Status
Tråden går ej att kommentera.
Min 230 har börjat gnissla på ett bakhjul när den backar. Någon som vet om man kan smörja och se om det hjälper eller är det inget man kommer år att smörja.



/Lejon
 
Vi har beställt en Automover (minsta modellen) och väntar på leverans och installation.
Dock-stationen ska vara precis i anslutning till förrådet på baksidan.

Det jag funderar på är hur det är med att ansluta kabeln, jag antar att det måste gå en elsladd mellan dock-stationen in i förrådet (där vanliga eluttag finns).
Jag behöver isåfall göra ett hål in till förrådet och förbereda detta redan nu eftersom att jag precis är på väg att isolera förrådet dessutom.

Hur stor sladd rör det sig om, hur stort hål behöver jag göra?

EDIT: Tittade på manualen för Automover 305 och såg att det är en kabel som man ska ansluta till 230v-uttag.
Det är ett vanligt kontaktuttag antar jag?
Det jag undrar då är om hålet genom mitt förråd behöver vara så stort så att en hel kontakt behöver gå igenom?
Det vore ju oerhört smidigt om man kunde dela sladden i 2 delar och enbart föra igenom den tunna kabeln och fästa dit själva "kontaktdonet" igen på andra sidan.
 
Redigerat:
JohanKBA skrev:
Hej,

För en vecka sedan lämnade jag in min Automower på verkstan efter att den stannat mitt på gräsmattan med felmeddelandet "Främre slingsensor trasig" eller något liknande. Blev nu uppringd av verkstan som meddelade att det troligtvis inte kommer att gå på garantin eftersom klipparen var full med vatten.

Eftersom jag varken har spolat av eller på annat sätt tvättat min klippare så utgår jag från att det är regnvatten som kommit in, borde det inte vara ett garanti eller reklamationsärende i så fall?

Verkstan skulle kontrollera med Husqvarna och återkomma till mig så jag hoppas fortfarande :)

Har någon annan råkat ut för något liknande?

/Johan
Hej,

En liten uppdatering på detta; efter nästan 4v på verkstan så har klipparen fortfarande inte blivit lagad. Husqvarna har fortfarande inte kunnat lämna besked till verkstan om det skall gå på garantin eller inte och innan dess görs inget. Det här är helt vansinnigt irriterande, en 1år gammal gräsklippare för nu sin 7e eller 8e vecka för året på verkstan, den var inlämnad för ett helt annat fel tidigare.

Jag ville nog mest gnälla, men är det någon som fått svar på meddelanden skickade på Husqvarnas hemsida eller har tips på hur man kan skynda på detta?

Mvh
Johan
 
JohanKBA skrev:
Hej,

En liten uppdatering på detta; efter nästan 4v på verkstan så har klipparen fortfarande inte blivit lagad. Husqvarna har fortfarande inte kunnat lämna besked till verkstan om det skall gå på garantin eller inte och innan dess görs inget. Det här är helt vansinnigt irriterande, en 1år gammal gräsklippare för nu sin 7e eller 8e vecka för året på verkstan, den var inlämnad för ett helt annat fel tidigare.

Jag ville nog mest gnälla, men är det någon som fått svar på meddelanden skickade på Husqvarnas hemsida eller har tips på hur man kan skynda på detta?

Mvh
Johan
Jag har aldrig fått något svar på meddelanden skickade på Husqvarnas hemsida. Den är nog bara för syns skull.

Annars har jag haft 2 stycken garantiärende på min (1år) och inga problem.
 
savio skrev:
Vi har beställt en Automover (minsta modellen) och väntar på leverans och installation.
Dock-stationen ska vara precis i anslutning till förrådet på baksidan.

Det jag funderar på är hur det är med att ansluta kabeln, jag antar att det måste gå en elsladd mellan dock-stationen in i förrådet (där vanliga eluttag finns).
Jag behöver isåfall göra ett hål in till förrådet och förbereda detta redan nu eftersom att jag precis är på väg att isolera förrådet dessutom.

