Status
Tråden går ej att kommentera.
S
dimman333 skrev:
Jag har en Automower 220 som har slutat att fungera när den kommer några meter från slingan. Den stannar och så får jag ett felmeddelande om att den inte har slingsignal, ibland står det att främre slingsensor är defekt. Jag har testat följande utan att det börjat fungera:

- Bytt pinkod
- Kollat lampan på laddstationen, den lyser grönt
- Öppnat maskinen och bytt plats på främre och bakre sensor
- Mätt om det är glapp till den främre sensorn

Flyttar jag gräsklipparen närmre slingan så börjar den fungera men bara när den håller sig nära slingan.

Vad kan det vara för fel?
Testat funktionen kontrollera slingkabel, am måste dock stå i laddaren när detta görs. Fick ungefär samma fel när grannen klippte av kabeln med sin klippare.
 
Kanonfint hus bengan24 och jag funderar på att bygga något liknande!

Vad har du för innermått i öppningen och hur har du förankrat huset? På bilden ser det ut som det ligger en bit ovanpå gräsmattan. Har du haft något problem med fastkörning i öppningen?
 
Simba83 skrev:
Testat funktionen kontrollera slingkabel, am måste dock stå i laddaren när detta görs. Fick ungefär samma fel när grannen klippte av kabeln med sin klippare.
Den säger innanför när jag testar detta. Känns som att signalen har blivit för svag och att det är därför den tappar när den kommer en bit ifrån. Finns det något som skulle kunna göra att signalen blir otillräckligt stark?
 
Det är inte så att detta händer i anslutning till en nyinstallerad Ö. Den skulle i så fall kunna vara felvänd. Det kan ge denna typ av symptom.
 
S
dimman333 skrev:
Den säger innanför när jag testar detta. Känns som att signalen har blivit för svag och att det är därför den tappar när den kommer en bit ifrån. Finns det något som skulle kunna göra att signalen blir otillräckligt stark?
Kabeln är inte skadad på något sätt någonstans, alt vid inkopplingarna. eller har du 100% vid test av slinga?
 
Nimajneb skrev:
Sitter o tittar på min poolrobot som lunkar runt och har under en längre tid funderat på en kusin för gräsmattan.
Lite fakta... Kanske behövs mer..

Gräsyta 2500-2600m2
Slingkabel behov ung 950m
5 mindre områden plus ett stort, sammankopplade med passager och en ev brygga.
Laddstationen skulle nog placeras där 2/3 ligger åt ena hållet och 1/3 åt det andra.

Skulle en 230 klara detta?
Behövs förstärkare och var o hur kopplas en sådan in...

Btw, vad står limited edition för? Många av svaren kanske finns tråden men den är ju längre än lång [bild]

Edit, kanske 300m2 av gräsmattan har en lutning på 10-15%


En 230 blir perfekt! :)
Limited är Svart.....
 
larander skrev:
Problem med "Lyft klippare"
Har haft en 220AC i två månader nu och den verkar fungera bra, men vid 6 tillfällen har klipparen stannat och larmat och haft felmeddelandet "Klipparen lyft".
Vid alla tillfällen har jag hittat den stående på marken intill barnens sandlåda, den verkar ha krockat med sandlådan med ca 45graders vinkel. Sandlådan har en liggande planka överst runt kanten ca 15 cm från marken och fronten på klipparen verkar gå in precis mellan denna planka och marken.
Är klipparen överkänslig eller är det något annat fel för lyft är den iallafall inte?

/LA
Klipparen har stegrat sig mot något. Samma har hänt mig vilket ger meddelandet: Klipparen lyft.
 
peternicklas
VIPPEN skrev:
En 230 blir perfekt! :)
Limited är Svart.....
Ja svart är en fin färg(y)
 
VIPPEN skrev:
En 230 blir perfekt! :)
Limited är Svart.....
Dyr färg....
Hur är det med förstärkaren?
 
Prova först utan förstärkare.
Hos min far behövdes det en. Vet inte hur lång begränsningskabel han har.
 
Halloj alla experter!
Jag har en 220 som har gått felfritt i 500 Tim. Men den har nu börjat fuska med att följa guideslingan ut.
För det första så sicksackkör den och för det andra så följer den inte guiden hela vägen ut.
Den ska följa 36 m, men går bara 25.
Självklart har jag kollat så att slingan är hel!
 
Hej alla!

Jag har en ny 230 och ibland när den går under och emot en buske så slår knivdisken av. AM backar ut och vänder och därefter startar knivdisken igen. Ska det vara så och i så fall varför?
 
Pärrko skrev:
Halloj alla experter!
Jag har en 220 som har gått felfritt i 500 Tim. Men den har nu börjat fuska med att följa guideslingan ut.
För det första så sicksackkör den och för det andra så följer den inte guiden hela vägen ut.
Den ska följa 36 m, men går bara 25.
Självklart har jag kollat så att slingan är hel!
Kolla signalen i guideslingan. Ställ din AM med nosen nära guiden. Håll ner 0 tills servicemenyn kommer upp. Stega dig fram med hjälp av YES tills du kommer till en meny där det står "Af G1 F N" osv. G1 är din guidesignal, den ska idealt vara 250-300 nära guiden (rör din AM lite fram och tillbaka och se när du når max).

Jag har ett liknande problem med en 220 som plötsligt inte hittar guiden, men slingan är OK. Min G1 signal kommer inte över 90. Vad jag ska göra åt det är en annan fråga, förmodligen är det problem med laddstationen.
 
Krille57 skrev:
Hej alla!

Jag har en ny 230 och ibland när den går under och emot en buske så slår knivdisken av. AM backar ut och vänder och därefter startar knivdisken igen. Ska det vara så och i så fall varför?
Ja. Säkerhet, hade kunnat vara ett barn eller ett djur...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Stoneage skrev:
Kolla signalen i guideslingan. Ställ din AM med nosen nära guiden. Håll ner 0 tills servicemenyn kommer upp. Stega dig fram med hjälp av YES tills du kommer till en meny där det står "Af G1 F N" osv. G1 är din guidesignal, den ska idealt vara 250-300 nära guiden (rör din AM lite fram och tillbaka och se när du når max).

Jag har ett liknande problem med en 220 som plötsligt inte hittar guiden, men slingan är OK. Min G1 signal kommer inte över 90. Vad jag ska göra åt det är en annan fråga, förmodligen är det problem med laddstationen.
Du verkar ha koll på grejer jag funderat lite på. Finns det mer att läsa om servicemenyn någonstans? På min AM finns också ett "testa slingsingal" i den ordinarie menyn. Men det omnämns inte i manualen. När man väljer den kommer det upp diverse siffror. Det skulle vara intressant att ta del av dokumentation kring vad den informationen kan säga mig. Vet du vart sådant finns eller kan du dela med dig av något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.