel?
Låter som ett programeringsfel. Försök och återställa alla inställningar till fabriksinställningar och börja om på nytt.
 
Nonkan skrev:
Det finns ju en liten glipa i hörnet på listen, men den borde givetvis inte lossna av att gräs fastnar där. Hur ser det ut på den andra klipparen, är det glipa där med?
När jag kom hem igår hade listen lossnat ordentligt (bild 1), innan var det bara en "nit" som släppt (niten satt kvar men gummit hade åkt över skallen på den - bild 2). Syns tydligt att det inte var något "lim" ända ut i hörnet på listen (bild 3). Hade inga bra skruvar hemma så jag gjorde rent och satte dit en bra dubbelhäftande tejp och återanvände plastpluttarna, går fin-fint att dra ur mittpinnen in mot centrum av klipparen. Fixade även andra hörnet som också börjat glipa av diverse växtligheter (bild 4).

Limmet kändes betydligt sämre än det där kletet reklamlappar brukar sitta i tidningar med, bara att rulla bort det gamla limmet med fingrarna... Lossnar det igen tar jag till tubsilikon eller kanske repair extreme samt skruvar med stora brickor.

Tänkte inte på att kolla den andra klipparen som fortfarande står oanvänd (nu är det nära, inte mycket kabeldragning kvar!).
 
  • P1020718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020720.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020721.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020722.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe Arnesson skrev:
Limmet kändes betydligt sämre än det där kletet reklamlappar brukar sitta i tidningar med, bara att rulla bort det gamla limmet med fingrarna... Lossnar det igen tar jag till tubsilikon eller kanske repair extreme samt skruvar med stora brickor.
Ser riktigt konstigt ut på bilderna, det verkar nästan som att "limmet" inte har härdat ordentligt eller vad man ska säga. Jag visste faktiskt inte ens att det satt lim där, då jag aldrig bytt någon list själv.

Du har ett PM snart
 
Igår hade någon tryckt på Ingegräs nödstopp, sannolikt någon nyfiken unge. Vi har en spännande miljö på tomten för ungar, har sett dem förr. Larmet verkar dock ha skrämt bort dem! d^_^b Måste ta tag i ett annat nördprojekt och sätta fart på några Axiskameror...

Fridtuna Skog & Trädgård i Linköping där jag köpte klipparna tar hand om reklamation så jag får nya lister och plastpluppar på posten, bra skit! Även den andra klipparen hade lösa hörn och den hade jag ju inte ens startat.. :S

Jag skrev i imperfekt för igår kväll fick äntligen Asimow komma ut på bete! Gräset där var på sina ställen högt och tätt så jag hade hoppats att få bevittna fyrkantsklippning men inte då, Asimow tuggade glatt genom gräset. Lustigt när man blir besviken på att klipparen klarar mer än man tror! :x

Tog andra installationen i tre omgångar, vilket var klart mer skonsamt för kroppen. En väldans tillfredsställelse att se den förut grönblinkande dioden i laddaren lysa med fast sken och indikera en hel installation, var en smula orolig att signalen skulle bli för svag för det gick nästan två stora rullar. Fick slut på plastspiken med tre meter kvar till stationen, så jag snodde några från Ingegräs. Hennes kabel har redan börjat växa fast och jag var väl generös med spikarna i början av den installationen.

Firade med en Hell medan jag beundrade Asimows framfart, blev förvånad att Asimow hittade in i den smalaste passagen fast jag har default korridorbredd inställd (10).

I morse var det spännande att se om Asimow gått hela natten utan att ha fastnat: Han rörde glatt på sig! d^_^b Tog dock bort en del långt och fuktigt gräs från chassiet.

Nu ska jag bygga bort en del av Ingegräs problem, ta hand om de Asimow råkar ut för och lägga ned lite guidekabel för att korta söktiderna hem. Tror Asimow kommer behöva guidas ut också...
 
  • P1020727.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020731.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler som har bra erfarenheter av Fridtuna Skog och Fritid alltså!

Jag har alltid fått mycket bra och kunnig service när jag varit där. d^_^b
Butiken rekommenderas varmt!
 
Att den bara går i sånt gräs är lite lustigt med tanke på att min harklade sig när den kom till ett område som den missat i ett par dagar.

Då är min iofs. en 220 om den nu är lite klenare kanske?
 
Tobbe Arnesson skrev:
Firade med en Hell medan jag beundrade Asimows framfart, blev förvånad att Asimow hittade in i den smalaste passagen fast jag har default korridorbredd inställd (10).

Trevligt Tobbe :)

Det tar lite tid för mig att börja med kabelläggningen (kanske i Juli blir det av :blushing:). Under tiden kan jag ju följa dina äventyr på Byggahus.se ....:cool: Lycka till fortsättningsvis..

jokomoko
 
Tobbe Arnesson skrev:
Jag skrev i imperfekt för igår kväll fick äntligen Asimow komma ut på bete! Gräset där var på sina ställen högt och tätt så jag hade hoppats att få bevittna fyrkantsklippning men inte då, Asimow tuggade glatt genom gräset. Lustigt när man blir besviken på att klipparen klarar mer än man tror! :x
Det står i instruktionsboken att klipparen klipper i 6 timmar innan han börjar gå i fyrkantsklippning :)

Men kul att bägge dina små klippare är igång och tuggard^_^b Alltid roligt att få se lite bilder.
 
Beppo: Gräset på bilden är högt och med tjocka strån, men inte särskilt tätt. På andra ställen var det dock normaltjocka strån som var höga och täta men den bara tuggade sig rakt igenom utan att bry sig det minsta, förklaring nedan.

jokomoko: Tråkigt din installation drar ut på tiden. Ge det en timme var gång du har en över så är du snart klar!

Pojen: Jag förstod inte vad du menade, så jag kollade manualen: http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HOSE/HOSE2008/HOSE2008_1150967-01.pdf (sid 14)

Manualen skrev:
Om Automower kommer in i ett område där den
känner att gräset är högre än tidigare, kan den ändra
rörelsemönster. Den kan då klippa i ett
fyrkantsmönster för att mer systematiskt avverka ytan
med högre gräs.

När Automower klipper i fyrkantsmönster talar man
om kvadratklippning. För att Automower ska kunna
börja kvadratklippa krävs att klipparen har varit i drift i
mer än 6 timmar.
Då ramlade polletten ned. :)

Asimow har nu varit igång utan avbrott sedan starten tisdag kväll. d^_^b Efter idag borde de sista öarna av högt gräs ha försvunnit. :D
 
Asimow hade stannat igår, gav sig in i närkamp med lite hundkex och båda förlorade. Hundkexen lindade sig runt knivtallriken varpå Asimow rapporterade "Knivdisk blockerad". Engångsproblem! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.