Hur stor sladd rör det sig om, hur stort hål behöver jag göra?

....Det vore ju oerhört smidigt om man kunde dela sladden i 2 delar och enbart föra igenom den tunna kabeln och fästa dit själva "kontaktdonet" igen på andra sidan.
2012-05-28164734.jpg
 
Redigerat:
Hjälp!!

Fick min acx 230 idag... Knackat slingkabel så att ryggen värker medans roboten laddade. Kopplade på slingan och tänkte ta en provtur. Slår på brytaren menyn där man skall välja språk kommer upp går inte att stega upp/ner men när jag tycker yes så kommer jag in i "set date" där börjar den pipa och displayen börjar blinka. Händer inget om jag slår av/på den utan den står kvar och blinkar samt piper.


Vad göra? Önskar jag inte hade köpt den på postorder.


Tacksam för lite hjälp.
 
Asperi skrev:
Hjälp!!

Fick min acx 230 idag... Knackat slingkabel så att ryggen värker medans roboten laddade. Kopplade på slingan och tänkte ta en provtur. Slår på brytaren menyn där man skall välja språk kommer upp går inte att stega upp/ner men när jag tycker yes så kommer jag in i "set date" där börjar den pipa och displayen börjar blinka. Händer inget om jag slår av/på den utan den står kvar och blinkar samt piper.


Vad göra? Önskar jag inte hade köpt den på postorder.


Tacksam för lite hjälp.
Det är bara att lämna in den till en verkstad. Som du själv sa, synd att du köpte på postorder... Det där felet har jag sett förut och det upptäcks alltid innan leverans om du köper i en riktig hq-butik ;)
 
Bra!
Saken som du har i din hand är den som man för igenom väggen och sätter in i laddstationen antar jag?

johnjensen skrev:
[bild]
 
Eller så drar man ut ett godkänt utomhusuttag från stugan och placerar i anslutning till laddstationen. ;)
 
JohanKBA skrev:
Hej,

En liten uppdatering på detta; efter nästan 4v på verkstan så har klipparen fortfarande inte blivit lagad. Husqvarna har fortfarande inte kunnat lämna besked till verkstan om det skall gå på garantin eller inte och innan dess görs inget. Det här är helt vansinnigt irriterande, en 1år gammal gräsklippare för nu sin 7e eller 8e vecka för året på verkstan, den var inlämnad för ett helt annat fel tidigare.

Jag ville nog mest gnälla, men är det någon som fått svar på meddelanden skickade på Husqvarnas hemsida eller har tips på hur man kan skynda på detta?

Mvh
Johan
Det beror nog på hur intresserad din lokala återförsäljare är också. I ditt fall borde du fått en lånemaskin från dag 1 så klart. Jag har tur och min lokala återförsäljare har varit engagerad och tillmötesgående på alla sätt. Jag har aldrig haft några problem under mina 3 säsonger men har fått komma in och fått gratis uppdateringar av mjukvara. Är maskinen ett år gammal så ska det gå på garantin, jag skulle aldrig accepterat något annat. Skriv inte till Husqvarna, ring i stället och ge dig inte.
 
tom j skrev:
Eller så drar man ut ett godkänt utomhusuttag från stugan och placerar i anslutning till laddstationen. ;)
Eller så bygger man in ett garage till klipparen i stugan. Det kommer jag att göra i mitt nya uthus, det blir en "kattlucka" till klipparen som ställs upp på sommaren. Inne i huset blir det en "arbetsbänk" över klipparen med gångjärn för inspektion.
 
Jag har haft min AM i två säsonger nu och det funkar fint. Nu dyker dock ett litet dilemma upp då jag tänkt mig att lägga plattor för en utepllats vilket kommer att kräva en del grävning etc. Är det någon som kan dela med sig av erfarenhet av att flytta slingkabel, både nedgrävd och "ytlagd" som legat ett par år? Tips och idéer mottagest tacksamt!
 
Bee skrev:
Jag har haft min AM i två säsonger nu och det funkar fint. Nu dyker dock ett litet dilemma upp då jag tänkt mig att lägga plattor för en utepllats vilket kommer att kräva en del grävning etc. Är det någon som kan dela med sig av erfarenhet av att flytta slingkabel, både nedgrävd och "ytlagd" som legat ett par år? Tips och idéer mottagest tacksamt!
Jag bygger kontinuerligt om tomten för att anpassa till klipparen så jag har mycket erfarenheter av detta.

Nedgrävd kabel: Gräv försiktigt fram den på ett ställe, sedan använder du spade och sätter an ca 2cm från tråden, lyft upp jordkakan och dra loss tråden, samt stampa ned jordkakan igen.

Ytlagd kabel: Sök reda på tråden. Drag utav h-vete och upp kommer tråden med gräs och spikar. Har du skarvar så går de upp (kabeln går dessutom av om den är skadad, men det är ju bara bra då hittar du skadan), men tråden håller i övrigt för rätt mycket våld.
 
tom j skrev:
Det beror nog på hur intresserad din lokala återförsäljare är också. I ditt fall borde du fått en lånemaskin från dag 1 så klart. Jag har tur och min lokala återförsäljare har varit engagerad och tillmötesgående på alla sätt. Jag har aldrig haft några problem under mina 3 säsonger men har fått komma in och fått gratis uppdateringar av mjukvara. Är maskinen ett år gammal så ska det gå på garantin, jag skulle aldrig accepterat något annat. Skriv inte till Husqvarna, ring i stället och ge dig inte.
Det är inte Husqvarna som äger problemet egentligen, det är ÅF. Husqvarnas kund är återförsäljaren.

Husqvarna brukar inte neka reklamationer, det är normalt ÅF som avgör om det är garanti eller inte (kunden har ju inte köpt maskinen av Husqvarna). Sedan görs det upp mellan ÅF-HVA.

Husqvarna ska inte ta den tiden på sig att avgöra gentemot ÅF heller, det räcker med ett telefonsamtal om det är tveksamt. Det är inte så att HVA jobbar flera veckor med ett garantiärende, det finns det inte tid till med tanke på volymerna av maskiner som säljs. Känns som att ÅF skarvar lite, det är ju högtryck på verkstäderna den här årstiden. Vi har ca 3 veckors kö, och har ett liknande ärende inne (fukt i klipparen efter vinterförvaring). Ingen tvekan om att vi tar det som reklamation (svårt att bevisa att kunden har gjort fel, ev står vi för det annars HVA, inte kundens problem i vilket fall), men vi har inte hunnit börja på maskinen än..
 
sm7tog skrev:
Det är bara att lämna in den till en verkstad. Som du själv sa, synd att du köpte på postorder... Det där felet har jag sett förut och det upptäcks alltid innan leverans om du köper i en riktig hq-butik ;)
Gick ut i garaget och tittade efter en timme. Då stod den fortfarande och pep. Öppnade luckan där man ställer klipphöjden och stängde den ordentligt då startade den om. Sedan gick den att installera som vanligt. Kört i ca 12 timmar nu och börjar komma ikapp med gräset. Skall jag oroa mig över detta?

Tryckte på stopp igår för att justera klipphöjden och då fortsatte den gå så jag fick stoppa den med on/off knappen. Är det normalt? Är det bara klippningen som stannar med stop eller tar det ett tag innan den stannar?

Har köpt den från ett företag som verkar vara stora återförsäljare av HQ. Dock så fick jag den skickad hem några kronor billigare än att åka till min lokala handlare och be dom beställa hem en. Mao ingen parallellimport. Tänkte att företagen i söder är lite vanare med robotklippare. Dock så är jag inte så sugen att skicka iväg den om det bara var ett engångsfel. Men är det kända felsymptom kanske jag skall ringa ÅF.

Sjukt skönt att se den jobba igen dom timmarna jag spenderade på att lägga ned kabeln och f-n vad tyst han är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.